Een rus is een kleine (altijd kortharige) hamster die of grijs of wit is met een streep op de rug. Het is een klein compact hamstertje en niet zo lang en slank als die chinese variant (al vind ik die persoonlijk leuker ) Heel soms zie je een rode variant van de rus, maar dat komt bijna niet voor. Robbies zijn wat kleiner en zien er veel ''wolliger'' uit.
O en ik heb 6 jaar in een dierenspeciaalzaak gestaan en beantwoord met liefde dierenvragen! Vind ik erg leuk
ah nou heel graag. Wat denk jij dat de beste is om te houden, de rus of de rob?? Het is in principe voor mijn man, maar vind het leuk om mijn dochter zo wat te leren over diertjes en de verzorging.
Nou wat mij wel altijd op is gevallen is dat robbies veel minder vaak bijten dan russen. Tuurlijk kunnen alle dieren bijten en kun je ze ook allemaal (gedeeltelijk) tam krijgen, maar nog zijn robbies over het algemeen wat minder bijterig omdat hun eerste instinkt rennen is! Ook doen 2 robbies veel meer kwa spelen dan 1 rus (dus leuker om naar te kijken) en zelf kan ik robbies best goed vasthouden (kwestie van wennen) en dan kan je een kindje ook laten aaien. Maar in het algemeen zijn hamsters niet echt voor kinderen, ze zijn nogal vaak te ruw voor zon klein diertje dus moet je man echt kiezen wat HIJ het leukst lijkt! Persoonlijk zeg ik 2 robbies in een ruime kooi (let wel op dat de spijlen dicht op elkaar zitten! Robbies kunnen zich mega plat maken!) en ze hebben we wat ruimte nodig om te spelen (maar dat geld voor alle hamsters) Ook russen zijn leuk hoor, maar vind ik persoonlijk iets ''saaier''
wat is een ruime kooi, wij hebben gewoon een standaard hamsterkooi. We hebben al eerder 2 hamsters gehad, maar toen dus per ongeluk 2 russen bij elkaar gezet. Ging hier overigens goed, maar wil dat dus niet nog een keer doen.
Heb wel eens twee rusjes gehad waarbij het samen goed ging, kropen samen onder het zaagsel tegen elkaar aan. Erg lief, maar heb er ook gehad die elkaar tot bloedens toe achterna bleven zitten. Als je graag twee wilt zou ik altijd kiezen voor twee uit het zelfde nest, zelfde geslacht en niet te lang uit elkaar als ze groot zijn. Moeten de geur nog herkennen als eigen.
Dat 2 russen uit het zelfde nest goed gaat is echt een FABEL! Ik heb het gezien met 2 zussen... lag er een half opgegeten NOG LEVEND bloedend gillend dier in de kooi!!!!!! Echt echt echt niet doen hoor! Kwa afmeting kan het wel hoor, kijk hoe groter hoe beter natuurlijk! Maja dan had je wel een cavia ofzo genomen
ja precies, we hebben ook een cavia gehad met een loei van een kooi, mijn man vind nl dat een kooi altijd te klein is voor de beestjes maar dat neemt zoveel ruimte in dat hij nu alleen een hamster mag.
Haha, ja ach, zoals het in de natuur gaat zul je in huis nooit kunnen creeren... Dan maar zo goed mogelijk!
nee idd, alhoewel die cavia gewoon los in huis liep hoor, hij heeft altijd meelij met die beestjes. Daarom blijft hij ze kopen, ze hebben het bij hem beter dan in de dierenwinkel vind hij met veel aandacht enz.
Maar als hij ze blijft kopen blijven ze ze fokken, daarmee houd je het juist in stand! Maar ik ben ook zon softie hoor
whaha ja das waar, maar hij alleen doet er niet zoveel aan denk. En het zijn ook zulke schatjes!! Hij mag dus kiezen: 2 robbie's of 1 rusje. De robbies zijn dus wolliger en hebben toch ook niet zo'n streep in het midden??? Das wel een makkelijk herkenningspunt.
Beukensnippers! (zaagsel is zo stoffig) en dan iets lekkers om een nestje in te maken en een klein plukje hooi waar ze aan kunnen knabbelen
Ja je hebt verschillende groottes. Ik heb ook wel is perongelijk grof gehaald... vonden ze ook prima hoor!
Hai leuk hoor hamsters. Ik heb zelf ruim 15 jaar in een dierenwinkel gewerkt en idd 2 hamsters bij elkaar gaat lang niet altijd goed. De goudhamsters zette wij zoiezo apart en als we ze binnen kregen dan gingen de russische bij elkaar maar moesten echt opletten dat ze binnen een week of 3 weer uit elkaar gingen want het gebeurde wel eens dat je sochtends niet echt blij werd. Roberovski kunnen over het algemeen wel goed samen of meeerdere maar wel opletten dat het verblijf dan niet al te groot is want dan kan er vaak wel dominant gedrag plaats vinden. Hier voor dochter 2 robbys en zijn echt leuk. Ze zijn over het algemeen veel meer actief als andere en ook overdag vaker wakker.Idd zijn het meer kijkhamsters maar je hebt dan ook veel meer te kijken. Hier een kooi van ferplast de duna fun .die heeft 2 verdiepingen en een buis en ze zijn echt vaak bezig. Doen ook alles samen. samen eten ,samen klimmen,samen in het molentje en dan op naast elkaar.