Hier moeten ze de juf ook een handje geven. Ook al vanaf groep 1. Ik vind dat er niets mis mee is. Ik vind het juist respectvol en mijn dochter heeft er ook nooit moeite mee gehad. Ze weet niet beter (zit nu in groep 3)
Ik zou persoonlijk kinderen zelf de ruimte geven in wat ze willen doen, het lijkt mij dat het om het contact gaat, en niet om het principe van een hand geven. Even goedemorgen tegen de juf zeggen, of een high five geven of weet ik het wat, dat lijkt mij ook voldoende. Maar elke school heeft weer andere regels, al lijkt het me wel een beetje een raar sfeertje als kinderen echt gedwongen worden om een hand te geven, ik zou daar als kind erg ongemakkelijk van worden. Een hand geven is toch bij een kennismaking/felicitatie of bij de dokter ofzo, niet om iedere dag als je iemand ziet weer opnieuw de hand te schudden.. Natuurlijk als een kind het leuk vind om te doen, prima, maar ik zou het niet forceren. Er zijn zoveel andere manieren om even 1 op 1 contact te hebben met een leerling, zoals hierboven genoemde voorbeelden.
Hier hebben ze het ook aangeschaft vanaf de zomer. Ik denk dat het weer een kwestie is, dat de ouders er meer aan moeten wennen. Want, ook mijn middelste dochter was ontzettend verlegen, maar die stapt de drempel echt niet over voordat ze juf een hand heeft gegeven en goedemorgen heeft gezegd. Ons hebben ze uitgelegd dat ze het doen om verschillende redenen: 1: Het kind weet dat juf hem/haar gezien heeft 2: Juf weet dat ze elk kind gezien heeft en er (ook al is het heel kort) even aandacht heeft gegeven. En andere redenen zijn: Omgangsnormen leren. En misschien ook wel het leren dat de juf "hoger in rang" staat. Want ze zijn niet hetzelfde en niet elkaars vrienden. En iemand een hand geven is juist niet in iemands persoonlijke ruimte komen. Denk maar eens na: Je bent op verjaardag, maar ziet er tegenop om iemand te zoenen. Door een hand te geven, creëer je een bepaalde afstand. Deze afstand is heel makkelijk in stand te houden, waardoor een kus geven niet mogelijk is. En daarbij vind ik: Je kind zit nu op school, helemaal tijd om uit de comfortzone te stappen. Ze worden daar voorbereid op de rest van hun leven. Bij mama kunnen ze op schoot zitten. En ja...ik heb ook een heel onzeker kind (gehad), maar juist door deze manier moest ze wel uit haar schulp komen.
En dan komen vaak dezelfde kleuters aan de beurt. Hier is het zo dat juf bij de deur staat, door de knieën gaat, handje geeft en zegt: Goedemorgen E. Dan zegt E: Goedemorgen Juf....juf komt omhoog en ik zeg: Goedemorgen. Dingen vertellen doen ze in de kring. Ik ben de persoon waarmee ze kan knuffelen etc. Daar is juf niet voor. Ja, natuurlijk wel op de momenten waarop ze het nodig heeft, maar kom op, er zijn nog 20 andere kleuters.
@ mamavanjuul: nou, hier zou bet gewoonweg echt niet werken. Zelfs met de meer persoonlijke aandacht komt ze nu een halfjaar verder nog stil de klas in. Het komt uiteindelijk vast goed, want zodra alle ouders weg zijn kletst ze honderduit, maar dat binnenkomen vindt ze vreselijk in de klas met anderen. Dus, heel fijn dat het bij jullie dochter wel werkt, maar niet alle kindjes die erg verlegen zijn, zijn hetzelfde hè
Nee zeker niet! Maar ik geloof wel, omdat dit mijn ervaring is, dat het blijven beschermen van een verlegen kind, omdat het nou eenmaal verlegen is, niet helpt. Ons heeft het in ieder geval niet verder geholpen. Maar hier stapt ook het meest verlegen kind NIET over de drempel zonder juf een handje te geven. Er staat zo af en toe echt een rijtje kleuters om juf een handje te geven, zo grappig
Oh, maar ze wordt niet beschermd. Want het is niet zo dat ze stilletjes naar binnen kan sneaken, juf zoekt net als bij de andere kindjes altijd even persoonlijk contact met iedereen. Alleen zonder hand te schudden. In mijn beleving hoort dat niet met iemand die je dagelijks zolang ziet. Ik zou dat zelf tenminste ook niet doen, maar dat is gewoon persoonlijk. Ik begroet alleen vage bekenden met een hand, ik feliciteer mensen met een hand (en zoen), ik stel mijzelf voor met een hand etc., maar ik ga niet iedere dag een docent, mijn baas of collega's een hand geven. Een kind leren dat je een ander netjes begroet: prima. En dat doen ze hier ook met een handje, alledrie. Maar de juf die je zovaak ziet goedemorgen/goedemiddag wensen met een handje daarbij..? Nee, ik blijf het een gekke gewoonte vinden. Heel erg formeel en afstandelijk, totaal niet passend bij jonge kinderen en de warme en fijne relatie die ze in mijn ogen zouden moeten hebben met een leerkracht. Maar, ik ben daar gewoon soms een beetje gek en anders in hoor. Ik doe altijd graag de dingen anders en houd niet van een keurslijf waar je in gedwongen wordt. Dan word ik tegendraads haha. Goede manieren en respect vind ik belangrijk, maar voor ons hoort daar niet de juf iedere ochtend en middag de hand schudden bij. Zien wij gewoon anders en dat is prima, ieder zijn eigen mening (gelukkig!)
onze juffen zakken nooit hoor voor de kindjes,zeker niet bij handen schudden, ook niet voor gr1. alleen als het kind niet te verstaan is. doen ze dat.
Hoi TS, Ik werk in het onderwijs en er zijn idd scholen waar ze dit doen. Vaak alleen bij binnenkomst en niet ook nog eens bij het weggaan, maar vooruit. De redenen die hiervoor worden gegeven lees je hierboven. Mijn mening: ik vind het een wassen neus. Het gevoel van 'gezien worden door de leraar' creëer je niet door een hand te geven. Volgens mij zit dat in de kleine dingen. Bijv dat het je opvalt dat iemand nieuwe kleding heeft, even vragen hoe het met iemand gaat die net een paar dagen ziek is geweest, een knipoog/gebaar/grapje....daar zit het contact in. Een hand schudden heeft in mijn ogen geen enkele toegevoegde waarde, je brengt sommige leerlingen alleen maar in een vervelende positie. Een verlegen kind, maar ook kinderen die bijvoorbeeld vies zijn van een zweethand. Misschien kun je eens in gesprek gaan met de school? Het is raar dat de school niet 1 lijn trekt. Zo te lezen doet de ene juf het wel en de andere niet...
Ik ben het met je eens. Het is een 'maniertje'. Het zal wel van de een of andere nascholing komen die op het moment in de mode is. Persoonlijk vind ik het niks. Een hele rij mensen de hand schudden doe je bij bruuloften en condoleances. Niet in het dagelijks leven.