Goedenavond, Jullie voelen waarschijnlijk mijn vraag al aankomen door de titel, maar ik ben echt heel benieuwd naar meningen (zowel voor als tegen uiteraard) van mijn medeforummers. Wij zijn inmiddels 4 jaar bezig voor een 2e kindje, eerste kindje ook anderhalf jaar op moeten wachten maar na een HSG spoeling was ik meteen zwanger. Helaas loopt dat deze keer dus heel anders, 4 jaar lang echt op de klok geklust, met ovulatietesten enz. Meerdere IUI's gehad zowel met als zonder hormonen maar helaas allen zonder resultaat. Omdat ik matig reageer op hormonen is de dosis deze keer opgehoogd, en waar ik eerst totaal niet reageerde heb ik nu ineens 5 folikkels. 1 van 16 mm, 2 van 14mm en 2 van 13mm. Ronde dus afgelast en de arts die de meting deed gaf ook een klusverbod aan. Omdat het me toch allemaal niet lekker zat heb ik vandaag de poli gebeld en een andere arts gesproken, deze geeft aan dat er altijd een klusverbod gegeven wordt boven de 3 folikkels, maar dat hij wel heel goed begrijpt dat wij hier heel moeite mee hebben gezien onze geschiedenis met geen enkele bevruchting , en daar wilde hij het graag bij laten. Hij liet het dus eigenlijk in het midden. Nu zijn we continu in dubio. Aan de ene kant willen we het liefste het advies van de arts opvolgen en dan maar overslaan. Maar aan de andere kant zien we dit ook wel echt als extra kans, en er kunnen altijd mog follikels wegvallen. We zijn met beide kanten bezig, de risico's van een meerlingzwangerschap enz, maar ook hoe groot de kans is dat er überhaupt 1 ei op de natuurlijke manier bevrucht wordt aangezien dit al 48 rondes niet gelukt is. Ik wil dus graag meningen weten, gewoon eerlijk, wat zouden jullie doen? Toch zelf klussen of overslaan?
Ik zou niet klussen want het kan nog alle kanten op. Wie weet groeien ze door en springen ze allemaal, of misschien springt er wel niets. Je hebt hormonen gebruikt en nu ineens stop je. Dan is er een kans dat er geen goede eisprong plaatsvind en dat vergroot weer de kans op cystes. Ik zou toch om pregnyl vragen om toch een eisprong in gang te zetten. Mijn ziekenhuis zegt dat dit de kans op cystes verkleind want de kans daarop is helaas wel flink aanwezig in deze situatie. Of wie weet is een maand aan de pil een optie om het lichaam rustig te krijgen. Klussen zou ik in ieder geval niet doen, want voor die van 16mm uit zichzelf gaat springen gaat waarschijnlijk nog heel wat dagen duren waardoor die anderen ook makkelijk 18mm kunnen worden. Ps: dit advies komt puur voort uit mijn ervaring, ik heb al 3 keer een ronde moeten afbreken en wat de verschillende gynaecologen toen voor informatie gaven.
Wat balen dat de iui niet doorgaat wegens teveel follikels. Ik kan me goed voorstellen dat dat lastig is. Ik heb zelf geen ervaring met iui maar kwam onlangs een soortgelijk topic tegen, misschien heb je daar wat aan. http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/593114-geen-iui-klusverbod.html
Bedankt catmommy en Adriana! Catmommy ik heb nog duidelijk gevraagd of ik (in mijn geval ovitrelle) moest zetten, maar hij zei meteen nee. Waarschijnlijk verwacht hij dat mijn eitjes zelf springen en dan weer weggaan, maar lees hier inderdaad veel risico's op cystes. Daarover heeft hij niets gezegd. Ik heb ontzettende druk bij m'n eierstokken die soms minder is en soms meer, dus er gebeurt wel het 1 en ander maar wat precies geen idee. Ik heb nu al 2 avonden geen hormonen meer gespoten. Ik ga denk ik toch even overleggen over de ovitrelle, hoewel ik me ook afvraag wanneer ik deze dan zou moeten zetten omdat ik geen controle meer heb en ze allemaal verschillend van grote waren.