Meldpunt discriminatie zwangerschap en werk

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by sietsie, May 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sietsie

sietsie Bekend lid

Sep 13, 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Ik werd vanochtend gebeld door mijn moeder, dat ik het nieuws op ned. 1 moest kijken. Zij sneden een onderwerp aan over het meldpunt discriminatie, waarin ze ook het niet verlengen van een contract tijdens de zwangerschap benoemden.

Mij is dit overkomen, begin dit jaar. Ik kan me er tot op de dag van vandaag nog over opwinden, omdat ik weet dat ik machteloos sta. Mijn toenmalige leidinggevende gooide het op bezuinigingen, terwijl ik er nog steeds van overtuigd ben dat ik de laan uit ben gestuurd ivm mijn zwangerschap.

Hard maken kun je het niet, maar ik voelde me zeker gediscrimineerd. Maar wat doe je eraan?

Nooit gedacht aan het meldpunt discriminatie, ik wist niet dat zij dit soort zaken erg serieus nemen.

Vanochtend toch eens gegoogled, en mijn verhaal per mail verstuurd via discriminatie.nl. Deze is aan de hand van mijn postcode doorgestuurd naar mijn district, en nog geen kwartier later had ik een persoonlijke mail terug. Onder andere met de vraag of ik verder nog hulp nodig heb om stappen te ondernemen, en of ik de naam van mijn vorige werkgever wilde doorgeven omdat ze zo een goed beeld krijgen van deze misstanden in mijn regio. Alleen zo kunnen ze actie ondernemen.

Blijkbaar is er dus echt oog voor deze problemen, en het maken van de melding heeft me een heel voldaan gevoel gegeven! Ik laat het hier verder bij omdat ik alweer een tijdje aan de slag ben bij mijn nieuwe werkgever, maar zij kunnen je dus wel degelijk helpen als de zaak schrijnender is dan in mijn geval.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Heel goed dat je het gemeld hebt!
    het wordt in Den Haag ook behoorlijk hoog opgenomen, de huidige berichtgeving. Eerst willen ze meer in kaart brengen hoe groot het probleem precies is, dus iedere melding telt.

3. tricie83

tricie83 Bekend lid

Jan 20, 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    Kan je mij laten weten waar je dit hebt gemeld ? mij is het ook overkomen nog net voordat ik met verlof ging. Nooit klachten gehad over mijn werk maar ineens was er niet voldoende werk meer. ( overigens zoeken ze nu nog steeds naar vervanging zo apart )
    Wilde altijd wel mijn verhaal ergens kwijt maar geen idee waar dat kan. Hoef er geen rechtzaak van te maken of wat dan ook maar wil het wel kwijt zoals jij zegt. alvast bedankt!

4. sietsie

sietsie Bekend lid

Sep 13, 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Helemaal hetzelfde als in mijn geval dus, echt laten weten hoor! www.discriminatie.nl , daar staat zwangerschap op de hoofdpagina.

Goed dat Den Haag er wat mee doet!

5. Starbucks90

May 20, 2013
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een melding gemaakt! Hopelijk wordt er iets aan gedaan!

6. Verox

Verox Niet meer actief

Ook ik heb melding gedaan nadat het mij was overkomen. Ze nemen je zeker serieus. Mij werd ook gevraagd of ik er een "zaak" van wilde maken, maar ze konden me vantevoren niet uitleggen wat ik daarmee kon bereiken.
    Uiteindelijk heb ik dus besloten het erbij te laten zitten. Ik dacht dat de stress van een zaak meer kwaad dan goed voor mezelf zou asnrichten.
    Hoewel het voor mijn gevoel nog steeds niet afgesloten is. Ik ben nog steeds verschrikkelijk boos en verdrietig om wat mij is aangedaan.
    Maar ik adviseer iedereen om er op zijn minst melding van te maken...

7. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ik ben zo blij om te lezen dat dit bestaat!

Ik lees dit soort verhalen heel vaak en het shoqueert mij hoe vaak dit voorkomt in Nederland (woon zelf in Canada). Ik lees heel vaak dat men het erbij laat zitten omdat "Er toch niets aan te doen is", omdat "De verstandhouding toch al verpest is" of omdat "Ik voor zo'n werkgever niet wil werken". Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat, als Nederlandse vrouwen dit massaal over hun kant laten gaan, er ook niets zal veranderen. Als dit wordt doodgezwegen, ontstaat er ook geen duidelijk beeld van hoe wijdverbreid deze problemen precies zijn.

Dus alsjeblieft meiden, maak gebruik van dit meldpunt!

Share This Page