Mijn dochter van 8,5 maand houdt er nogal een vreemde volgorde op na qua ontwikkeling Ze kan nu al 2 maanden rondom de tafel lopen (ze gaat zelf staan en kan ook al een paar seconden los staan), maar zitten kan ze niet. Als ze vanuit kruiphouding gaat zitten, hangt ze naar een zijkant en leunt dan op een handje. Nu vraag ik me af of ik haar wel of niet mee op de fiets mag nemen. Iemand hier ervaring mee?
Ik zou het ook niet doen. Met 8,5 maand is het nekje/de rug nog best fragiel en gehobbel op de fiets kan best een aanslag zijn. Ik geloof dat 11 maanden als gemiddelde leeftijd wordt aangeraden, maar je kindje moet ook echt zelf kunnen gaan zitten (en dus niet neergezet worden en dan kunnen blijven zitten).
Hier wel gedaan met 8,5 maand maar hij kon toen wel al los zitten. Kan ze wel al een beetje los zitten of nog totaal niet?
Ik ben toen zoontje 11 maanden was gaan fietsen ook al kon hij met 8 maanden zelfstandig zitten en gaan zitten. Vind dat zo fragiel en kwetsbaar dat ik liever wat langer wachtte.
Ik zou het niet doen. Mijn zoontje zit al heel stevig, maar ik vind het toch maar eng dat gehobbel voor het nekje.
Bedankt voor jullie reacties. Dus toch nog maar even wachten dan. Ze is wel heel sterk en gaat ook wel zelf zitten, maar ze gaat dus niet recht zitten. Ze leunt opzij en ondersteunt zichzelf met een armpje. Zoals het er nu naar uitziet loopt ze eerder los dan dat ze kan zitten. Kleine mafkees!
Ik ben pas laat gaan fietsen met de kleine en eigenlijk nu pas vind ik het echt verantwoord omdat hij de hobbels goed op kan vangen. Zelf vind ik het niets met kunnen lopen/zitten te maken hebben. Want lopen deed hij goed los met 11 mnd en zitten ook ver daarvoor al maar toch vond ik t fietsen een te grote aanslag op het lijfje.
Toch nog even een reactie... Ik geloof namelijk wel dat je een kindje eerder op de fiets kan zetten als ze al zelfstandig kunnen zitten/lopen. Mijn zoontje is extreem snel (net 9 maanden en staat al los) en die zit wel voorop in het fietsstoeltje. Hij zit daarin een stuk beter dan mijn oudste met 12 maanden zat. Wat niet wegneemt dat ik alleen met hem van en naar school fiets (max. 5 minuten) om de oudste twee weg te brengen, want zoals hierboven staat, ruggetje en nekje zijn nog zo fragiel. Lekker een stuk fietsen laat nog even op zich wachten
zonder iedereen over me heen te willen krijgen. Hier was het het zelfde. Zoontje 9,5 maand liep al rond de tafel. zat nog niet zelf. net als jou scheef leunend met 1 armpje op de grond. Vraag bij Cb neer gelegd en die gaf aan dat het prima kon. Hij was al zo sterk. je begint toch niet gelijk met een uur fietsen. kleine stukjes. Moet ik er wel bij vermelden dat ik een groot kereltje heb.
Jullie ook bedankt voor de reacties! Het zou in ons geval ook in eerste instantie gaan om het ophalen van school van de oudste. Nu ga ik steeds lopend, maar dat is nog best een eind en dat terwijl ze eigenlijk rond die tijd moet slapen (en in de kinderwagen kan ze de slaap niet vatten). Het zou dus een stuk handiger zijn om even gauw heen en weer te fietsen en haar dan in bed leggen. Maar goed, over een paar weken moet ze weer naar het CB en dan overleg ik het wel even!
Hier bij het CB hangt een poster waarop staat dat je mag fietsen als ze goed kunnen blijven zitten, dus niet pas als ze gaan zitten. Dit was bij de oudste ook wat de fysio aangaf. Hier gaat ons manneke ook staat en gaat hij nog niet zitten. Of hij moet het vanuit een half staan houding doen. Ik denk hier dat hij wel kan gaan zitten want hij zit vaak half. Idd 1 arm nog op de grond (hij wisselt dan ook van arm). Maar stil zitten kan hij niet, dat is maar saai... Ik fiets dus al kleine stukje. Om de oudste naar de PSZ te brengen of om ze naar het KDV te brengen. Max 5 min.
Hier exact hetzelfde qua ontwikkeling (rond de tafel lopen, kan zitten met steun van bijv. een armpje, zit ook stevig in de kinderstoel) en dezelfde leeftijd. Alleen hier juist een cb-arts die het afraadde om al te gaan fietsen. Eerlijk: ik doe het wel, 1 keer per week haal ik tussen de middag met de fiets onze oudste op van school en breng hem weer met de fiets weer terug. Ongeveer 800 meter en dat dan vier keer. Dat gaat prima, maar ik zou het nog niet verder aandurven. Hij zit stevig genoeg en het is een mooi glad stuk asfalt. Maar ik vind zelf dat ik het advies hier mee wel genoeg oprek.
Het is de manier waarop ze zitten en niet hoe (uitleg kinderarts) . Sommige kindjes kunnen zelfstandig zitten maar zitten niet echt op hun zitbeenknobbels maar hangen iets voorover of achterover. Hierdoor word de rug meer belast bij bijv fietsen. Als je je kind laat zitten en dan vervolgens achterin de luier kijkt en je ziet duidelijk bilspleet zitten ze op de goede manier. Toevallig van de week getest bij mijn eigen kindje en een andere en je zag duidelijk verschil!!