Hoe laat brengen jullie de kindjes naar de opvang?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Pinkie88, 9 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ons eerste kindje moet nog geboren worden, maar ik zit toch al met de opvang in m'n hoofd ;).

Mijn man werkt als militair en heeft dus een erg onvoorspelbaar werkrooster. Als het op brengen/halen van ons zoontje gaat, sta ik er dus eigenlijk normaalgezien alleen voor.

Ikzelf werk als leerkracht, dat wil zeggen dat mijn rooster absoluut niet flexibel is, als ik het eerste lesuur moet werken (dat is twee dagen per week dit schooljaar) dan moet ik gewoon om 8u28 aan mijn rij kunnen staan.

Met wat file 's ochtends moet ik toch eigenlijk ten laatste om 7u45 kunnen vertrekken, dus dan moet de kleine al op de kinderopvang afgezet zijn. Gelukkig is de opvang zelf wel vlakbij, nog geen 2 minuten rijden.

Maar ik voel me nu al zo'n 'slechte' moeder omdat ik ons zoontje 5 dagen in de week zo'n vroege, hectische ochtend zal bezorgen. Ik lees hier overal verhalen over tegen 8u thuis vertrekken enzo, dat zal er hier niet inzitten.

Denken jullie dat een kindje daar last van heeft? Zijn er nog mensen die hun kindjes zo vroeg afzetten en hoe ziet jullie ochtendschema er dan uit?

Het voordeel aan mijn job is dan wel weer dat ik normaalgezien om 15u25 klaar ben, ten laatste om 16u15. Dus hij wordt wel altijd opgepikt tussen 16u en 16u45...

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Zit er geen opvang in de buurt van de school waar je werkt?

3. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Dat maakt de timing niet anders he, dan moet de kleine gewoon wat langer in de auto zitten ;)

Ik vind het veel makkelijker om een opvang dicht bij huis te hebben, ik ben bijvoorbeeld in vakantieperiodes thuis, maar betaal dan wel opvang. Nu kan ik ervoor kiezen om afhankelijk van wat ik zelf te doen heb de kleine al dan niet naar de opvang te doen. Als de opvang in de stad zat, moest ik daar dan ook een half uur voor rijden.

Sowieso is van opvang wisselen geen optie meer, opvang begin je hier te zoeken als je 12 weken zwanger bent ;)

4. Rodaina

Rodaina Bekend lid

9 mrt 2013
    609
    48
    28
    Ik heb dat ook, maar dan 3 dagen per week. In het begin was het veel makkelijker omdat mijn dochtertje als baby al om 6 wakker was. Nu is ze bijna 3 en vind ik het ook moeilijk maar het went. Soms is ze al klaar wakker maar soms moet ik haar wekken en dan denk ik ook 'arme meid :('

Achja, anders zou je kunnen denken aan een gastouder die aan huis komt? Dan blijft je kind slapen en in een vertrouwde omgeving?

5. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ach nee joh kindje is dat heel erg snel gewend. Hier moest ik destijds altijd al om half zeven weg (gaapppp). Nu gelukkig ouderschapsverlof waardoor ik later hoef te beginnen ;)

6. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Dat bestaat hier zo niet (Belgie) en ik zeg het, wisselen van opvang is echt geen optie, je mag gewoon heel blij zijn dat je een plekje hebt :).

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.966
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Weet je: het is zoals het is.

Stel nou dat iedereen hier zegt dat de kindjes 'pas' om 8 uur bij de opvang zijn. En dan? Dat verandert niks aan jouw situatie. Het is zoals het is: je zult een flink aantal keer je dochter vroeg moeten brengen. Het feit dat de kinderopvang op dat tijdstip open is, zegt al genoeg. Er zijn blijkbaar meer kinderen die er op dat tijdstip zijn. Ze zijn echt niet open voor 1 baby die nog geboren moet worden.

Kinderen zijn vrij flexibel. De ochtenden zullen misschien hectisch zijn. Maar geloof me: dat is ook zo als je om 8 uur weg moet. Dan start je ochtend later en heb je hetzelfde tijdgebrek. ;)

Zorg -voor je eigen gemak- dat je jezelf aanwent alles de avond ervoor al klaar te zetten. Dus niet alleen haar tas en de spullen die jij meeneemt, maar bereid eventueel ook het ontbijt en de lunchpakketje voor. In het begin zal je dochter nog niet echt een ontbijt hebben, maar als ze wat ouder is, kan ze waarschijnlijk wel een boterhammetje eten op de opvang. Scheelt ook weer in de ochtendspits.

Verder heeft je man een onregelmatig rooster, zeg je. Dus in het ergste geval moet je 3x per week vroeg weg. Maar er zullen dan vast ook dagen zijn dat jouw man op jouw werkdagen vrij is of later begint. Dan hoeft jullie kindje er dus niet zo vroeg te zijn.

Ik snap dat je hier vooraf over nadenkt en je druk maakt. Ik deed precies hetzelfde. Maar als ik iets heb geleerd van 6 jaar moederschap, is dat je het vaak gewoon moet nemen zoals het komt. De ene ochtend is het spitsuur en dan is het 'verstand op 0 en doorgaan'. De andere dag heb je een relaxte ochtend en kun je er van genieten dat je er heerlijk je gemak van kunt nemen. Zolang je de balans tussen die twee kunt bewaren, komt het echt helemaal goed met jullie!

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.544
    3.057
    113
    Hier zullen ze op sommige dagen al om half 7 op de fiets zitten.
    Het is niet anders

9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Het is zoals het is inderdaad. Mijn tip is ook: een goed begin is het halve werk. Ontbijttafel en broodbakjes ed klaarzetten, tassen voor de kinderen klaar maken, kleding klaarleggen enzovoorts. Ik ben ook leerkracht en onze deuren gaan om 8.05u open. We starten om 8.15u. Ik sta 1 minuut voor half acht bij de opvang :p Het is vanaf mijn huis 30 seconden rijden naar de opvang en 15 minuten naar mijn werk.

10. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Het is zoals het is idd. En je kindje zal daar in mee gaan. Een bepaalde routine en voorspelbaarheid is volgens mij veel belangrijker voor het kind dan het exacte tijdstip.

11. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik moet in sommige gevallen mijn dochter om 7 uur al brengen en vaak wordt ze in de avond waar rond 18.30 gehaald.
    3 dagen per week! Tsja... Kleine doet het prima

12. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Tsja, ik breng m'n zoontje om half 9/9 uur op de opvang maar ik haal hem pas om half 7 op. Dat is ook niet leuk en best zielig (hij is moe, ziet andere kindjes weggaan) maar het is nu eenmaal niet anders!

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.680
    113
    Nu is ze er " pas " om half 9 maar straks is dit kwart voor 8. Zij is juist vaak de laatste, het is bomvol om half 9. Al die kinderen zijn er al rond half 8. Kindje went er wel aan en weet straks niet beter.

14. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Met onregelmatig rooster bedoel ik eerder dat hij niet altijd thuis is tijdens de week ;) of soms is hij er gewoon een paar weken of maanden niet. Langer thuis dan ik in de ochtend, is hij in de jaren dat wij samen zijn nog zelden geweest, of het moet zijn dat hij een paar weken vrij is na een opdracht.

Ik weet dat ik het moet nemen zoals het komt en dat het nu eenmaal niet anders kan. Maar ik hoor gewoon graag ervaringen van mama's die in een vergelijkbare situatie zitten en waarbij alles gewoon goed gaat :).

Kindje moet hier ochtendvoeding en dergelijke al gehad hebben voor ze aankomen in de crèche, dus een boterhammetje daar is geen optie (nuja, boterhammetjes zijn sowieso zorgen voor later :-D).

Het is gewoon een van die dingen waardoor ik me een beetje 'in het nauw gedreven' voel als mama. Kindje moet al 5 dagen per week naar de opvang, en dan nog zo vroeg... maar minder gaan werken is voorlopig geen optie, mijn ouders wonen te ver weg om een dagje op te passen, ...

Maar het is inderdaad wat het is, en het zal vast wel loslopen, maar positieve verhalen zijn altijd welkom :)

(We krijgen een zoontje trouwens ;))

15. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Het is wat t is!
    Wij beginnen om h8 (ik 3 dagen+halve dag thuis en manlief 4 dagen)
    Onze zoon gaat 1 dag naar pzs (mijn thuiswerkdag) en ander 2 dagen naar opa en oma. Naar opa en oma gaat hij dus om h7 heen want wij vertrekken om 6.45 naar werk.
    Voor hem maakt t niets uit, slaapt zelf graag tot h8 maar kan prima om 6.25 opstaan.
    Enige geluk is dat wij m in pyama kunnen afleveren en jij dat niet kan.

Wat helpt: savonds alles doen. Alle tassen klaarmaken, ontbijt klaarmaken (bevroren brood smeren), douchen etc. Dan is t ochtends aankleden, eten en tassen in auto. En jezelf eerst klaarmaken en dan je kindje pas halen.
    Dan heb je toch tijd voor elkaar maar hoef je alleen maar te eten.

16. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ieder heeft z'n eigen situatie. Als jij 's ochtends geen stress wil, dan zou ik gewoon iets eerder opstaan. Je kindje is daar waarschijnlijk snel aan gewend. Zelf zul je misschien een uurtje eerder naar bed moeten, maar als dat je een minder stressvol begin van de dag oplevert, dan lijkt mij dat de moeite waard!

17. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als ik dagdienst heb wordt onze zoon om 6.00 uit bed geplukt en zitten we om 6.15 in de auto, om 6.30 lever ik m dan af bij oma of de gastouder. Dit is al sinds t begin zo en ik ervaar t eigenlijk niet als hectisch of rommelig.
    Zet de avond ervoor alles al klaar en s morgens zorg ik dat ik zelf helemaal klaar ben voor ik zoon eruit haal. Fles en nu ontbijt krijgt hij altijd pas bij de oppas, dus dat scheelt wel, klein voordeel van oma/gastouder.
    En hier is t gelukkig niet vaker dan 2x per week en soms heb ik helemaal geen dagdiensten.

18. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Ik stond om half acht bij de bso en om tien over half achter bij het kdv.

Douchen doen we sowieso 's avonds. Zette echt alles incl kleertjes al klaar zodat we alleen hoefden te eten en aankleden

Het was vooral mij vermoeiend .

Maar blijf je vijf dagen werken?

19. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ja, zoals ik al zei, minder werken is voorlopig geen optie :)

Sowieso financieel niet, maar ook vanwege de specifieke situatie in het onderwijs hier in Belgie. Ik zou wel ouderschapsverlof kunnen opnemen en dan bijvoorbeeld 4 dagen gaan werken (als mijn directie daarmee akkoord zou gaan, want je kan enkel aanvragen om minder uren te werken, als zij daar zin in hebben verspreiden ze die alsnog over 5 dagen :p), maar dan bouw ik geen 'rechten' op voor een vaste benoeming tijdens die dagen.
    Ik werk nog maar 1 jaar fulltime in mijn huidige school (waar ik graag zou blijven) en zou dus nog minstens 2 volledige schooljaren daar moeten werken om iets van jobzekerheid te krijgen (beetje te ingewikkeld systeem om hier helemaal uit te leggen). Zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof tellen niet mee voor het opbouwen van die rechten. Dus ik wil nu gewoon nog even volop blijven werken, en dan eventueel na een tweede kindje mijn ouderschapsverlof opnemen.

Over mezelf maak ik me trouwens geen zorgen hoor, ik heb geregeld schooljaren gehad dat ik er elke dag om 6u of vroeger uit moest om op tijd op m'n werk te raken met het openbaar vervoer. Dus zelf om 6u opstaan vind ik geen punt.
    Ik vind het vooral 'zielig' voor m'n zoontje. Ik heb voorlopig ook nog geen idee hoelang de ochtendroutine zal gaan duren, en hoe vroeg we dus effectief zullen moeten opstaan om klaar te staan voor vertrek om pakweg 7u30.

20. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Ik werk zelf 5 dagen van 8:30 tot 17:00 met een reistijd van 45 minuten. Mijn vriend werkt 4 dagen met wisselende tijden. Als hij dezelfde tijden heeft als ik dan brengen wij onze dochter tussen 7:30 en 7:45 bij de gastouder. Ik haal haar altijd om 18:00 op.

Onze ochtend ziet er uit als volgt:
    6:15 opstaan (vriend gaat dan douchen)
    Eventueel nog brood smeren
    Tassen inpakken
    6:45 ik douchen
    Vriend maakt dochter wakker, verschoont haar luier en kleed haar om (kleertje liggen al klaar)
    7:00 dochter krijgt bv
    7:15 kop koffie naar binnen gooien ;) tanden poetsen, s choenen aan, dochter staartje/haarknipje in, slofjes en vestje aan.
    Tassen in de auto. Dochter in de auto. Gaan!

Valt best mee. Het is even wennen. Probeer het anders een keertje om voor een bepaalde tijd alles klaar te krijgen. Dan weet je of het lukt of niet.

Deel Deze Pagina