Kdv doet moeilijk over ophalen voor vaste tijdstip

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by lovewinnie, Sep 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoontje gaat 3 ochtende naar het kdv. Maandag, woensdag en vrijdagochtend. Nu komt het wel is voor dat ik hem eerder moet ophalen dan de vaste ophaal tijd tussen half 1 en 1. Namelijk rond 12.15 en 12.30. Eerste gebeurden dat nooit maar sindskOrt gaat zoontje 2x per week naar Logepedie en en keer naar fysio. Mijn dochter moet ook woensdag middag naar Logepedie. Ik probeer rekening te houden met deze tijden maar dit lukt niet altijd. Zo gaat zoontje op dinsdag naar Logepedie en donderdag na Fysio want dan hoeft hij niet naar de crèche. Woensdag had mijn dochter een kinderfeestje van haar zelf en moesten dus vanuit school Meteen naar bestemming. MOest dus mijn zoontje eerder ophalen omdat ik 12.35 op school moest zijn. Geen Probleem dacht ik want had het netjes doorgegeven. Vraag ik vandaag kan ik me zoontje eerder ophalen want hij moet om half 1 bij Logepedie zijn ( altijd half 2 omdat dit haalbaar is maar Logepedie vroeg een keer of ik het kon verzetten) en zeggen ze ja liever niet en je moet alles buiten de vaste tijden plannen etc etc. Maar oke vandaag mocht dus nog wel maar voor het vervolg ga ik gele kaarten krijgen en bij 2 een boete. Nou sorry maar moet ik dan maar mijn zoontje heel de dag thuis houden als hij een keer eerder weg moet????? Is dit niet overdreven. Ik probeer er rekening mee te houden maar werk zelf ook. Als ik hem nu elke dag vroeg ophaalde oke maar heb een goede rede vind ik zelf. Het schilt 5 tot 10 minuutjes. En ja er zit hier iemand op het forum die werkt bij dit kdv en als je dit leest kun jij me misschien vertellen of dit normaal is. Ik ben nu weg want moet er een ophalen en even een gesprek aangaan.

2. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland
    Nee ik vind dit niet normaal. Dat er vaste tijden zijn snap ik en dat je je hier in normale situaties aan moet houden snap ik ook. Maar als je het van te voren aangeeft en het heeft een prima reden dan vind ik het heel raar als ze er zelfs een boete! voor gaan geven.

Hier hebben we ook haal en breng tijden maar als ik aangeef dat ik haar wegens omstandigheden eerder op moet halen is het echt geen probleem. Ik verwacht dan natuurlijk geen uitgebreid verslag bij het ophalen over de dag maar ik haal haar op en ben gelijk weer weg. Dan kunnen de leidsters verder met de dag. Ga hier toch zeker geen boete voor betalen! Betaal al genoeg hoor, kunnen ze mooi verrekenen met alle uren die ze op een dag nooit aanwezig is en ook betaald moeten worden als ze moeilijk zouden doen. :p

3. Bri

Bri Niet meer actief

Het lijkt me verstandig om in overleg te gaan met de locatiemanager. Er zitten twee kanten aan het verhaal.
    Het is voor de groep niet prettig als er iedere dag kinderen op andere tijdstippen worden opgehaald, dat is onrustig voor de andere kinderen - die dan de aandacht van de leidster nodig hebben, terwijl die dus bezig moet met een overdracht.
    Maar jouw kant begrijp ik ook. Je kind heeft blijkbaar extra begeleiding nodig, en de tijden daarvan heb je niet helemaal voor het kiezen. Daarom vind ik die gele kaarten en boetes niet passend, je doet het niet voor je plezier en je geeft het bovendien van tevoren aan dat je je kind eerder moet halen.

Leg jouw kant uit aan de locatiemanager, laat haar de kant van het kdv uitleggen, en ga op zoek naar een oplossing die voor iedereen werkt. Succes!

4. wondertje3

wondertje3 Actief lid

Jan 24, 2011
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zelf werk ook op een kdv en wij zeggen altijd tegen de ouders het is jullie kind dus die mag je halen wanneer je wilt. Wel is het prettig als ze dit van tevoren ff aangeven ivm met het verloop van de dag.
    Als het ophalen binnen 5 min gebeurd en de ouder snapt dat je ondertussen miss ook bezig bent met een ander kindje is het helemaal niet lastig vinden wij. Sta op babygroep.
    Peutergroep zit je al met iets andere activiteiten,maar ook als je hier niet lang blijft hangen moet het geen probleem zijn.

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Ik loop naar binnen, Nando loopt opleiding af en zeg tot ziens. ze zijn dan net bezig met verschonen en tafel opruimen dus snap ze het druk hebben en ze er niet op staan te wachten maar ik kan er niet altijd omheen. Moet zelf ook nog 2x per week naar Fysio en zwemles voor mijn dochter. Me agenda is overvol. Het moet precies matche met die van de zorgdaanbieder en helaas komt dat niet altijd precies uit. Heb dit uitgelegd maar ze zegt alleen dat ze het jammer zou vinden als ze met het strafpunten systeem moet gaan werken. Zucht. Komt vast wel goed en zal gewoon een afspraak overslaan kan het niet anders kwa tijden.

6. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    een boete :$:$:$ sorry hoor, straf systeem:$:$:$ ze zijn een dienstverlenende instantie hoor! Dit vind ik niet normaal! Dat ze vriendelijk verzoeken oke, dat ze het een beetje irritand vinden, ala. Maar verder, het is jou kind, je betaald goud geld en dan gaan ze je straffen! Je bent een klant, geen klein kind! Sorry hoor. Val echt van mijn stoel! Hier mag ik altijd halen en brengen, zónder overleg! (doe ik meestla wel als het echt zwaar afwijkende tijdem zijn, maar dat is meer beleeftheid van mijn kant.) Ik zou hier echt een serieus gesprek over aangaan, een strafpunten systeem, hoe bedenken ze het.......;)

7. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Een strafpuntensysteem? Ze mogen tegenwoordig blij zijn dat ze kindjes hebben in hun kdv met die kosten die de pan uitschieten.

Ik snap enigszins kdv wel. In een peuter+ groep zit een vast schema. Ze doen op vastte tijden hun activiteiten. En als tussendoor een moeder komt om haar kind op te halen kan dat van storende invloed hebben op de activiteit die op dat moment aan de gang is. Is niet bij iedere activiteit hoor. Sommige (andere) kindjes worden onrustig door deze verstoring. Ookal zeg je als binnenkomende moeder geen woord, pak je zonder iets te zeggen je kinds oppasboekje en neem je je kind uit de groep en doe je je kind's jas pas aan op de gang. Dan kunnen sommige kinderen al afgeleid worden door jouw binnenkomst. En daar willen de leidsters voor waken. Vandaar de vaste haal en breng tijden.

Maar als jij van te voren hebt aangegeven dat je hem buiten die tijden, wegens belangrijke afspraken omtrent de ontwikkeling van je zoon, vind ik dat het moet kunnen. Wel ben ik van mening dat dit geen gewoonte moet worden. Het boetesysteem van het KDV vind ik erg kinderachtig. Het lijkt wel van vroeger, als je op de middelbare school te laat kwam, moest je je melden bij conciërge. Dan kreeg je een gele kaart en bij bepaald aantal kaarten moest je je melden bij de directeur en moest je hele week van 08:00 tot 16:00 uur op school zitten. Ook als je maar van 10:00 tot 13:00 uur les hebt.

Hun zijn de dienstverlenende instantie. Zonder jou geen brood op de plank. Genoeg kdv's die geen boetesystemen hebben hoor. En als je je er heel erg aan stoort; gastoudersopvang is de meest flexibele kinderopvang.

Dat je zelf overigens de medewerkster die op dit forum lid is bij dit topic betrekt vind ik trouwens ook laag, maar ieder zijn ding.

8. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    bij ons kdv hebben ze ook een boete systeem, maar dat is juist als je kind meerdere malen na sluitingstijd (te laat) ophaalt. en dat vind ik wel terecht want de leidsters kunnen niet naar huis toe terwijl hun werktijd er wel op zit!

Maar in jou situatie klinkt het me wel vreemd in de oren! Ik zou, zoals al eerder genoemd is, inderdaad een gesprek aangaan met de locatiemanager en het dan even goed bespreken!

9. Koon

Koon Niet meer actief

Je verhaal heeft inderdaad twee kanten.
    Het kan erg storend zijn als je eerder komt, maar daar is vast wel een oplossing voor te vinden. Ik vind dat je een goede reden hebt om je zoontje eerder op te halen, hij heeft extra zorg nodig en dat is niet voor niets waarschijnlijk. Jammer dat je dan in zo'n situatie terecht moet komen. En een gele kaart? Een boetesysteem? Ze zitten daar niet op een voetbalveld. Vraaggericht werken kennen ze daar niet volgens mij.

Misschien kan jij op de gang blijven staan en zorgen de leidsters ervoor dat je zoontje klaar is en meteen naar buiten kan komen als jij er bent. Dit geeft geen/weinig onrust in de groep.

Ik zou ook een gesprek aanvragen met de leidsters en/of locatiemanager om samen tot een werkbare oplossing te komen. Niet tijdens het ophalen/wegbrengen van je zoontje, want dan hebben ze daar geen tijd voor.

En inderdaad de medewerkster van het KDV buiten beschouwing laten in dit topic.

10. tulip

tulip Niet meer actief

met bri eens..al zou ik dit eerst met de groepsleiding proberen, maar anders aangeven bij hen dat je het even met de locatiemanager wil overleggen.

In principe vind ik ook dat ouders zich moeten houden aan de ophaal en brengtijden, maar in omstandigheden kan er natuurlijk best een uitzondering op gemaakt worden. Elke week bv is natuurlijk geen uitzondering meer.

Ik sta een beetje te kijken van de reacties: ze mogen nog blij zijn dat er kindjes zijn...ik vind dat best aso eigenlijk. Zulke regels zijn er niet om het de leiding makkelijk te maken, maar om de rust in de groep voor alle kindjes te bewaren... sommige kindjes raken echt van de rol als ze steeds papa's en mama's binnen zien komen. En het is gewoon heel vervelend als dat jouw (niet jij dus he ts) kindje is. Ze hebben echt het beste met de kindjes voor, ook al zijn het voor hen nu vreselijke tijden.
    Ze zijn idd blij met elk kindje en moeten daarvoor echt veel slikken geloof mij maar. Maar uit sommige reacties van hierboven heb ik het idee dat sommige mensen daar graag misbruik van maken.

11. linnie83

linnie83 VIP lid

Dec 20, 2007
    5,436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Ik werk ook op een kdv en vindt het erg raar. Bij ons mogen ze eerder opgehaald worden, wel vinden we het prettig als we het weten. Als ouders veel te laat komen maken we een incidenteel contract. Zodat ze de tijd extra moeten betalen, maar toch niet als je eerder komt. Erg vreemd.

12. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

Aug 23, 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Vind het wel tijd worden voor een andere opvang... Hoezo boetes??!! Tssss.. Waar halen ze de arrogantie vandaan nu het zo slecht gaat in de dagopvang.. :x

13. MeineLiebe

MeineLiebe Niet meer actief

Deze regels waren er ook ophet oude (eerste) kdv van mijnzoontje.
    Ik had ook al mijn eerste "waarschuwing" binnen. En dat terwijl hij daar totaal 2.5 Maand heeft gezeten.

Op donderdag werk ik tot half 1. Mijn zoontje ging dus een ochtend kdv. Dit is tot kwart voor 1. Ik race-te altijd naar huis, (als je rustig rijd, doe je er zo'n 25 tot 30 minuten over)
    Ik MOEST er dus binnen een kwartier zijn. Eens was het zo druk ivm 1 rijbaan afgesloten. Kwam 5 voor 1 binnen.
    Zeg ze : we wilden je net gaan bellen, want een halve dag is tot kwart voor 1 he. Op zo'n toontje.

Hun werkten dus ook met gele kaarten en hierna volgde er een boete.
    Ben blij dat hij daar weg is. (er is nog veel meer gebeurd)

Nu zit hij gelukkig op een wereld kdv :)

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik vind het ook raar hoe het kdv reageert. Maar ik snap ze ergens ook wel, het zorgt voor onrust op de groep. Kun je niet afspreken dat je aan belt en ze je zoontje dan naar je brengen, dus in de hal? Dat geeft misschien wat minder onrust op de groep.

15. Kirzy

Kirzy Fanatiek lid

Sep 13, 2012
    2,080
    3,136
    113
    Female
    ICT
    Noord-Holland
    Ik werk zelf ook op een KDV en ook wij hebben vaste tijden voor het ophalen van de kinderen. Dit is inderdaad om de rust op de groep te bewaren. Sommige kinderen kunnen erg van de rel raken als hun papa of mama dan niet komt. En vragen hier dan ook vaker om.
    Alleen in jouw situatie lijkt het me toch wel bespreekbaar om je kindje eerder op te halen. Ik zou idd een gesprek aangaan met de locatiemanager. (De leidsters kunnen hier vaak zelf niet over beslissen zonder overleg met de locatiemanager)

Liefs

16. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Aha ik word dus voor aso uitgemaakt. Goed dat ik dat weet. Als jij niet blij bent met een dienstverlenende instantie of een bepaalde winkel blijf jij er dus wel heen gaan?

17. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

May 20, 2012
    470
    0
    0
    Je kunt dat uitleggen dat je 2 kinderen hebt die extra zorg nodig hebben (logopedie en fysio) en dat je je best doet met plannen van de afspraken, maar dat het niet altijd lukt. Als ze dan nog een probleem maken zijn ze niet te redden wegens gebrek aan enige vorm van empathie en zou ik een ander kdv zoeken.

18. momfertje

momfertje Bekend lid

Jul 8, 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    #18 momfertje, Sep 21, 2012
    Last edited: Sep 21, 2012
    Ik vind dat je als kdv dienstverlenend naar de ouders toe moet zijn. Jij betaald er immers voor en in deze tijd heb je het als ouder voor het uitkiezen. Voor hen tien anderen bij wijze van spreken. Dus zou ik er als kdv geen probleem van maken en al helemaal niet met een boetesysteem dreigen. Klantenbinding heet dat. Dat de rust op de groep wordt verstoord hoeft niet zo te zijn, kinderen zijn heus wel iets gewend, er komen wel meer mensen binnen. Ook werken er minstens twee pedagogisch medewerkers dus er kan er best één even 5 minuten de tijd nemen om even een korte overdracht te doen. Ik vind dat ze erg star reageren daar dus ik zou zeggen: om de tafel van de locatiemanager!!

19. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    1,099
    0
    0
    NULL
    NULL
    gele kaarten??? :$ zijn ze helemaal gek geworden om gele kaarten uit te gaan delen aan ouders? Wat is dat voor achterlijk beleid?

Je haalt hem op met een medische reden, namelijk dat hij naar een logopedist moet. Als ze daar niet aan mee willen werken zijn ze toch echt NIET goed bezig.
    Er is natuurlijk vanalles te zeggen over het storen van de groep enz. Maar sorry hoor, hier kan ik me echt wel boos over maken.

Gele kaarten... tsss....

20. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Vind t ook raar.

Wij betalen straks voor twee volle dagen kdv, maar haal hem om twee uur op. Kdv zit bij de basisschook in en ga niet twee keer heen als ik er toch al ben.

Share This Page