Wat denken jullie? Kan ik dit wel of niet eten? Er worden bij dit recept rauwe eidooiers door warme pasta heen geroerd. Het wordt wel verwarmd maar naar mijn idee niet genoeg om te mogen eten nu. Bijgevoegd stukje uit het kookboek.
Nederlandse eieren hebben geen Salmonella en dat is het enige risico wat ik zo zie. Ik zou het gewoon eten.
Ook in Nederland bestaat er nog steeds salmonella, dus hoe klein de kans ook, ik zou het voor nu niet doen. Kijk anders even op de site van het rivm. Daar staat het duidelijk met cijfers erbij.
Ik eet het wel. Laat het gewoon wat langer verhitten dan dat het eigenlijk moet. Dan is de "saus" wel wat brokkelige door het ei wat een soort van gekookt/gebakken word. Maar smaakt er niet minder van
Ik heb salmonella infectie gehad van ei (was toen niet zwanger gelukkig) in Nederland, dus ik zou hier wel mee uitkijken. Was ei uit de supermarkt wat ik had gestoomd bij asperges.
Ik heb 't ook gewoon gegeten tijdens zwangerschap. Mocht je 't niet aandurven, kan je de eidooier ook weglaten. Smaakt evengoed nog
Ik heb ook salmonella bacterie gehad door eieren uit NL. Kan dus zeker wel. Pff nog nooit zo ziek geweest!
Huh, maar salmonella zit niet alleen in de dooier? Salmonella is iig niet gevaarlijk voor je zwangerschap, het is alleen heel naar om te krijgen en je kan er gied beroerd van worden. Zwangeren hebben wat minder weerstand en daardoor een wat groter risico. Kans op salmonella-eieren is niet zo groot en meestal zit de salmonella aan de buitenkant. Risico op salmonella kun je nog wat verkleinen door het ei ongeveer een minuutje te koken (bacterien aan de buitenkant worden daarmee gedood). Uiteindelijk moet je zelf de afweging maken of je het aandurft.
Goed samengevat! Ik kwam na flink onderzoek ook hierop uit. De kans op een ei met salmonella in NL is1:20.000 ongeveer. Da’s natuurlijk al klein. In tegenstelling tot sommige andere infecties geen complicaties voor de baby, geen vroeggeboorte oid. Ja je bent verschrikkelijk ziek en als zwangere is de kans nog groter dat je opgenomen moet worden voor infuus - maar thats it. Natuurlijk liever niet - maar toch voor mijzelf uiteindelijk besloten gewoon zachtgekookte eieren te eten. (Ik overleef zo’n beetje op eieren nu). De kans is dan toch alweer wat kleiner na 4 minuten koken. Echt rouw ei (zoals bij chocolademousse) laat ik nu wel staan. Zeker in restaurants waar misschien 200 porties tegelijk worden gemaakt met 100 eieren in dezelfde mixer. Dan kom je toch op een kans van 1:200 uit. Wel ff anders.
Nee, eens, maar pasta carbonara zonder eieren... dan kom ik dus bij droge pasta en dat lijkt me ook weer niks vandaar ook mijn vraag
Maar waren de eieren niet meer goed dan? Ik zou gewoon ei langer mee garen. Dus niet te rauw doen nee!
Het zit Meestal op de schil en besmet dan het ei met het breken van het ei. Het kan eventueel ook in het ei zitten, maar dat is zeldzamer. Je ziet het niet aan de buitenkant. Salmonella sterft door hitte dus bij hard koken en bij roerbakken sterft salmonella.
Als je kookroom gebruikt hoef je geen droge pasta te eten. Me (Italiaanse) vriend gebruikt dit altijd. Zo maakt zijn moeder het ook. Soms gebruiken er ook/of ei maar inderdaad iets lager in de pan.