Bezwaar maken tegen boete: heeft het zin?

Discussie in 'De lounge' gestart door DCRK, 29 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DCRK

    DCRK Lid

    4 dec 2022
    11
    23
    3
    Vrouw
    Hallo dames,

    Dit weekend heeft mijn dochter een boete gekregen voor het vasthouden van haar telefoon op de fiets. Normaal gesproken zou ik zeggen eigenschuld, dikke bult, het zorgt voor gevaarlijke situaties dus je betaalt het maar gewoon. Nu is de situatie echter wat anders. Mijn dochter werd namelijk even daarvoor kort achterna gezeten door een man, die rare opmerkingen naar haar maakte. Ze kon gelukkig weg van hem fietsen en heeft daarna ons proberen te bellen, omdat ze bang en geschrokken was. Helaas voor haar reed er op dat moment net een politieauto langs die haar zag met haar telefoon. Ze heeft de situatie nog wel proberen uit te leggen aan de agent, wat niet goed lukte omdat ze zo geschrokken was, maar deze geloofde haar niet en deed het volgens mijn dochter af als een slechte smoes.

    Persoonlijk heb ik zoiets van jammer van de boete, maar wij betalen hem wel en we steken er verder geen energie in. Voor mijn dochter voelt het echter heel onrechtvaardig en zij wil er bezwaar tegen maken. Ze zit er erg mee, vooral dat de agent haar niet geloofde. Ik wil haar daar natuurlijk in steunen, maar heeft het zin? Ze zat namelijk wel met haar telefoon op de fiets (hoe begrijpelijk ook vanuit haar gezien op dat moment), dus die boete kan gegeven worden. Heeft iemand ervaring met zoiets? Ik denk dat het een kwestie is van het woord van mijn dochter tegen het woord van de agent?
     
  2. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.810
    7.139
    113
    Vrouw
    Wat rot dat de agent je dochter niet geloofde! Snap goed dat je dochter er mee zit! Of de boete kwijt gescholden zal worden betwijfel ik, maar misschien wel een gesprek vragen zodat je dochter haar verhaal kan doen.
     
    Spectre en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hoe rot het ook is, het woord van iemand in uniform weegt altijd zwaarder en zal eerder worden geloofd.
    Maar los daarvan reed je dochter natuurlijk wel echt met een telefoon in haar hand. Ze belde omdat ze zo geschrokken was. Dat had ze ook stilstaand kunnen doen.
     
    WWJD, Sado, GossipGirlxoxo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.113
    2.002
    113
    Ik zou het gewoon proberen, alleen al omdat ik het tof vind dat je dochter dus zelf graag wil doen en ik zou haar erin steunen.
    Misschien wat minder verantwoord maar de reactie rijden duren soms zo lang dat die daarom af en toe word kwijtgescholden.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Ik zou in het geval van een enge vent ook blijven fietsen. :|:oops: Ik zou vooral een gesprek aanvragen met de agent, hij had haar ook kunnen helpen (zelfs met boete).
     
    nizzie86, Aegyo, jannanas en 12 anderen vinden dit leuk.
  6. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.810
    7.139
    113
    Vrouw
    Als mijn kind of neefje/nichtje een enge vent achter zich aan heeft zitten hoop ik vooral dat hij/zij heel hard blijft fietsen. En zoals @NiekeKris zegt: hij had ook kunnen helpen en ook de boete geven.
     
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ik zou het aanvechten al is het alleen maar om het vertrouwen in de politie niet kwijt te raken, want als ze je niet geloven als je in nood bent, wat heb je dan aan ze?
    Daar zit waarschijnlijk bij je dochter meer pijn dan bij de boete of misschien zelfs wel de rare man.

    Neemt jullie telefoon automatisch gesprekken op, dan heb je bewijs.
     
    Asil en NiekeKris vinden dit leuk.
  8. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik zou ook bezwaar maken, juist omdat ze achterna gezeten was met vreemde opmerkingen. De boete wordt er mogelijk niet door kwijt gescholden maar het laat wel de andere kant van het verhaal horen en het gebrek aan inzicht op dat moment van de desbtreffende diender.
    Het kan daardoor voor je dochter ook een stukje rechtvaardigheid terug brengen voor het niet geloven op het moment dat het gebeurde, dat is iets wat je niet verkrijgt door de boete alleen voor haar te betalen.
     
    citroenrasp, Mim89 en Ysabella vinden dit leuk.
  9. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Nou ik ben zelf wel eens “achterna gezeten” en toen ben ik ook zeker NIET stil gaan staan terwijl ik een vriendin aan het bellen was. Ik mag hopen dat mijn dochter (of zoon) dat ook vooral niet doet maar blijft fietsen.

    De boete raak je niet kwijt maar ik zou wel inderdaad met dochter het verhaal kwijt willen. Bijv door verhaal te doen. Ik vind het namelijk vervelend dat de politie jaar niet hielp (kijk ze hadden ook kunnen zeggen wat vervelend/helpen maar toch de boete want ja, het is ook niet te controleren of het echt zo was voor de politie - eh dat ook zo kunnen uitleggen)

    Ik zou het ook een onrechtvaardig gevoel vinden - ook al is de boete strikt gezien terecht.
     
    Mim89 vindt dit leuk.
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Heftig hoor! Ik zou zeker bezwaar maken maar denk niet dat dit de boete doet vervallen.
    In ieder geval even een screenshot maken van dat ze jullie belde op dat exacte tijdstip als bewijs. Mocht de agent gelijk hebben en op dat tijdstip niet met jullie bellen maar met haar beste vriendin, weet je dat ook weer.
     
  11. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Voor je dochter echt een nare situatie.

    Helaas wel heel herkenbaar, politie waar je niet veel aan hebt. Ik heb meer slechte dan goede ervaringen met politie ( in situaties waarin je ze nodig hebt) Ik vertrouw ze dus ook niet.
    Dit is een ervaring voor je dochter die niet prettig is maar wel hoe de wereld, andere mensen, ook kunnen zijn. Ze kan het proberen, bezwaar maken. Dan heeft ze er voor haar gevoel in ieder geval alles aan gedaan.
     
  12. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    Ik denk niet dat de boete kwijt gescholden wordt en daarom zou ik ook geen bezwaar maken omdat dat uiteindelijk weer een teleurstelling voor mijn dochter zou zijn. Ik zou wel proberen of mijn dochter en ik een gesprekje met de wijkagent kunnen krijgen. Niet om te klagen maar om mijn dochter weer het vertrouwen te geven in de politie. Maar aanvechten heeft geen zin denk ik
     
    Sado vindt dit leuk.
  13. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.989
    113
    Vrouw
    Of bezwaar maken in dit geval zin heeft betwijfel ik. Ik weet ook niet wat ze precies wel heeft gezegd tegen de agent waardoor hij haar niet geloofde?
    Wat je wel zou kunnen doen is er een melding van maken bij de gemeente, als dit bij jullie mogelijk is, dat geeft haar misschien ook een gevoel dat er toch iets mee gedaan wordt en ze serieus genomen wordt.
     
  14. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Tja het gebrek aan inzicht is lastig. Deze agent ziet niet het hele verhaal en de jeugd (niet jouw dochter) heeft sowieso moeite met respect voor agenten en hangen de hele tijd leugens op of andere verdraaingen dat het voor agent vandaag de dag lastig is om daar doorheen te prikken.

    Wat ontzettend naar voor je dochter en ik zou ook zeker aan vechten is, het gevoel van gehoord te worden is erg belangrijk.
     
  15. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.810
    7.139
    113
    Vrouw
    Ik helaas ook niet.
     
  16. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Volgens mij is het doel niet de boete kwijtschelden, maar meer het verhaal kwijt kunnen dat ze niet geloofd werd. Je kan bellen voor een afspraak met de betrokken agent, mocht dat niet werken zou je ook een klacht kunnen indienen. Alle klachten worden waar mogelijk doorgezet naar het betrokken team/persoon/leidinggevende waarna contact ook tot stand zou moeten komen
     
    Mien30 en Aegyo vinden dit leuk.
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    dit advies wilde ik ook geven.
    Scheelt mij weer typen :p
     
  18. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.989
    113
    wat ontzettend vervelend voor je dochter.
    ik zou het niet aanvechten. als er bij de boete iets bekend is van de agent die deze geeft zou ik misschien wel contact opnemen met het bureau en vragen of het mogelijk is om een gesprekje te hebben. zodat je dochter haar verhaal kan doen. mocht dat niet kunnen zou ik het erbij laten.
    heel eerlijk het is natuurlijk super vervelend. maar de agenten zien een meisje fietsen met haar telefoon in haar hand, ze weten ook niet wat er eventueel gaande is. het is tegenwoordig heel normaal dat mensen dat doen, terwijl het levensgevaarlijk is als je niet op let in het verkeer. dus dat ze hierop bekeuren juig ik erg toe. Het is vervelend dat ze je dochter niet geloofden, maar ergens snap ik dat van de agenten ook wel, ze zullen heel vaak smoesjes te horen krijgen.
     
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Je kunt altijd een gesprek aanvragen en op basis daarvan overwegen om aangifte te doen. Aangifte doen is onder ede, dus dan geef je al aan dat je niet liegt. Als je dan bezwaar maakt, kun je verwijzen naar de aangifte.
     
  20. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.532
    113
    En die enge vent alle gelegenheid geven om haar alsnog achterna te zitten?

    Ik zou een gesprek aanvragen met de desbetreffende agent. Aangeven dat je bereid bent de boete te betalen, maar dat je heel graag haar kant van het verhaal wilt delen, zodat hij hier ook van kan leren en je dochter misschien weer wat vertrouwen in de politie krijgt.
     

Deel Deze Pagina