Twee weken geleden is ons kindje geboren. De eerste dagen ging het aanleggen wat moeizaam. Hij hapte moeilijk aan, waardoor ik vrijwel direct last kreeg van een kloof aan de rechterborst op de overgang van tepel naar tepelhof. Inmiddels lukt het aanleggen goed, maar doordat mijn zoon erg krachtig aanzuigt doet het aanleggen erg veel pijn. Tijdens het voeden voel ik de pijn niet, dus ik ga ervan uit dat mijn zoon nu goed is aangelegd en denk dat de pijn vooral komt doordat de kloof steeds weer wordt open getrokken als de tepel vacuum wordt gezogen (tepels zijn vlak). Hoe kom ik nu van die kloof af? Ik heb al Purelan en Bepanthen geprobeerd. Dit helpt iets, maar door het voeden wordt de kloof toch steeds weer opnieuw wat erger. Voeden in rugbyhouding doet minder pijn, maar is ook nog niet dé oplossing. Wat kan ik het beste proberen?
OM de kloof te laten helen zou je kunnen overwegen om tijdelijk aan die kant een tepelhoedje te gebruiken. Let dan wel op de goede maat Een kloof op de overgang tepel naar hof duidt op een te kleine hap (ondiep) leg heel goed aan en focus op de diepe hap, veel borstweefsel in het mondje. Er mag bijna geen ruimte zijn tussen je kindje en jou, wanneer je met gemak een hand of vinger tussen hem en jouw lichaam kunt houden is er te veel ruimte, wat hem te veel ruimte geeft voor speling. Puntjes op de i dus tussen het voeden door kun je mothermates of soortgelijke gel pads gebruiken. Deze bevorderen het genezen, vaak met een dag of 3 al vele stukken beter. Wanneer een kloof niet over wil gaan, sluit dan spruw niet uit. Ga je gel pads gebruiken, dan zijn deze vaak ook veel sneller dan aangegeven 'uitgewerkt'. In dat geval langs de huisarts. Succes, en mocht je hulp nodig hebben bij aanleggen en houding, schakel dan een lactatiekundige in: is het waard! (ps gel pads zijn geen lillypads)