Ik was voor mijn kleine man alvast naar scholen aan het kijken en zie dat er hier een internationale school zit. Voor ik M. had riep ik altijd als het kan gaat mijn kind naar een internationale school. Alleen nu ik me er in verdiep zie ik ook wel een aantal geote nadelen. Mijn vraag dan ook gaat jou kind naar een internationale school? Waarom heb je hier voor gekozen? Wat zijn de voordelen en de nadelen? Zijn de kosten van 3500 per jaar een beetje normaal? De school wat ik op het oog heb bied onderwijs aan in het Engels. Leert hij daarnaast wel goed Nederlands? (Ook schrijven/lezen etc). Mocht hij hier in NL willen werken is het onderwijs dan wel voldoende geweest? Wat kan hij allemaal met zo'n diploma? De school is van 0 t/m 18 jaar. Ik hoor het graag
Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar de kinderen van een vriendin van me gaan naar een internationale school. Mijn vriendin haar moedertaal is zelf Engels en ze merkte dat haar kinderen steeds minder Engels gingen spreken... voor haar een reden de kinderen naar een internationale school te doen. Ze krijgen op die school ook het onderwijs aan in het Engels en daarnaast hebben ze ook elke dag een uur les in het Nederlands. Op die school kun je kiezen tussen les voor kinderen waarvan het Nederlands hun moedertaal is of les voor kinderen waarvoor Nederlands een tweede (of derde, vierde....) taal is. Op zulke scholen zitten natuurlijk heel veel expat kinderen dus dat betekend ook vaak (of iig regelmatig) afscheid nemen van vriendjes. Het Nederlands van de kinderen van m'n vriendin is vooralsnog prima. Ze spreken nu alleen op school en met hun moeder Engels, verder met iedereen nederlands dus dat zit wel goed
Mijn kinderen gaan binnenkort naar een internationale school omdat wij naar het Midden Oosten gaan verhuizen. De school staat bij ons op het terrein en is gratis. Ik stuur mijn kind echter alleen naar deze school omdat het noodzaak is. Zou er bijv. Nederlands onderwijs in de stad zitten, dan zou hij zeker naar het Nederlands onderwijs gaan. Ter overbrugging gaat hij nu tijdelijk naar een Nederlandse Montessorischool totdat we het visum krijgen en dat bevalt prima. Dus over een paar maanden kan ik mijn ervaringen vertellen. Onze internationale school is een IB-school en volgt op de basisschool het PYP programma. Met een IB-diploma (international baccalaureate) kun je in ieder geval naar elke universiteit gaan zonder dat er bijkomende eisen zijn.
Wij wonen in Portugal en onze kinderen gaan gewoon naar de nationale scholen. Toen we nog in Albufeira woonden, was er een internationale school in de buurt, maar zelfs dan had ik ze daar niet full time op gedaan. Hier in de buurt kunnen ze wel ter zijner tijd nederlandse les volgen bij een beëdigd vertaalster.
Het heeft zijn voor en nadelen. De manier van lesgeven kan problematiek opleveren in de toekomst. Ik ben zelf dan niet naar een internationale school geweest, maar wel in een engelse school in het buitenland. Sommige dingen worden daar anders uitgelegd. B.v. in Wiskunde zitten er grote verschillen in hoe ze dat leren. Je zou moeten vragen hoe ze verschillen van het nederlandse scholing, wat ze precies leren en op welke manieren het verschilt van de nederlandse manier. Ik heb hierdoor problemen gehad op mijn HBO school omdat ik de basic calculation test niet haalde, gewoon simpelweg omdat mij andere symbolen en manieren was aangeleerd. Daar aan staat de IB heel goed toegeschreven in ieder land, dus ik zou het zeker aanraden. Het is een intensievere scholing dan normale middelbare school ook.. alleen het is niet voor iedereen weggelegd! (Ik heb zelf de folders ook in mijn handen gehad alleen mijn moeder vond het te prijzig). Als ik mijn rijbewijs heb dan zou ik ook zeker mijn dochter op de internationale school doen, gewoon simpelweg omdat ze meestal beter aangeschreven staan dan de openbare scholen in de buurt.