slechte gewoonte roken!

Discussion in 'Gezondheid' started by smurf, Nov 13, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. smurf

smurf Lid

Oct 5, 2007
    21
    0
    0
    cateringmedewerker
    venray
    hallo damens wie heeft er voor mij wat tips om te kunnen stoppen met roken. ik ben al een heel stuk geminderd maar ik wil gewoon naar nul, ik heb al zuurtjes in huis gehaald en als ik zin in een sigaret krijg dan neem ik een zuurtje. maar soms (nog te vaak) wint de verslaving en steek ik er weer een op. wie heeft wat tips. en ja ik weet als er een reden is om te stoppen met roken dat is dat wel omdat je zwanger bent. maar t is o zo moeilijk

2. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    1,797
    1
    38
    ik heb mijn laatste pakje opgerookt en ben toen gestopt. Als ik zin had in een sigaret dacht ik aan mijn kind in de buik en dat was voor mij genoeg om er geen op te steken! als ik toch heel erge trek erin had dronk ik een glas water.
    kom op je kunt het!

3. Lilya

Lilya Fanatiek lid

Jul 13, 2007
    1,135
    0
    0
    Toen ik gestopt ben met roken, had ik altijd een flesje water bij. Als ik zin kreeg, dronk ik water. Uiteindelijk ging dat stoppen hier echt gemakkelijk, maar door water te drinken ipv zuurtjes of zo, kwamen er niet te veel kilo's bij :)
    Proficiat met het stoppen alvast! Probeer het ook eens op wilskracht!

4. Bri

Bri Niet meer actief

smurf, ik heb nooit gerookt, dus tips kan ik je niet geven. maar ik wil je wel even aanmoedigen: zet 'm op, hou vol, iedere sigaret die je niet opsteekt is er weer één!

5. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik nam lollies en na 2 weken was ik er vanaf. Met een lollie heb je wat in je handen en in je mond, net als een sigaret. Je kan ook proberen te denken aan je kindje waar het slecht voor is en je eigen gezondheid natuurlijk.

6. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Het enige wat bij mij helpt is door te zorgen dat ik geen sigaretten in huis heb. En je moet gewoon de plekken waar veel gerookt word vermijden. Ik ga op dit moment ook niet stappen, want dan weet ik zeker dat ik de verleiding niet kan weerstaan. Ik ben nu 3,5 week gestopt.

7. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    IK heb veel gehad aan het boek van Allen Carr "Stoppen met Roken" en nog een ander boekje , heet geloof ik "opgelucht" Beide wel bij bol.com verkrijgbaar als het goed is.
    En je moet echt willen stoppen en het dan in 1x doen.
    Blijf je bewust dat je jezelf een plezier doet door te stoppen een mooier cadeau kun je jezelf niet geven!

8. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

Aug 26, 2007
    1,684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ben ook al aantal weken gestopt nu, beter laat dan nooit toch?

Verder kan en wil ik hier alleen over zeggen, dat niet iedereen de wilskracht of zin heeft om te stoppen, en het ieder z'n eigen beslissing is, 't is jouw beebje en jouw lichaam!

9. Elly1979

Elly1979 Actief lid

Jan 14, 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Ik ben gestopt met roken zodra ik wist dat ik zwanger was.
    Natuurlijk heb ik er ook wel wat last van gehad, was een stevige rookster en rookte 3 pakjes shag per week.
    Maar ik zou me gigantisch schuldig tegenover de beeb voelen als ik door zou roken
    Ik had een keuze, maar de beeb niet.

Mis m'n shaggie wel hoor en denk dat ik weer ga roken als ik geen bv meer geef.... :oops:
    Erg he...
    Maar misschien blijf ik er ook wel vanaf....nou ja, we zien het wel!

Jij in ieder geval veel succes met het stoppen!

Liefs Elly.

10. prinsessebes

prinsessebes Actief lid

Jun 12, 2007
    168
    0
    0
    Ik heb me vier en een half jaar geleden vrijwillig laten indoctrineren door 'stoppen met roken' van Allan Carr. Ik heb sinds die tijd geen trekje meer genomen. Bij mij werkt de gedachte dat ik alleen dat eerste trekje maar hoef af te slaan. Simpel maar doeltreffend.

Hoe vaker je stopt en weer begint met roken, hoe moeilijker het wordt om er nooit weer aan te beginnen. De laatste keer dat ik weer was begonnen met roken heb ik huilend een sigaret gerookt. Ik was zo boos en teleurgesteld in mezelf dat ik niet zonder kon.
    De angst dat ik weer in zo'n situatie kom sterkt mij ook. Ik wil dat gewoon nooit meer meemaken.

Ik rookte sigaretten en zo nu en dan een goede sigaar. Als ik zeker zou weten dat ik nu alleen zo nu en dan een sigaar zou kunnen roken, zou ik dat (in niet-zwangere toestand) zeker doen. Echter, ik weet het niet zeker. De kans is te groot dat ik dan in 3 maanden tijd weer aan het roken ben, dus doe ik het niet.

Verder ben ik gestopt met roken en tegerlijkertijd begonnen met sporten. Ik gebruikte het roken namelijk ook om me af te reageren. Dat afreageren deed ik vanaf dat moment dus door te gaan sporten. (Deze tip heb je nu je zwanger bent, misschien niet zo heel veel aan. Maar ik wilde hem je toch meegeven.)

Verder heel veel sterkte met stoppen met roken! Ik weet hoe ontzettend zwaar het is om ermee te stoppen.

Zet hem op!

Liefs,
    Sonja

11. Jyll

Jyll Actief lid

Oct 6, 2007
    103
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    eindhoven
    hoi hoi.......

ik denk dat het per persoon heel erg verschillend is hoe je van het roken af kan komen.
    ikzelf had positief getest en heb ze meteen met een vrolijke glimlach in de prullenbak gegooid! dat was voor mij rede genoeg, en heb er geen sec meer aan gedacht! als er nou een pakje sigaretten voor mijn neus zou liggen keek ik er nog niet eens naar!
    ik zou mezelf niet recht in de spiegel aan durven kijken al ik gerookt heb tijdens de zwangerschap en later blijkt dat ons kindje er iets aan over gehouden heeft!

maar nou heb ik het makkelijk gehad terwijl ik ook een stevige roker was!
    ik snap ook heel goed dat mensen het daar wat moeilijker mee kunnen hebben.
    houd erg goed in je achterhoofd........kan je het jezelf vergeven als blijkt dat je kindje er iets aan overgehouden heeft! kan jij je als moeder dan nog recht in de spiegel aankijken en trots op jezelf zijn dat je een kindje op de wereld hebt gezet!
    voor mij was het erg makkelijk en heb mijn verslaving in een halve minut overwonnen!
    ga ervoor! je kindje is het belangrijkste wat er is en roken is er echt niet goed voor!

twijfel niet aan jezelf want ik denk dat iedereen het kan, je moet de reden belangrijk genoeg vinden, dan gaat de knop vanzelf om.

heel veel succes en sterkte........
    groetjes Jyll

12. Etje

Etje Actief lid

Oct 13, 2006
    144
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik heb een laserbehandeling gehad. Dat was het zetje wat ik nodig had. Ik was toen nog niet zwanger overigens.

Een goede tip is: drink veel water en bedenk je dat die vervelende momenten nooit langer duren dan 5 minuten. In het begin heb je veel vervelende momenten, maar die nemen af.

Ook goed om te weten is: een mens heeft gemiddeld 30 dagen de tijd nodig om van een gewoonte af te komen.

Stop gewoon, drink veel water en leef naar die 30 dagen toe. Dan ben je ook meteen 4 weken langer zwanger in goede gezondheid!

Succes

13. joma

joma VIP lid

Jan 24, 2007
    28,689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    na de positieve test gelijk gestopt! en komt door de gedachte dat ik mijn beebje belangrijk vindt in mijn buik!

14. Thura

Thura Actief lid

Nov 18, 2007
    365
    0
    0
    maak er een echte sport van! Download een tellertje, ik had bijvoorbeeld de quitkeeper. Geef jezelf bij elke mijlpaal een cadeau, streep de dagen af, of tel ze juist op. Wees uitermate trots op jezelf als je weer een dag niet gerookt hebt. Zin in roken mág, alleen roken liever niet. Accepteer dat je ergens zin in hebt, en ga dan iets anders doen.

Doorbreek gewoontes waar roken bij hoorde. Neem een kop thee ipv koffie, bijvoorbeeld, en ga na het eten iets doen ipv roken. Mij hielp het ook, een lijstje op te stellen waar ik het allemaal voor deed, zoals een betere huid, een betere geur, een betere gezondheid, alles smaakt beter, enzovoort. En in jou geval is er natuurlijk dat babietje dat anders met zuurstoftekort ligt te creperen in je buik. Schrijf al die dingen op en lees ze door op belangrijke momenten...

op het forum van viva is bij "gezondheid" een goedlopend topic met mensen die stoppen met roken. Daar heb ik veel aan gehad, iedereen helpt de ander door de moeilijke momenten heen en viert met je de mijlpalen.

15. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Er groeit een levend wezentje in je buik, en dit lijkt me een voldoende reden om ermee te kappen, maar dit is mijn mening...

16. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik ben 10 jaar geleden gestopt met roken (na 11 jaar roken) na het lezen van "Stoppen met roken" van Allan Carr. Naast het slimste en beste wat ik ooit heb gedaan, was het ook een van de leukste dingen omdat ik er zo vreselijk trots op was. Het boekje benadert het stoppen op een heel positieve manier die mij echt goed hielp (terwijl ik me normaal echt niets laat vertellen door een ander en juist heel eigenwijs en zelfs dominant ben...). Heb het geen moment moeilijk gehad en ook nooit meer een trekje genomen.

17. Niet meer actief

Hi

Stoppen met roken is (?) onmogelijk maar niet roken is absoluut mogelijk. Wat mij dus heel erg helpt, is het feit dat ik niet tegen mezelf gezegd heb dat ik gestopt ben maar dat ik op DIT moment niet rook. Het is het AA principe: stap voor stap, dag na dag. Het idee dat je nóóóit meer mag roken, geeft per definitie stress. Bedenk 'gewoon' dat je nu niet wil roken, misschien straks en dan denk je straks... "nee, nu niet". Werkt voor mij prima.

Ik heb Carr nooit gelezen maar ken wel een aantal principes uit het boek. Eén slaat voor mij de spijker op z'n kop... Het is vreemd dat je elke zoveel uur een sigaret nodig zou hebben.. je wordt 's nachts toch ook niet om de 2 uur wakker om te roken ;)

Hou vol.. stap voor stap en elke keer dat je niet rookt is een overwinning! :)

18. joma

joma VIP lid

Jan 24, 2007
    28,689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    heel goed boek ja ;)

19. Linka76

Linka76 VIP lid

Dec 14, 2007
    9,703
    0
    0
    Al meer dan een week gestopt, doet mij heel erg goed, ben hartstikke blij dat ik wel kon volhouden terwijl mijn vriend rookt.....

20. verooq

verooq Lid

Jan 1, 2008
    27
    0
    0
    hey meiden

ik weet zeker dat er veel meiden zijn die roken tijdens de zwangerschap maar dit niet melden uit schaamte
    zelf raakte ik op me 20e onverwachts zwanger en om het kort te houden werd ik toen ook alleenstaande moeder en had mijn expartner snel een nieuwe vriendin die ook zwanger raakte.
    door de stress kon ik niet stoppen en de VK adviseerde ook om niet te stoppen aangezien dat nog meer stress z\ou veroorzaken wat uiteindelijk slechter is.

nu zijn dit geen smoesjes hoor
    dit is 7 jaar geleden en weet sinds een week dat ik zwanger ben ik lag in bed en wist het zeker ik ging stoppen met roken want dat kon ik niet maken.
    maar makkelijker gezegd dan gedaan de volgende ochtend moest ik het gewoon doen.
    ik ben wel een heel stuk geminderd rook nog maar de helft van wat ik rookte maar toch baal ervan en wil dan ook proberen om elke dag er een minder te roken en dat helemaal te stoppen

ik weet het de zwangerschap zou al reden genoeg moeten zijn maar de verslaving is op dit moment gewoon sterker

ik ga echt keihard me best doen meer kan ik niet

Share This Page