Borstvoeding, flesvoeding... help?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door BeebieBeeb, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik heb een paar vraagjes, maar zal eerst wat info geven..

Mijn dochter is 7 weken, weegt ongeveer 5600 gram en doet het supergoed! Ze krijgt volledig borstvoeding, meestal zo'n 6 a 7 voedingen per dag, dus om de 3 a 4 uur. De nacht slaapt ze meestal van 23.00u tot 5.30u al door.

Ik heb de afgelopen tijd wat borstvoeding afgekolft zodat, af en toe als ik weg wil, mijn dochter borstvoeding uit een flesje kan krijgen. Alleen nu vraag ik me af hoeveel zal ze dan ongeveer willen drinken??? Ik heb nooit een hele borst afgekolfd, altijd kleine beetjes dus ik heb echt geen idee hoeveel ze drinkt? En als ik weg ga, wil ik wel genoeg uit de vriezer gehaald hebben en niet dat ze te kort heeft...als ze thuis is kunnen we altijd nog wat extra's uit de vriezer halen, maar als ze bijv. naar oma gaat wil ik wel genoeg meegeven...(en ik wil ook weer niet weggooien!)

Ook wil ik binnenkort mijn borstvoeding gaan afbouwen vanwege dat ik weer aan het werk ga. Ik wil dan zo lang het gaat de ochtend en avond voeding blijven doen. Ik weet inmiddels dat ik ongeveer iedere week een voeding kan afbouwen en dan om en om.
    Maar nu vraag ik me af hoeveel flesvoeding zij dan moet krijgen? Daar zit natuurlijk wel een maximum aan, maar hoe doe je dat dan in combinatie met de borstvoeding wat onbeperkt is? Of moet ik gewoon zoveel klaar maken als zij wil? Dat lijkt me met 1 kunstvoeding niet zo erg, maar als ik er straks 3 of 4 geef, lijkt me dat ook niet de bedoeling?
    Ik ken wel de berekening: gewicht x 150ml= ... En dan gedeeld door het aantal voedingen.
    Die snap ik wel, maar wat als mijn dochter wel eens clustert s'avonds, of een keer een borstvoeding meer krijgt, hoe tel ik dan het aantal voedingen?

En dan nog 1 vraag... Mijn dochter heeft vanaf het begin af aan echt nooit gespuugd, nooit geen mondje teruggegeven. Maar sinds een week doet ze dat dus wel... Ze spuugt nooit geen hele voeding eruit, maar 1 of 2 mondjes vol zijn het wel. Wel altijd direct na de voeding.
    Hoe kan dit zo ineens? Ik doe niks anders als wat ik altijd deed? (houdt ze zo rechtop mogelijk tijdens het voeden, en ook zeker daarna, af en toe even loshalen om op adem te komen of te boeren) Krijgt ze dan teveel borstvoeding dan ze aankan misschien? Ik heb wel een overvloed aan borstvoeding namelijk...
    Omdat ze nu zo vaak wat spuugt, biedt ik ook geen 2e borst meer aan omdat ik denk dat als ze nu al spuugt, ze niet nóg meer moet krijgen?? Of zie ik dat verkeerd?

Ik hoop dat je me kunt helpen, sorry voor de vele vragen :)

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Dat is heel fijn.

- Je kindje mag onbeperkt moedermelk drinken. Start met een flesje van 150 ml. Het is een beetje uitproberen.
    Het is een idee, om kleine porties melk in te vriezer, bv per 30 ml. (Er zijn moedermelk tray'tjes die de moedermelk in staafjes van 30 ml kan invriezen)
    Als de moedermelk ontdooid is in de koelkast, is het 24 uur houdbaar.
    Je kan bevroren melk ook meegeven. Wikkel de flesje in zilverfolie en vervoer ze in een koeltasje. Zo weet je dat de oppas genoeg melk heeft en gooi je niets weg, want dan kan de oppas altijd nog even extra uit de vriezer halen en wat er over is neem je 's avonds gewoon weer mee naar huis.

- Je start de dag met een borstvoeding, na deze voeding geef je je kindje kunstvoeding na ongeveer 3 uur, daarna ongeveer elke 3,5/4 uur tot aan de avondvoeding en dan geef je weer borstvoeding. (buiten de kunstvoeding mag je je kindje onbeperkt aan de borst leggen) Je mag je kindje best een flesje van 150 ml kunstvoeding geven.
    Voorbeeld schema om een idee te krijgen:
    6:00 Borstvoeding
    9:00 Fles
    12:30 Fles
    16:00 Fles
    19:30 Fles
    23:00 Borstvoeding

- Het mondjes terug geven kan zeker een teken zijn van teveel melk hebben gekregen. Dat doen vele baby'tjes. Blijf voeden zoals je nu doet en bied dan 1 borst aan als ze hier voldoende aan heeft. Dan heeft ze geen 2e borst nodig.

Groetjes Saskia

3. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Super bedankt! Ik ben weer wat wijzer!!!

Deel Deze Pagina