Vorige zomer zijn wij verhuisd naar een nieuwbouwwoning. We hebben onze tuin toen alleen qua bestrating aan laten leggen, maar nog geen beplanting aangebracht. Dat willen we nu dus gaan doen. Ik heb zelf geen groene vingers, maar omdat we nog genoeg kosten hebben wil ik voor de beplanting niet nogmaals een hovenier oid inhuren, het gaat nl maar om 2 simpele, rechte borders. Ik weet dat hier een heleboel dames zitten die op dit gebied wel verstand van zaken hebben, dus ik hoop dat ik hier waardevolle tips op kan doen! We hebben aan de ene kant een border van ongeveer 1 m breed en 10 m lang en aan de andere kant van ongeveer 0.85 m breed en 7 m lang. Onze tuin ligt op het zuidoosten en de lange border vangt zo’n beetje de hele dag zon, de korte border alleen de eerste helft van de dag. Aan de zonkant hebben we een muur (uitbouw van de buren), aan de schaduwkant in de schutting 2 roosters waar nog iets tegen aan moet. Tegen het muurtje wil ik clematis en Toscaanse jasmijn zetten. Voor de roosters twijfel ik tussen gewone hedera of vuurdoorn. Voor de lange border dacht ik aan: lavendel Lampenpoetsersgras Een hibiscusstruik Een vlinderstruik Witte herfstanemoon Een moerbei treurboompje En dan willen we nog een extra boompje, maar wat? Niet te groot, maar wel voldoende om wat inkijk weg te nemen. Ik twijfel of de lavendel voldoende als bodembedekker kan fungeren (ivm onkruid), of dat ik hier nog iets anders bij moet zetten en zo ja, wat dan? De korte border vind ik lastiger. Sowieso ook wel wat lavendel, denk ik, wie heeft er tips? Foto’s van jullie tuinen zijn ook heel welkom! Heeft iemand ervaring met kant en klare borderpakketten?
Wij hebben via een website een borderpakket gedaan, weet alleen niet meer welke site Maar de border hebben we daarmee beplant en aangevuld met dezelfde planten maar dan uit het tuincentrum. Niet alle planten uit het pakket deed het even goed maar het was een makkelijke manier om planten te kiezen die bij elkaar passen. Er waren verschillende soorten pakketten, wij hebben het zonnige pakket, volgens mij.