29 weken zwanger en pap 3a

Discussie in 'Gezondheid' gestart door jolanda1979, 29 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jolanda1979

11 jul 2007
    89
    0
    0
    Utrecht
    Hoi meiden,
    Ik ben een paar weken geleden in het ziekenhuis opgenomen vanwege bloedverlies. Ze hebben toen een uitstrijkje gemaakt en gisteravond belde de gyn nog even om de uitslag te vertellen en die is pap 3a. Nu wordt ik vandaag gebeld door de poli om een afspraak te maken voor verder onderzoek waar ze dus gaan kijken en eventueel een stukje weefsel weghalen van de baarmoedermond.
    Aangezien bij mij de boel nogal snel bloed ben ik bang dat dit kwaad kan ivm de zwangerschap en zit niet te wachten op een vroeggeboorte ofzo.
    Heeft iemand van jullie ervaring met zo' n uitslag in de zwangerschap en kan het kwaad voor de kleine?

Groetjes,
    Jolanda

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oei dat is schrikken!
    volgens mij kan een bloedinkje daar geen vroeggeboorte opwekken. Tenslotte zijn er heel wat meer meiden die vaker bloedinkjes hebben -en je hebt het zelf ook al gehad schrijf je- en dat kan dan geen kwaad. Het is natuurlijk extra doorbloed. Mocht het wel mogelijk kwaad kunnen dan zou ik denken dat ze nog een paar weekjes hadden gewacht. Hoe belangrijk dit ook is, als er een mogelijke bevalling uitgelokt kan worden hierdoor, dan heeft je kindje natuurlijk meer kans als het nog iets langer blijft zitten. Iedere week kan al zoveel uitmaken, als is het maar 31 weken. Het is natuurlijk de vraag hoe belangrijk 2 weken zijn voor jouw gezondheid in dit geval, maar dat weet ik wat dit betreft niet.

Heel veel sterkte in elk geval, met het onderzoek en vooral daarna met het wachten op de uitslag!

3. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik heb er geen ervaring mee tijdens de zwangerschap. Ik had pap2 voor mijn zwangerschap en dat is in de loop der tijd (paar jaar onder controle gestaan) vanzelf verdwenen. Er is op een gegeven moment wel een stukje weefsel weggehaald voor nadere controle. Bij mij bloedde dat niet heel erg, toen het weggehaald werd kon ik meekijken op een televisiescherm, dat zag er heftig uit, het leek alsof het een slagaderlijke bloeding was, maar het was maar een heel klein beetje bloed. Volgens mij kan het verwijderen van zo'n ieniemienie stukje weefsel totaal geen invloed hebben op de vruchtzak, of dat je ontsluiting krijgt ofzo.
    Maar waarom vraag je het je arts niet hoe dat precies zit?

4. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ja, dat lijkt mij ook. Baarmoederhalskanker is een heel langzame ziekte, een paar weken of zelfs maanden maakt bij pap3a nog niet uit.

Maar sterkte in ieder geval!

5. jolanda1979

11 jul 2007
    89
    0
    0
    Utrecht
    Hoi meiden,
    Heb het net ook nog even nagevraagd en het kan inderdaad geen kwaad voor de kleine. Aankomende woensdag krijg ik het onderzoek en dan zullen ze eventueel een stukje weefsel weghalen.

Groetjes,
    Jolanda

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Oh meid, is dat even schrikken! Wel fijn dat ze het ontdekt hebben zeg! Nou ja, 'fijn', je snapt hopelijk wat ik bedoel. Ik hoop echt dat het allemaal meevalt en als de artsen zeggen dat het niet schadelijk is voor je kindje, dan is dat alvast een opluchting. Hoe lang moet je wachten op de uitslag?

7. Hallo Jolanda

Ik ben nu 24 weken zwanger en heb ook de uitslag pap3a. Dat weet ik sinds zes weken zwangerschap. Ze hebben toen in week 7 een colposcopie (kijkonderzoek) met een biopsie gedaan, en dat bloedde wel wat, en geeft erge kramp maar het kan idd geen kwaad. De baby is bij mij toen ook gewoon goed doorgegroeid !
    Wel hebben ze twee weken terug nogmaals een colposcopie gedaan om te kijken of het erger was geworden, maar toen hoefde er gelukkig geen biopsie gedaan te worden.
    Bij mij hebben ze nu gezegd dat ik na de bevalling geopereerd moet worden om de cellen te verwijderen, en dat het verder geen risico oplevert om tot die tijd te wachten. Het kan wel 10 jaar duren voordat pap3a inderdaad kwaadaardig wordt.

Heel veel succes, en probeer je niet teveel zorgen te maken !

8. jolanda1979

11 jul 2007
    89
    0
    0
    Utrecht
    Linda, wat vervelend dat jij ook pap3a hebt. Heb jij in het begin van je zwangerschap zomaar een uitstrijkje gehad? of na aanleiding van bloedverlies ofzo?
    Ik probeer me ook niet te druk te maken maar ben nu eindelijk weer van het bloedverlies af en dan misschien weer door het onderzoek als ze tenminste wat weefsel weghalen. Gaan ze bij jou veel weefsel weghalen na de bevalling? Ik heb echt geen flauw idee wat ik kan verwachten.

Vlinder84, ik weet niet hoelang ik moet wachten op de uitslag. Weet alleen dat ik woensdag dat kijkonderzoek heb waarbij ze eventueel wat weefsel weghalen.

Groetjes,
    Jolanda

9. Bruidje77

Bruidje77 Fanatiek lid

28 mrt 2007
    4.747
    0
    0
    Ik heb ook pap3a, sta onder controle bij de gyn. Daar wordt 1x in de paar maanden gekeken of de boel nog "rustig' is. Pas 3 maanden na de bevalling halen ze bij mij weefsel weg..

Succes!

10. Ik heb een uitstrijkje gehad voordat ik wist dat ik zwanger was, als routine onderzoek omdat we al langere tijd bij de gyn liepen met een kinderwens. Toen kwam de pap3a uitslag, met daarna die scopie. Toen moest ik wachten op de uitslag daarvan ( een week ofzo ) en kwam ik er in die week achter dat ik zwanger was. Dus toen de gyn mij vertelde "je moet toch worden geopereerd" kon ik haar vertellen dat ik intussen zwanger was. Vandaar....

Zoals ik begrepen heb gaan ze na de bevalling ( ik weet niet hoe lang daarna ) die operatie doen en dan halen ze een dun laagje weg van de baarmoedermond. Ze schillen de verkeerde cellen er min of meer af :(

Het bloedverlies na dat onderzoek viel bij mij wel mee trouwens, ik hoop dat het bij jou ook meevalt.
    Wel erg vervelend om hier tijdens de zwangerschap mee geconfronteerd te worden, maar gelukkig zijn ze er op tijd bij. Pap3a is heel goed te behandelen, en na de operatie blijft het meestal verder zonder gevolgen. Je blijft alleen wat beter onder controle de eerste jaren.

Ik zal voor je duimen woensdag !

Groetjes, Linda

11. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Goed dat ik dit topic heb gevonden.

Bij mij is in januari pap3a geconstateerd. En moest eigenlijk over 2 weken op controle. Maar nu ben ik zwanger en geloof dat ze het even uitstellen.

12. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

misschien een rare vraag maar bij welke leeftijd moet er een uitstrijkje gebeuren?

13. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Geloof vanaf 30 of 35 jaar. Naar mijn mening veelste laat.

14. ProudMum

ja inderdaad!

15. Female

Female Niet meer actief

Bij ons doen ze het ieder jaar, vanaf het moment dat je seksueel actief bent. Echt fantastisch.

16. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Dat is idd echt goed geregeld dan!

17. Female

Female Niet meer actief

Ja idd, ben er ook heel blij mee! ;)

18. ProudMum

kan ik hem gewoon uit mijzelf aanvragen bij de HA?

19. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik vind het ook heel vreemd dat jullie pas vanaf de leeftijd vanaf 30jaar een uitstrijkje laten nemen. Ik laat dit jaarlijks doen sinds m'n 14e omdat ik toen de pil ben beginnen nemen.
    We kunnen dit bij de HA laten doen of bij de gynae.

Een meisje die ik ken, heeft vorige week een positief uitstrijkje gehad en ze is nog maar 21! Nu moet ze een stuk BM-hals laten wegnemen etc... Het was echt al erg bij haar. Ze liet ook nooit uitstrijkjes nemen maar omdat ze sinds enkele maanden bloedverlies had tijdens het vrijen, moest ze van haar moeder naar de gynae!
    Heb verschillende vriendinnen die niet naar de gynae durven om een uitstrijkje omdat ze bang zijn voor het onderzoek, kan me daar zo druk in maken hè! Het is zo goed op te sporen en als je er op tijd bij bent, is er geen enkel probleem maar dan durven ze niet gaan! :confused:

Sinds kort krijg je in België ook het vaccin terugbetaald tegen het virus dat BM-halskanker veroorzaakt! (onder speciale voorwaarden)

20. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Ja dat kan gelukkig wel!

Deel Deze Pagina