halve dagen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door jongemoeder, 7 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jongemoeder

28 jun 2006
    80
    0
    0
    adm. medewerkster
    flevoland
    Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje, ik werk nu voor 40 uur per week op kantoor.
    Maar ik krijg nu erg veel last van mijn onderrug, echt zo erg dat ik moeite met opstaan en lopen heb. Nu denk ik zelf dat als ik de hele dag in dezelfde houding zit op mijn bureaustoel ook niet erg bevorderlijk voor mijn rug is en als ik dan thuis kom ben ik zoo moe dat ik dan nog weinig puf heb om thuis wat te doen. Zou het ook mogelijk zijn om gedeeltelijk in de ziektewet te gaan, dat ik bijv voor halve dagen ga werken ofzo? en krijg je dan gewoon 100% of niet? ik hoop dat iemand me helpen kan want dit is eigenlijk geen uithouden zo.....

groetjes....

2. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    Dit moet je leidinggevende bespreken!
    Verder akn ik je niet helpen,
    Ik ben bij 21 weken voor de helft gaan werken omdat nachtdienst en de zorg te zwaar werden.
    Misschien ook een tip om wat vaker een rondje te lopen en niet te lang aan een stuk, een werkgever ziet je liever een paar keer een rondje extra lopen dan dat je helemaal thuis zit.
    Maar denk wel aan je zelf en de kleine! luister goed naar je lichaam, maar op de meeste werkplekken zijn hier ook oplossingen voor (tijdelijk ander werk of aanpassingen aan je huidige functie)

3. Sanne

Sanne Fanatiek lid

18 sep 2005
    3.691
    0
    0
    verzorgende
    limburg
    Ik werk in de zorg en werk sinds een week ook halve dagen en krijg gewoon 100% betaald ( dat bedoel je toch?)
    Maar kweet niet of dat overal hetzelfde is

4. Duckie

Duckie Fanatiek lid

1 jun 2006
    1.410
    0
    0
    Als je je gedeeltelijk ziek meldt wordt je loon aangevuld door het UWV. Je werkgever betaalt jou gewoon 100% door en zij kregen dus een gedeelte terugbetaald.
    Ik zou je situatie eens bespreken met een bedrijfsarts.

5. mama33

mama33 Actief lid

11 sep 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    Ik werk bij een grote landelijke arbodienst en kan wel antwoord geven op je vragen.

Als jij je halve dagen ziek meldt dan krijg je gewoon je loon doorbetaald zoals dit in de CAO of in het verzuimreglement geregeld is. Dit kan 100% zijn maar ook een lager percentage als dit zo is afgesproken.

Ziekte tgv zwangerschap valt onder de zogenaamde vangnet regeling van het UWV. Dit betekent dat je werkgever geen financieel risico loopt bij ziekte. Hij krijgt het verlies aan loonkosten terug van het UWV. Daar merk jij niets van. Jij krijgt gewoon je loon zoals je dat gewend bent bij ziekte.

Wat wel belangrijk is om nog te vertellen is at als je je ziek meldt tgv zwangerschap je verplicht bent om je verlof 6 weken van te voren op te nemen. Je mag dus niet doorwerken tot 4 weken voor de tijd.

Zitten is inderdaad de meest slechte houding voor je rug. Probeer om de 10 minuten/kwartier te staan of even te lopen. Verdeel je werk wat anders zodat je misschien 10 keer per dag naar de kopieermachine moet ipv 1 keer met heel veel. Kortom, bewegen bewegen bewegen.
    Als je rugpijn met name ontstaat bij lang zitten en opstaan van een stoel of uit bed komen etc. (opstartpijn) dan zou ik het toch even na laten kijken. Het kan zijn dat de klachten vanuit het bekken komen.

Succes met je rug. Een hele fijne zwangerschap gewenst,

Groetjes Martine

6. karin29

karin29 Bekend lid

29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Halllo,

Ben nu met verlof. Twee maanden daarvoor ben ik ook halve dagen gaan werken. Heb toen ook gewoon 100% uitbetaald gekregen. Het is wel zo dat ik zes weken voor de bevallingsdatum met verlof moest!!! Had eigenlijk 4 weken van te voren in gedachten gehad maar dat waren niet de regels.
    Groetjes Karin

7. jongemoeder

28 jun 2006
    80
    0
    0
    adm. medewerkster
    flevoland
    Bedankt voor jullie antwoorden allemaal ben een stuk wijzer geworden.
    De rugpijn is nu iets minder, maar de 28e moet ik weer voor controle bij de HA en dan vraag ik gewoon of hij even kijkt en wat hij ervan zegt.
    We zien wel hoe het verder loopt!

Bedankt allemaal!!

Groetjes... ;)

Deel Deze Pagina