Wij willen in de herfstvakantie 10 dgn naar de zon. We willen graag in Europa blijven. Zelf dachten we aan de Canarische Eilanden, maar ik ben zo geschrokken van de prijzen daar, dat dat het ws. niet gaat worden. Nu dacht ik net aan de Griekse eilanden, de meest zuidelijk gelegen, bv Rhodos, Kos. Wie heeft er ervaring? En wie kan mij wat vertellen over het weer in die periode (we willen tussen 16-20 oktober vertrekken, vertrekdatum is flexibel). Alle andere tips zijn uiteraard ook welkom!
Wij gaan de 12e oktober weg. Weten alleen nog niet waarheen. We wilden niet te ver weg (max 3 uur vliegen) en dat is tricky in oktober. Ik heb dus het volgende gedaan: Ik heb 3 hotels geboekt. 1 aan de oostkust van Spanje (vliegen op Alicante), 1 aan de zuidkust van Spanje (vliegen op Malaga) en 1 aan de westkust van Portugal (vliegen op Lissabon) Het kan nooit op alle 3 de plekken slecht weer zijn Alle 3 de hotels zijn nog kosteloos te annuleren tot de 11e oktober en vlucht met transavia boek ik dan pas 2 dagen van te voren. Dan is de vlucht wel iets duurder dan nu, maar als ik in de regen zit gooi is sowieso mijn geld weg vind ik. Maar goed; mijn manier is een redelijk omslachtige Als je het geen probleem vind om wat langer te vliegen dan zou ik voor Turkije gaan. Daar is het nog zonzekerder en warmer dan op de Canarische eilanden in oktober. En niet te vergeten een stuk betaalbaarder!
Is Cyprus een optie? Daar is het in elk geval nog wel mooi weer in oktober. Zuid-Kreta misschien ook nog wel. Wij waren daar ooit in april en toen vertelde de eigenaresse van het pension dat het seizoen tot november ongeveer loopt. In oktober was het meestal nog best goed weer, maar je kon ook wel pech hebben dat het frisser was en dagen met regen. Anders zou ik toch voor de C.E. gaan. Misschien is het goedkoper als je los een vlucht boekt bij bijv. Ryanair en een los appartement of huisje. Op Lanzarote kun je heel goed bungalowtjes of villa's huren en die periode is niet echt hoogseizoen.
Houd er rekening mee dat het toeristen seizoen dan over is. Wij waren een keer rond 6 oktober op Kreta en veel was toen al dicht
Wij zijn een aantal jaar geleden ook in de herfstvakantie naar Griekenland geweest (rhodos). Van tevoren leek het mooi weer te worden, rond 25 graden, maar eenmaal daar was het 20 graden en veel regen. Misschien kun je kijken naar Tunesië, ook nog lekker weer in oktober en maar 3 uur vliegen
Het toeristenseizoen in Griekenland duurt tot ongeveer half oktober. Als je in de herfstvakantie gaat, zullen er al veel winkeltjes en restaurants gesloten zijn. We zijn een keer begin oktober op Kreta geweest en heel veel winkels en restaurants waren al aan het opruimen of dicht. Daarom zijn de prijzen in oktober ook lager. Rhodos is een leuk eiland. Het oude stadsgedeelte van Rhodos-Stad is prachtig. Alleen duurt ook daar het seizoen maar tot begin-half oktober. We zitten nu op Corfu en ook daar zie je dat sommigen al aan het opruimen en afsluiten zijn.
En na een half jaar toeristen gezien te hebben, zijn de Grieken de toeristen ook echt zat. Ik ben een keer in september geweest en toen was het al zo! Wij zaten toen op de cycladen (gevlogen op Athene) en daar ook al regen.
Kos is vrij klein en in october zal er al weinig te beleven zijn. Qua weer weet ik er niets van. Algarve Portugal is nu nog prachtig en in october zal er nog wel wat te doen zijn.
Ik denk dat ze in zowat elk toeristisch gebied de toeristen in oktober zat zijn. Ze zijn meestal al bezig van april of mei. Wij zaten dit jaar onder andere in Santorini en daar wist iemand van 't personeel te vertellen dat het er met Kerst meestal nog 20 graden is. Ik zou dus gewoon een gebied zoeken waar genoeg te zien is (stadjes, opgravingen, ...) zonder dat je echt teveel moet winkelen. Want de musea en dergelijke blijven meestal wel open. Meestal is 't in Griekenland wel geen zwemweer meer in oktober. Je hotel kan dus misschien een zwembad hebben, maar het gaat toch echt wel vrij fris zijn (eventueel een korte plons, maar geen uren naast 't zwembad zitten / liggen). Als je echt "zon / zee / strand" wil zou ik naar een resort gaan in Egypte of Tunesië. Is quasi even ver vliegen als Griekenland, dus daarvoor moet je 't niet laten. En anders misschien es kijken wat het weer op Cyprus is of in Turkije (en de prijzen). Ik weet overigens dat sommige hotels in Turkije een binnenzwembad hebben. Net om toeristen in april en oktober aan te trekken .
Ik zou het er niet op wagen. Ben heeel vaak naar zo ongeveer alle Griekse eilanden geweest. Eerste week oktober is echt het laatste wat mij betreft. Daarna kelderd de temperatuur vaak flink. Natuurlijk zal er soms een uitzondering zijn, net als in Nederland