Halve dagen ziek

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Kiet, Sep 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiet

Kiet Bekend lid

Feb 26, 2009
    557
    0
    0
    Hallo,

ik heb een vraagje ik ben morgen 22 weken zwanger en moet van de verloskundige halve dagen gaan werken (werk nu 24 uur) dan krijg ik toch nog wel gewoon mijn normale salaris en in mijn verlof toch ook gewoon 24 uur uitbetaald?

2. Kiet

Kiet Bekend lid

Feb 26, 2009
    557
    0
    0
    niemand?

3. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Kiet,

Als je voor een deel of helemaal moet ziek melden door zwangerschap gerelateerde klachten kan je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen.
    Meestal merk je hier zelf niets van en betaald je werkgever je salaris gewoon door.

Ik weet niet hoe jouw salaris is opgebouwd en kan dus niet aangeven of je tijdens je gedeeltelijke ziekmelding je volledige salaris blijft ontvangen.
    Je werkgever kan deze vraag voor je beantwoorden.

De hoogte van de Ziektewet-uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag.
    Hierbij worden alle bedragen gebruikt waarover Sociale Verzekeringspremies zijn afgedragen aan de belastingdienst.
    Als je nog wel voor een deel werkt worden de inkomsten van de gewerkte uren gekort op de uitkering.

De hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt berekend over het inkomen één maand of vier weken voor de ingangsdatum van het verlof.
    Ben je in deze periode ziek geweest of met verlof én heeft dit een verlagende werking op de hoogte van de uitkering?
    Dan nemen we de laatste volledige loonperiode van één maand of vier weken voor de ziekte of verlof periode.

Bij beide uitkeringen ontvang je 100% van het voor berekende dagloon.

Actuele informatie over ziek rond zwangerschap of bevalling vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page