Hama strijkkralen Maxi of gewoon?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanmara, 14 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmara

mamavanmara Bekend lid

24 mrt 2011
    717
    0
    0
    Mijn dochter wordt in december 3 en we zijn een verlanglijstje aan het maken. Nu zag ik op internet dat er strijkkralen in verschillende formaten bestaan van Hama, namelijk Hama 'gewoon' (0,5 cm doorsnede) en Hama Maxi (1 cm doorsnede). De Maxi is er voor kindjes vanaf 3 jaar. Nu zou je denken dat het dan logisch is dat we deze op het lijstje zetten. Echter zijn deze in verhouding veel duurder. De gewone kan je jarenlang gebruiken, mijn nichtje van 8 vindt het ook nog steeds geweldig.

Misschien dat mijn dochter toch gelijk naar de gewone kan? Bij deze een opsomming:
    - motorisch erg vaardig
    - een echte fröbelaar
    - stopt kleine dingen niet (meer) in haar mond
    - ik blijf erbij als ze met de strijkkralen gaat spelen
    - meer diversiteit qua kleuren en grondplaten bij de gewone versie
    - over een tijdje sowieso toe aan gewone maat
    - werkjes zijn kleiner, dus makkelijker cadeau te geven en te bewaren

Wat zouden jullie doen?

2. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    de kleine kunnen prima.
    Zoon speelt er al een tijd mee, hij heeft ook de maxi maar daar vindt hij niets aan. Ook omdat zus natuurlijk wel de kleintjes heeft. Ze kunnen het prima als ze een beetje handig zijn.

3. megacarls

megacarls Niet meer actief

Ik heb voor onze dochter die pas 3 is geworden wel de maxi gevraagd. Meer vanwege de leeftijd die erop staat. Ze heeft er (nog) niet mee gespeeld. Ze wil wel, maar vanwege de overdaad aan cadeaus heb ik die nog even in de kast liggen.

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik heb de kleine gegeven en dat gaat heel goed hoor. In plaats van strijkpapier kan je ook gewoon bakpapiergebruiken. Een andere tip is kleine doorzichtige bordjes (zonder opstaande rand, ik krijg na het strijken de figuren daar echt niet uit!!!). Hoe kleiner het bordje, hoe eerder ze klaar is. Dat is voor een 3-jarige nog wel zo overzichtelijk. Ik heb een keer de puntjes overgetekend en gekopieerd. Daarna met kleurtjes rondjes getekend. Zo maak ik mijn eigen patronen die we onder het bordje leggen. De glow-in-the-dark kraaltjes en de neon kleuren zijn hier favoriet.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Gewoon. De grote gaan er echt mega snel doorheen en daardoor is het hartstikke duur. Bovendien kan een handig kind al heel snel gewoon met de kleine kralen aan de slag. :)

6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter had de gewone en de maxi, toen ze ongeveer drie jaar oud was. De gewone vond ze niet fijn; inmiddels wel. Ook mijn dochter heeft een goede, fijne motoriek, maar die kleine strijkkralen zijn wel erg klein.

7. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    De kleine gaan op zich prima, maar in een keer een heel plankje afmaken, daar had ze een paar maanden geleden het geduld nog niet voor. Qua motoriek kan het prima hoor. Je hebt geloof ik ook kleine plankjes, misschien slim om daar mee te beginnen.

8. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Dat is een goed idee! Ik zat me al af te vragen hoe ik dat zou gaan aanpakken.

On topic, mijn dochter heeft de gewone kralen inmiddels een tijdje onder controle.

9. mamavanmara

mamavanmara Bekend lid

24 mrt 2011
    717
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties zo ver!
    En de handige tip van het zelf maken van een patroon. :)

10. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Bedankt voor dit topic! :) Ik was ook aan't twijfelen of ik niet eerst de grote zou nemen maar vind ze duur. Dan ga ik ook voor de gewone! ;)

Denk dat die doos van Cars hier ook heel erg in de smaak zou vallen. En dan kan ik nog zien of het een topper is (denk het wel want hij knutselt graag) en dan kunnen we nog losse kraaltjes en bordjes kopen;

De tip van dat doorschijnbaar bordje vind ik ook erg goed!

11. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    je moet vooral kijken naar de plaatjes. Die Cars doos heeft volgens mij een groot plaatje erbij en je moet dan echt goed tellen om het na te kunnen maken. Wij hebben een prinses en die moet je ook echt uit tellen. Een gewone auto of vierkantje is veel makkelijker omdat het niet uitmaakt welke kraal je waar doet.

12. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    En dat is waarom ik graag doorzichtige bordjes gebruik. Geen getel en gedoe. Gewoon het patroontje er onder leggen. Ik kijk vaak op websites van leerkrachten; kralenplankjes ;)

13. mamavanmara

mamavanmara Bekend lid

24 mrt 2011
    717
    0
    0
    Ik heb wat leuke dingen op haar verlanglijstje gezet! En inderdaad de gewone maat.

Het idee van het patroon ga ik pikken :): ik ga lege rasters maken op papier en daarop dan steeds een ander patroontje maken/inkleuren. Maar eerst mag Mara leuke onderzetters voor op de tafel (voor de glazen) maken, dan hoeft ze geen patroon te leggen. ;)

En de tip van kralenplankjes is ook super! Bedankt!

14. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Hier wat voorbeeldjes. Dit zijn kleine projecten die goed te doen zijn voor jonge kinderen

Bijgevoegde bestanden:

15. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    en nog wat meer

Bijgevoegde bestanden:

16. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Slim! Wij hebben helaas allemaal witte plankjes/plaatjes dus dan werkt dit trucje niet. Bij de prinses ook niet, die is paars.

17. mamavanmara

mamavanmara Bekend lid

24 mrt 2011
    717
    0
    0
    Bedankt voor je voorbeelden, leuk!

18. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113

waar koop je die doorzichtige?
    Want vandaag weer een aantal plaatjes gekocht, maar ze zijn allemaal gekleurd.

19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ze zitten soms in van die sets erbij, bij de Dora strijkkralen zit sowieso een doorzichtig plankje. Waarschijnlijk bij wel meer pakketjes.

20. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Nee hoor gewoon los gekocht voor een prikkie bij lobbes dacht ik.

Deel Deze Pagina