Maar 1 goed niertje

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Rachel2010, 25 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rachel2010

Rachel2010 Nieuw lid

25 sep 2024
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Allemaal,

Met de 20 weken echo werden wij doorverwezen voor een GUO omdat ze niet alles goed kon zien en dacht aan te weinig vruchtwater. Bij deze echo was dit allemaal goed alleen werd er getwijfeld aan 1 niertje.

Met 30 weken dit was gisteren hebben we opnieuw een guo gehad en hieruit bleek dat haar rechter nier een multicysteuze dysplastische nier is en geen werking heeft. Haar linker niertje doet het wel goed er is genoeg vruchtwater en blaasje is goed gevuld.

Ondanks dat de arts die de echo maakte aangaf dat je prima kan leven met 1 niertje maak ik me ongelofelijk veel zorgen.

Zijn er hier mensen met een soortgelijk verhaal?

groetjes!

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Ah ik snap dat dat schrikken is.

Mijn neefje heeft 1 goede nier, hij is inmiddels 19 jaar, heeft op hoog niveau gesport en doet nu mee met alle feestjes. Dus hier een heel goed verhaal. Na de geboorte hebben ze wel vrij snel de nier die niet goed was moeten verwijderen, dat was natuurlijk niet leuk, maar hij kan er heel goed mee leven.

Rachel2010 vindt dit leuk.
  3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.067
    17.022
    113
    @hibiscusje heeft hier ervaring mee en wil misschien wel haar verhaal delen (maar weet niet of ze nog actief is…)

hibiscusje en Rachel2010 vinden dit leuk.
  4. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

31 mrt 2020
    2.225
    3.264
    113
    Vrouw
    Per toeval kwam ik weer even kijken!

Bij J ook met 20 weken gezien dat er cysten op zijn nier zaten.
    Elke week heb ik tijdens de rest van m'n zwangerschap echos gehad om te kijken naar het vruchtwater.
    Ik ben ingeleid omdat ze niet wilden dat hij groter zou worden en er druk zou komen op de eventueel nog aanwezige cysten.

De dag na mijn bevalling hebben ze een echo gemaakt daar werd bevestigd dat de 2e nier niet meer aanwezig was enkel een stukje bijnier.

Hij krijgt jaarlijkse controles met elke medische afspraak benoem ik het toch. Ook omdat bepaalde medicatie niet aan te raden zijn bij 1 nier.
    We koken sinds zijn komst zoutvrij.
    Het is niet zo dat hij geen zout mag want het is altijd nodig. Maar de hoeveelheid die een gemiddeld persoon binnenkrijgt is niet goed.

We hebben van jongs af aan goed zijn vochtopname gereguleerd waardoor hij nu nog steeds een makkelijke drinker is.

Bij koorts mogen we altijd direct urine inleveren bij de huisarts of huisartsenpost omdat een blaas ontsteking voor een kind met 1 nier erg gevaarlijk kan zijn.

Ik begrijp je onrust enorm. J is bijna 4 en ik ben er nog steeds veel mee bezig. Ookal heb ik het een plekje gegeven en is hij gezond.

Als je vragen hebt mag je me altijd pb en!

5. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.469
    8.617
    113
    Vrouw
    Mijn nichtje heeft dit ook. 1 nier aas vergroot, de ander is vanzelf afgestorven en verdwenen.
    Zij heeft wel na de geboorte gelijk preventief antibiotica gekregen voor een lange tijd, ik dacht ter voorkoming van blaasontsteking.
    Sterkte en hopelijk mag het allemaal
    Meevallen!

Deel Deze Pagina