Kinderen of volwassenen eerst?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1982Justme, 13 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Nu we toch al zo lekker op dreef zijn over de naderende feestdagen wil ik ook graag nog iets in de groep gooien.
    Ik heb een erg grote familie, als we met zijn allen bij elkaar zijn komen we op 13 volwassenen en 11 kinderen. De kinderen zijn in de leeftijd van 0 tm 12 jaar.
    Met kerst is het traditie dat iedereen iets maakt en dat wordt dan als een lopend buffet uitgestald. Iedereeen doet enorm zijn best om er iets moois van te maken. 'Vroeger' schepte de ouders eerst iets op voor de hongerige kindermondjes zodat de volwassenen daarna rustig konden eten maar de groters doen dat tegenwoordig zelf. En zoals ze dus gewend zijn, mogen zij als eerste. Maar kinderen zijn kinderen en doen het allemaal niet zo netjes waardoor de tafel er vaak, zodra de volwassenen aan de beurt zijn, als een platgetrapt landschap bijligt en dat vind ik dan best wel weer zonde.
    Ik ben benieuwd hoe dit bij andere families gaat. Mogen de kinderen daar ook als eerst of misschien is er wel een aparte kindertafel (heb ik al eens voorgesteld maar viel niet over te praten hier, mede ivm ruimtegebrek maar ook ivm de grotere kinderen die zich dan gepasseerd zouden voelen).
    Brand los, wie weet zit het gouden idee er voor ons ook bij!

2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Een speciaal kinderbuffet maken? Dit zou dan als eerste geserveerd kunnen worden. Dan kunnen daarop de hapjes ook meer afgestemd zijn voor kinderen en eten de volwassenen niet van een maanlandschap

Be Happy, Zonnestralen en 1982Justme vinden dit leuk.
  3. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ouders eerst opscheppen voor de allerkleinste en dan de grote kinderen die op een nette manier kunnen scheppen tegelijk met de volwassen mee laten lopen zodat er een beetje meegeholpen kan worden indien nodig.
    Ik zou ook treurig worden als alles er zo mooi bij staat en met 5 min eruitziet alsof er een kernbom op gevallen is.

Be Happy, jt82, MaMa en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Maar zo'n tafel vol eten ziet er toch alleen mooi uit als er nog niemand aan heeft gezeten? Dus ook geen volwassene. Op je bord ziet het er ook niet meer zo uit als op de tafel dus ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

Hier zijn ook altijd kinderen eerst gegaan en ik geloof niet dat dat ooit als een probleem gezien is.

Be Happy, Triangel, Meca en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. Msee

Msee Niet meer actief

De eerste hap uit een schaal is altijd een momentje of het nu een volwassenen of een kind is, maar hoeveel afwassers/spoelers zijn er nodig? Degene die als eerste een vlek maakt is sowieso de sjaak. Of ze gaan dan super hun best doen of ze stellen voor dat iemand anders als eerste mag.

1982Justme vindt dit leuk.
  6. 1982Justme

Fijn dat het bij jullie niet als probleem wordt gezien. Bij mij wel. Ik heb weleens een gloednieuwe slagroomtaart weg kunnen gooien omdat mijn schoonzus vond dat mijn neefje het wel zelf kon doen. Ouders letten niet op en laten de kinderen volledig hun eigen gang gaan.

Blijdorp vindt dit leuk.
  7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Dit idd. Kinderen of volwassenen eerst maakt niet uit, want na een paar personen ziet het er toch al niet meer zo mooi uit.
    Ik zou mijn oma als eerste laten gaan als opperhoofd van de familie ;)

Betsy, spruitje80, fafa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bij ons 13 kinderen van 0 tot 16.

Baby of dreumes meestal in kinderstoel bij ouder aan tafel.

Peuter tm jaar of 9 aan kindertafel in de keuken met gepast eten voor die leeftijd (niet enkel friet ed maar ook weer niet luxe gerechtjes).

Vanaf ong 9 jaar tot ouder bij volwassenen aan tafel.

9. Bailief

Bailief Niet meer actief

Maar dan hebben we het toch over een gebrek aan opletten e.d. van de ouders? Misschien dan juist zelf eens wat zeggen van een kind die dat doet, dat wil nog wel eens indruk maken. Uiteraard alleen als de ouders niks doen en het kind er echt niet netjes mee om gaat.

10. 1982Justme

Dat is inderdaad ook een deel van het 'probleem'. Het is natuurlijk niet echt een probleem. In de 1e instantie ben ik gewoon benieuwd hoe het bij andere families gaat en of ik daar misschien een andere manier uit kan halen.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou de kinderen gewoon even helpen als ze het niet netjes kunnen. En ze erop aanspreken als ze er toch een bende van maken. Natuurlijk moet een feestje een feestje zijn, maar dat betekent niet dat opvoeden volledig op pauze wordt gezet.

MamaVanVier1985, Nikki88 en 1982Justme vinden dit leuk.
  12. Bailief

Bailief Niet meer actief

In dat geval, hier help ik mijn dochter. Ook als ze er een drama van gaat maken omdat ze het per se zelf wil doen. Die bui is zo voorbij en dan ziet het eten er ook nog aantrekkelijk uit voor de ander ;)

Blijdorp en 1982Justme vinden dit leuk.
  13. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113

Dit dus.

Maakt een mooie foto van de buffettafel en laat ieder lekker smullen. Waar het heen gaat hangen ook geen schilderijen o_O:D

Triangel, jt82, Betsy en 11 anderen vinden dit leuk.
  14. MamMo

MamMo Bekend lid

1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Grote kinderen in de rij tussen de volwassenen. Dan kun je het een beetje begeleiden.

Zonnestralen, Snoopy1979 en 1982Justme vinden dit leuk.
  15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.731
    113
    Maar ook al gaan kinderen eerst, dan kan er toch gewoon een volwassene (of twee) bij gaan staan om het te begeleiden? Ik neem aan dat het met begeleiding geen grote bende kan worden. En zo mooi als een net gedekte en vol eten uitgestalde tafel wordt het na opscheppen toch niet meer. Laat evt. iedereen eerst even komen kijken. Dan kan je meteen vertellen wat er allemaal staat.

Ik zou kinderen sowieso eerst laten gaan. Als ze klaar zijn met eten, mogen ze hier weer lekker spelen. Dat eet veel rustiger voor de volwassenen. Bij ons iig wel. Wij kunnen toch met zo veel niet keurig aan tafel zitten en zitten dan met een bordje op schoot.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Wij gaan gewoon door elkaar heen, wie wil mag pakken. Ik zou mij er niet zo druk om maken, het is eten, in je mond blijft het ook niet heel. Maken ze het echt te bont, kind erop aanspreken of de ouder, maar mijn kinderen kun je prima laten meedoen. Zelfs de jongste, die maakt er echt geen zootje van.

Triangel, Youtan en 1982Justme vinden dit leuk.
  17. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wij gaan gewoon per gezin ;) Oude oma eerst, dan schoonouders en dan de rest. Doen dit al jaren zo, en werkelijk nog nooit in me opgekomen dat het een zooitje wordt of wat. Kleinkinderen zijn er een stuk of 17, waarvan er 3 onder een jaar zijn en de rest 3 jaar tot 12 ;)
    ik zou er dus niet zo’n probleem van maken en met diegene die gewoon biet op kunnen scheppen even meelopen

18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    Dat gaat wel te ver ja. Een beetje rommel door opscheppen hou je toch maar echt eten moeten weggooien gaat te ver.
    Wat ik verder naar beneden ook al las, per gezin gaan opscheppen?

19. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Als we hier met schoonfamilie samen eten is het een nog grotere groep. Dan gaan meestal de kleintjes eerst (met papa of mama) en dan de groten.

Snap niet dat een hele taart weggegooid moet worden, omdat een kind er zelf aan gesneden heeft.
    Daar zou hier hartelijk om gelachen worden en daarna gewoon ook een homp afsnijden. Het gaat toch niet heel naar binnen en de smaak wordt er niet minder van.

Hier met een verjaardag ook wel een taart geserveerd die mijn man onderweg van de winkel naar huis had laten vallen:roflmao:

Triangel en suus1983 vinden dit leuk.
  20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij ons lopen de kinderen gewoon met hun ouders mee naar het buffet.
    Dus kinderen en volwassenen door elkaar, en ouders helpen hun kinderen met kiezen en opscheppen.

Deel Deze Pagina