handenweigeraar in beroep tegen afwijzing

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Amfy, 21 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Man 1
    Geeft me geen hand, knikt me vriendelijk toe, noemt me mevrouw, houdt de deur voor me open, pakt m'n jas aan, schuift m'n stoel aan, gaat dan pas zelf zitten en vraagt wat hij kan betekenen.
    Man 2
    Geeft me een hand, kijkt me niet aan omdat hij m'n decolleté bijzonder interessant vind, wacht tot ik de deur opendoe, gaat zitten, wacht tot ik m'n jas opgehangen heb en ook ben gaan zitten en zegt "zo mevrouwtje, wat kan ik voor je doen".

    Type 2 kom ik errug vaak tegen... type 1 helaas niet.
    Bejegening zit voor mij niet in handenschudden (hoewel ik dus wel vind dat je dat hoort te doen in een publieke functie) maar in het totaalplaatje.
     
  2. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    ja, ik zou dat denk ik wel doen. mits de persoon in kwestie mijns inziens de goede kwaliteiten heeft om de functie goed uit te voeren. maar waarschijnlijk zal ik het op commercieel gebied niet gaan redden met deze insteek. daarom trekt de sector me ook niet.

    Als een kok vegetarier is en in mijn restaurant komt werken, zou ik hem ook aannemen als blijkt dat heel veel ervaring heeft en goede referenties op zijn cv heeft staan. Dat hij zelf geen vlees eet, doet nog niet vermoeden dat hij geen lekkere maaltijden kan bereiden. Das mijn insteek cryptisch omschreven zeg maar :D
     
  3. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    @San79: Ik vind dit een erg ongenuanceerd antwoord. Het gaat erom dat het bedrijfsleven een zekere etiquette heeft en als je niet daarvoor wilt inleveren moet je gewoon niet op zo'n baan solliciteren. Als er nou eisen worden gesteld dat je drie zoenen moet geven of iets dergelijks, oké. Daar kan ik goed inkomen, maar een hand geven is in mijn opinie een heel normaal fenomeen en zal een sollicitant zich daaraan moeten aanpassen en zo niet: pech gehad. Ik vind dat er een grens getrokken moet worden. Je kan wel bezig blijven. Dit is Nederland, hier is het normaal. Net zoals ik, als ik ooit in een Islamitisch land kom, géén hand zal geven omdat het daar onacceptabel is.
     
  4. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    ik moet de telefoon op nemen met: Hallo, * naam instelling*, locatie *naam*, met *mijn naam*, wat kan ik voor u doen ?

    Ik zeg meestal: *naam locatie*, met Denise?

    kost klauwen vol met geld (telefoonrekening !) zo'n etiquette!
     
  5. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Eh, als je de telefoon opneemt kost het een bedrijf toch niks?
     
  6. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    nee, maar degene die belt wel !
    :)
     
  7. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    ghehehehehehe... :D
     
  8. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ongenuanceerd? Ik geef aan dat ik vind dat je in een publieke/overheidsfunctie je aan de algemene omgangsvormen moet houden. Daarnaast zeg ik wel dat ik het niet per sé onrespectvol vind als iemand mij geen hand geeft.
    Wat is hier ongenuanceerd aan?
     
  9. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Het voorbeeld dat je geeft vind ik erg ongenuanceerd, San79
     
  10. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Tja, type 2 komt ik nu eenmaal vaak tegen. Zijn idd niet de meest genuanceerde types, maar zien er gelikt uit (strak pak, gladde babbel) en geven wel een hand ;)
     
  11. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Goed dat de rechtbank de gemeente in het gelijk heeft gesteld. Kom op zeg, mensen hebben zich gewoon te houden aan de gebruikelijke omgangsvormen hier in Nederland en al helemaal in zo'n functie. Prima dat hij vrouwen geen hand wil schudden maar dan ook niet zeiken als je afgewezen wordt voor een baan.
     
  12. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    hie rin nederland is het normaalom een hand te schudden en zekr bij een solicitatie. Als hij dit wijgert dan heeft ie pech en zoekt ie maar een baan waar geen vrouwen werken en is het probleem opgelost. Ik vind dit discriminatie van geslacht en terecht dat hij de baan niet krijgt.

    hij is blijkbaar totaal nog niet aangepast aan onze cultuur en hand weigeren vind ik in deze omstandigheden niet gepast en zeker niet bij een baan bij de gemeente waar je we meer contact zult hebben met onbekende en dus vaak een hand zult schudden.
     
  13. Anabella

    Anabella Fanatiek lid

    2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Nou van mij mag het handenschudden wel afgeschaft worden, weet jij veel waar iemand daarvoor met die hand is geweest?
    Misschien heeft ie wel een paar vingers in zijn kont gehad, en alleen maar met een wc papiertje afgeveegd.
    Of in zijn neus, of in de volgeflufte doos van een hoer, of.. of.. :p

    Nee, ik juich die man toe!
    En dan ook meteen maar dat gezoen bij visite, ook zo vreselijk!
    3 zoenen, hoe komen ze erbij?
     
  14. loopy

    loopy Fanatiek lid

    23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    zoenen op visite hoeft niet hoor
    en een vreemde zoenen hoeft al helemaal niet

    ik ben een nederlander, dus in nederland schud ik een hand. dat is respectvol en beleefd.
    als ik ooit naar japan ga zal ik braaf buigen. want dat is dáár respectvol en beleefd.
     
  15. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Nou idd, en ook dat niemand je meer recht in het gezicht mag aanspreken. Sommige mensen stinken zó uit hun bek.
    En iedereen verplicht een burka aan ofzo, al die lelijke mensen, brr!
     
  16. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Ik ben het eens met Anabella, als ik iemand een hand 'moet' geven begin ik ook spontaan te huiveren... Beeld me dan allerlei dingen in over waar die persoon met z'n handen gezeten heeft. Brrrr....
     
  17. Anabella

    Anabella Fanatiek lid

    2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Ja maak maar grapjes over die vieze poephanden!
     
  18. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Vieze poephanden zijn toch fijn?! :confused:
     
  19. Anabella

    Anabella Fanatiek lid

    2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Alleen als de poep echt goed onder de nagels en tussen de vingers zit.
    Niet een beetje laf hier en daar een veegje.
     
  20. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Juist, een die-hard poephand! Das pas fijn.
     

Deel Deze Pagina