Mijn bericht was uiteraard deels cynisch Ik ben een hele lange tijd geen 'buitenstaander' maar een 'insider' geweest, dus ik weet hoe het zit met verschillende stromingen. Was ook de bedoeling niet om een discussie te starten, want de ervaring leert dat dat toch helemaal nergens op uitdraait Ik vind het alleen echt ongelóóflijk zuur om in een topic waarin iedereen met elkaar deelt hoe ze het vieren, wat ze met de versiering hebben gedaan en hoe leuk hun avond is geweest, er een paar zijn die onder het mom van geloof hun afschuw uit moeten spreken omdat het allemaal zo verschrikkelijk is en dat er héél duidelijk gemaakt moet worden hoe afkeurend ze er tegenover staan. Dat er zelfs wordt geïnsinueerd dat je je kinderen allemaal vreselijke dingen aanleert en ze beschadigt door ze bloot te stellen aan al deze afschuwelijke dingen.. Ik vind het natúúrlijk absoluut geen probleem als mensen iets niet willen vieren, er niets mee hebben of het zelfs stom of verschrikkelijk vinden, maar dat hoeft niet zo (en zeker niet op deze manier) ingewreven te worden, in mijn ogen..
Hoe iedere stroming er precies over denkt weet ik ook niet De gereformeerde / reformatorische stroming doet er sws niet aan mee. Volgens mij evangelisch ook niet weet ik niet zeker en ik dacht katholiek wel.. Maar er zijn echt nog veel meer stromingen maar die ken ik ook niet allemaal precies sorry!
Sorry hoor maar dat mag toch? Er staat wie doet er ook iets mee, dan kun je ook als antwoord geven nee ik doe er niets mee. Heel logisch antwoord op een logische vraag. Dat jij het antwoord niet leuk vind dat kan, maar dat beneemt anderen niet het recht om antwoord te geven. En uitleg te geven waarom ze het niets vinden.
Uhm..... Bosi ik wil niet lullig overkomen, maar volgens mij is het algemene kennis dat er verschillende stromingen zijn binnen het Christendom, die op sommige fundamentele punten verschillen... Heb je als het goed is bij Godsdienst/Levensbeschouwing gehad op de middelbare.... Een groot verschil is bijvoorbeeld dat je in het Katholicisme de zonde kunt afkopen. Daarnaast doen de Protestante stromingen absoluut niet aan heiligenverering. Als je naar de kerken kijkt, zie je al grote verschillen. Katholiek: Grote, imposante gebouwen, veel glas in lood met heiligen, overal afbeeldingen van Maria met (kind/baby) Jesus, of Jesus aan het kruis, veel ornamenten, (blad)goud, etc. Veel rituelen met wierrook, hosties en wijn (bloed van Jezus). Protestants: Veel soberder. Weinig tot geen afbeeldingen. Om dan nog maar te zwijgen van de andere afsplitsingen/substromen van de Protestantse kerk, zoals Hervormd, Baptisme, Calvinisme, etc...
Dat geldt dus ook niet voor álle protestanten. Zou wat zijn, als iedereen in alle topics gaat reageren, waar ze niks echt toe te voegen hebben. Even als voorbeeldje: Jij hebt ooit eens een topic geopend over waar je een salontafel kunt halen, die lijkt op een specifieke tafel van de Xenos. Zou toch nergens op slaan als ik daar in zou reageren met: "Nee, geen idee waar je die kunt halen. Maar boeit me ook niet, want ik vind het spuuglelijk. En eigenlijk zet je jezelf voor schut als je zoiets in je woonkamer hebt." Is maar een voorbeeld, hè. Ik heb geen mening over salontafels van de Xenos en ik heb daar dan ook niet gereageerd.
Ja ik weet dat er verschillende stromingen zijn...maar ze geloven volgens mij wel allemaal hetzelfde. Het geloof verschil zit meer tussen de verschillende geloven en niet tussen de stromingen... snap je? ( jodendom, Islam, jehova, boeddhisme et cetera...) Ik snap zeker wel dat er binnen stromingen andere regels zijn...maar uiteindelijk is het christen zijn gebaseerd op het geloof in Jezus als zoon van god dacht ik...maar kan het mis hebben. En nee...niet op school gehad...zat op een openbare school. Ik weet meer van de evolutie Maar ik vraag me dus dan nog steeds af welke stroming en waarom...vooral omdat je eigenlijk hetzelfde gelooft.
Ik denk dat de basis, de kern voor elke Christen hetzelfde is. Maar sommige dingen die in de Bijbel staan, worden anders geïnterpreteerd door mensen. Zo zijn er zwaar reformatorische mensen die op basis van de Bijbel vinden dat je als vrouw geen broek mag dragen. Want een broek zou mannenkleding zijn. Ik vind een damesbroek duidelijk geen mannenkleding. En daarbij, het ging helemaal niet om mannen en vrouwkleding op zich, maar om travestie en homoseksualiteit in dat bijbelgedeelte. Er waren mannen die zich als vrouwen verkleden, dus gesluierd en niet herkenbaar, zodat ze naar een man toe konden om het bed te delen, zij waren homoseksueel en dat is niet bijbels, zoals je misschien weet. Uiteindelijk kwam dat in de openbaarheid en is toen dat vers geschreven dat je je moet kleden naar het geslacht wat je bent. Dat is dus het lastige aan het geloof, vind ik, want niet alles in de Bijbel is zo klaar als een klontje. Gelukkig is dat waar het uiteindelijk om draait wel erg duidelijk en zijn dingen als kleding uiteindelihj bijzaken. Edit; ben je vergeten te quoten Bosi! Hoop dat je t duidelijk is, anders moet je maar ff pb'en, zal verder dit topic niet 'vervuilen' met mijn religieuze geneuzel.
Jehova's Getuigen geloven óók in Jezus als de zoon van God. Moslims en Joden inderdaad niet (daarbij is Jezus een profeet geloof ik?) Vind ik dan wel slecht van jouw school. Elke middelbare school dient de verschillende wereldreligies én de belangrijkste stromingen binnen het Christendom te behandelen. Ik zat op een Protestants Christelijke school, maar wij hebben ook geleerd over de Soennieten, Sjiieten en Aliwieten... Ah joh, dat roep ik al bij de verschillen tussen het Christendom, het Jodendom en de Islam... Die geloven allemaal in de God van Abrabam... En dan is het helemaal bizar dat ze daar ruzie (lees: oorlog) om moeten maken. Oh even back on topic: Mijn kinderen vonden het geweldig!
Gunst je hebt even mijn berichtengeschiedenis doorgespit? Maar ik zal verder niet meer jouw topic vervuilen
Ik zei ook nergens dat dat niet zou mogen (kijk, dit is nou precies waarom een eventuele discussie zinloos zou zijn.) Ik vind in dit topic verkondigen hoe vreselijk het allemaal wel niet is, dat je niet snapt wat ouders hun kinderen 'aandoen' door Halloween te vieren en roepen dat je door je religieuze achtergrond heel erg 'anti' bent, wel redelijk overeenkomen als in het clubje voor Christelijke dames een bericht plaatsen met hoe belachelijk je het geloof vindt, hoe 'anti' je bent en hoe absurd je het vindt dat er ouders zijn die hun kinderen met dat soort ideeën op laten groeien. Als iemand dat zou zeggen, denk ik dat er heel veel mensen zijn die dat ook onacceptabel zouden vinden (ik ook, overigens), of dat in de ogen van degene die zo reageert nu een redelijk 'uitleg' is of niet. Dat je het ergens niet mee eens bent en er niet aan mee wilt doen, is iets heel anders dan mensen die er wel aan meedoen afkeuren en dat ook in die mate laten blijken.. Ik weet zeker dat wanneer je hier had geplaatst dat je er niets aan doet, er niemand op gereageerd zou hebben. Als je het nodig vindt om te zeggen dat je er niets aan doet en dat je echt niet kan begrijpen dat er ouders zijn die hun kinderen op deze manier aanleren dat afgehakte ledematen hartstikke normaal en leuk zijn en bij een feestje horen ( ), kun je natuurlijk wél zulke reacties verwachten.
Ik weet niet of christenen in Amerika halloween vieren. Ik kan dan ook niet voor een andere christen bepalen of ze dat wel of niet mogen doen. Misschien dat velen de achtergrond van het feest uit het oog verloren hebben en het daarom heel onschuldig vinden. Halloween is van oorsprong een heidens feest wat als doel heeft dat je je zo eng mogelijk moet verkleden, omdat er in de nieuwjaarsnacht ( bij de kelten van 31 okt op 1 nov) geesten van doden ontwaken en een levend persoon zoeken om dat lichaam te kapen. je dat kunt " voorkomen" door je zo te verkleden. Voor mij persoonlijk dus " not done" om dat te "vieren".
Ook niks. Dit is van oorsprong een RK feest en ik ben protestant Ik woon in een protestante omgeving en ook deze feesten leven hier niet.
Het is maar welke theorie je kiest te geloven. Er zijn ook historici en folkloristen, die beweren dat Samhain helemaal niet draaide om de dood/geesten van overleden mensen, maar om het vieren van het einde van het jaar. Oogsttijd. De tijd om voedsel te verzamelen en je voor te bereiden op de koude periode. Het is een paus geweest, die 1 november heeft omgedoopt tot 'Allerheiligen' en de avond ervoor dus tot 'Allerheiligenavond' oftewel 'All Hallow's Eve'. Volgens sommigen heeft die keuze er juist voor gezorgd, dat het bij Halloween ineens om de doden ging draaien. Nou ja, het ging natuurlijk al een beetje om de dood, maar dan de dood in de natuur... Het sterven van de bomen, planten, bloemen, gewassen, etc. De herfst dus. Maar goed... ik begrijp heel goed dat Protestanten geen behoefte hebben om de oogsttijd te vieren, anders dan in de vorm van een Dankdag (voor gewas en arbeid). En ook dat ze niet mee willen werken aan de verheerlijking van heiligen, die in hun ogen helemaal niet heilig zijn. En ook, dat ze zich niet in willen laten met zaken, waarbij duivelse pakken en afbeeldingen bij betrokken zijn. Maar ik vind het jammer dat er geschermd wordt met niet bewezen theorieën over de herkomst van het feest en dat dát dan als reden wordt aangevoerd... Persoonlijk is het voor mij net carnaval, maar dan met een specifieker thema. En voor snoepjes langs de deuren gaan (de kinderen dan). Daarnáást vier ik Samhain op mijn eigen manier. Ik sta dan stil bij de vergankelijkheid van alles en de cyclus van het leven, van de natuur. Voor mij een moment van (zelf)reflectie en bezinning. Ben toch al zo druk in het leven, vind het handig om hier een paar 'aangewezen' momenten voor te hebben in een jaar. Maar dat is dus mijn eigen ding en staat los van alle versieringen en het verkleden, wat ik meer voor de fun doe.
Ook met allerheiligen heb ik als protestantse idd helemaal niks. Het is mi verheerlijking van doodgewone mensen. Feit is (en mi is dat niet voor niks op de avond voor allerheiligen) dat halloween uiteindelijk een feest van de Kelten is geworden waarbij het om geesten draaide en ook daar distantieer ik me van. Wat anderen doen en welke gedachte ze er wel of niet bij hebben, maakt mij echt niks uit, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen. Dus als jij het leuk vindt om halloween te vieren als oogstfeest, als leuk verkleedpartijtje of wat dan ook; ga je gang. Ik wil er alleen niks mee te maken hebben. Met carnaval heb ik (als echte Brabantse maar ook protestantse) ook he-le-maal niks, maar voor degene die het helemaal leuk vinden om er een heel vermogen in een paar dagen doorheen te jassen en die dagen amper nuchter mee te maken: ze gaan hun gang maar. Mij alleen niet gezien.
Hier wel met de kindjes uit de buurt Halloween gevierd. Voor het eerst. Het was hartstikke leuk; geknutseld en trick or treat gedaan. De kinderen waren allemaal prachtig verkleed en vonden het fantastisch. Vooraf had iemand briefjes langsgebracht dat als de kinderen mochten bellen ze een poster op de deur konden plakken. Een groot deel van de buurt had dat ook gedaan en ik weet zeker dat vooral de oudere mensen het geweldig vonden die verwachtingsvolle snoetjes aan de deur te krijgen. Hier was het dus erg geslaagd!