M'n dochter van 11 mnd mag over een maandje langzaam maar zeker overstappen op gewone melk en dan max 300 ml. Dit is het advies van het CB. Momenteel krijgt ze nog 3 flessen van 150 ml opvolgmelk (ontbijt, lunch, voor het slapengaan). We willen dit terugbrengen naar 2 keer 150 ml halfvolle melk straks. Daarnaast krijgt ze 's middags of 's avonds een beetje naturel yoghurt als toetje/tussendoortje. Op welke momenten geven jullie melk? Bij het ontbijt blijven we sowieso doen, maar ik twijfel of ze bij de lunch of voor het slapengaan dan die 2e portie melk moet krijgen. Hoe doen jullie dat? Wanneer zijn jullie melk uit een (rietjes/tuit)beker gaan geven? Ik heb het met een rietjesbeker geprobeerd, maar dan wil ze er bijna niets van drinken... Dank alvast voor de tips!
Wij geven een bekertje melk bij de pap, dus dat is al een beetje dubbelop melk. Ze krijgt dan nog een bekertje melk bij de lunch en 's avonds een beker melk voor het slapen gaan. De ene keer drinkt ze de melk heel goed, maar de andere keer laat ze veel staan. Toen ze iets ouder was dan 1 jaar zijn we rietjes gaan proberen en dat ging goed, het rietje door de helft geknipt zodat ze sneller drinken door het rietje kreeg. Dat heb ik maar 2 keer hoeven doen en toen dronk ze door een normaal rietje. Tuitbekers gebruikte we al veel eerder maar niet voor de melk, omdat ze dan inderdaad minder goed dronk dan uit een fles. Dus de flessen gebruikten wij tot 1 jaar ook overdag (alleen voor de melk)
Ik wou van bv af. Van het CB moest ik het opbouwen met koemelk. Beginnen met 10cc en dan zo ophogen, maar hier werkte dat voor geen meter. Hij lust geen koemelk uit een bekertje. Dus heb ik in pap-vorm gegeven en dat gaat heel snel naar binnen. Ik geef nog steeds s morgens bv bij het opstaan en s avonds een bordje pap met 150 ml koemelk en over een tijd moet bv in de morgen ook echt uit. Je moet bedenken dat koemelk veel minder zoet is dan opvolgmelk en dat ze gewoon aan moeten wennen aan de smaak.
Wij doen 3x 100 cc. Bij het ontbijt, bij de lunch en 's avonds voor het slapengaan. Als onze dochter overdag voldoende extra water/thee drinkt, gaan we die laatste fles vervangen door een zuiveltoetje.
Hier was het ongeveer zo: 's Morgens bij het ontbijt thee 's Middags bij de lunch melk uit de rietjesbeker, hij moest hier in het begin erg aan wennen, omdat melk in een fles hoorde volgens hem, dus soms dronk hij maar een paar slokjes. Maar dit werd uiteindelijk steeds meer, tot hij gewoon zo'n 150cc dronk 's Avonds na het eten ongeveer 100cc yoghurt Voor het slapen gaan tot 13 maanden een fles van 150cc, daarna gewoon drinken uit z'n rietjesbeker gaan geven, kon melk zijn of thee bv. Tot 16 maanden kwam hij soms 's nachts nog voor een flesje, dan kreeg hij ongeveer 80cc melk aangelengd met 70cc water, vond hij ook prima te drinken. Maar omdat hij die dus tot 16 maanden kreeg gaf ik 's morgens bij het ontbijt thee. Dat is na het vervallen van de nachtfles eigenlijk altijd zo gebleven. Dus nu komt hij denk ik niet aan de 300cc, maar ik let er ook niet meer zo op. Soms krijgt hij 1x per dag melk, soms 2x per dag en dan meestal ook nog een toetje.
Wij geven in de ochtend, middag en avond melk. Wel gewoon opvolgmelk voor dreumesen en in een fles Bij de maaltijden krijgt ze sap of water uit een rietjesbeker al sinds ze 8 maand is geloof ik
Met een jaar kregen ze hier bij ontbijt en lunch een bekertje van 100cc ongeveer. En een bakje yoghurt na het eten. De oudste dronk toen al zelfstandig uit een open beker. De jongste nog afwisselend met zijn rietjesbeker, daar zijn we met een maand of 9 mee begonnen, gelijk met een open beker ook.
ochtend 150cc melk en als hij naar bed gaat nog 150cc melk En hij krijgt ook nog een klein schaaltje yoghurt. In de middag krijgt hij water of dixap uit een tuitbeker.
Dochter 16 mnd krijgt 's morgens (Ontbijt) en 's avonds voor het slapengaan een flesje melk.. Uit een gewone beker of rietjesbeker kan ze ook drinken, daar doe ik haar water in. Melk nog uit gewoon flesje
ik geef overigens Volle Melk (biologisch) dat schijnt goed te zijn, want peuters hebben de vetten nodig
Dank voor jullie reacties! Verschilt dus niet zo heel erg met wat ik in gedachten had. Ik denk dat we 2x 150cc of 3x 100cc (half)volle melk gaan geven vanaf haar eerste verjaardag (uiteraard een beetje voorzichtig overstappen). Ik denk dat we de melk voorlopig uit een fles blijven geven. Af en toe weer proberen uit de rietjesbeker totdat ze daar een beetje aan went. Verder krijgt ze een klein bakje yoghurt als tussendoortje of toetje. Water drinkt ze al uit een rietjesbeker en oefenen we soms met een echte beker.
Rond de eerste verjaardag kregen ze hier 's morgens melk in de pap (180-200 ml) en savonds nog 1 fles opvolgmelk. En bij het avondeten wat yoghurt en/of vla. Toen de laatste fles eraf ging kreeg de oudste smiddags bij het brood een bekertje melk, maar die wilde toen ook geen pap meer. Zoontje is nu 20 mnd, die krijgt smorgens pap en savonds wat yoghurt en vla.
bij het CB zeiden ze tegen mij dat het 300 tot maximaal 500 cc per dag was. dus wij geven nog 500 cc verdeeld over 3 flessen (zoon is nu 13.5 maand).