Handicap

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Yusje, 1 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yusje

Yusje Lid

26 okt 2016
    51
    0
    6
    Vrouw
    Gastouder
    Schinveld
    Hallo dames

Mijn naam is Denise (24) en ben nieuw op dit forum.
    Ik ben na 3 miskramen eindelijk opnieuw zwanger.
    Ben nu 12 weken en zeker heel gelukkig, maar ook heb ik heb grote zorgen.
    De oom van mijn vriend is zwaar lichamelijk en verstandelijk gehandicapt.
    Toen zijn moeder zwanger was van mijn vriend deden ze bij haar de vlokkentest en sloten ze uit dat hij het ook had, maar er werd wel vast gesteld dat hij drager kan zijn en alleen man op man overgedragen kan worden.

Voor dat ik zwanger werd wilde wij hier al op testen door heel simpel een bloedtest te doen, maar omdat zijn moeder ontzettend egoïstisch is en ons niet wilt vertellen wat hij heeft, konden wij dat onderzoek niet doen.
    Ze zegt dat ze niet meer weet wat hij heeft en heeft ons beloofd het na te vragen. Dat duurt inmiddels al 5maanden en nog steeds zegt ze:
    "Oeps vergeten, ik doe morgen even bellen"
    "Ik heb nog geen mail terug"
    Etc etc

Ook schuift ze het af op dat ik ook maar gewoon een vlokken test moet gaan doen. "veel makkelijker".

Maar de vruchtwaterpunctie doen ze nu alleen nog maar als het echt moet omdat er risico's aan zitten en liever doe ik die ook niet.

Ik zit met mijn handen in het haar. Waarom doet ze zo moeilijk? Ik kan het gewoon niet begrijpen.

Iemand tips? Ben helemaal radeloos

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Kunnen jullie het niet aan de oma van je vriend vragen? Of opa?
    En anders even hard zijn naar zijn moeder dat het niet zo gaat als vroeger en dat jullie die informatie echt nodig hebben.

3. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Kan je niet aangeven bij je vk dat je een erfelijkheid onderzoek wilt?

Wij hebben dat ook gekregen omdat de zus van mijn man is geboren met een aantal lichamelijke afwijkingen ze willen dan wel graag toestemming om in het medisch dossier te kijken van de oom van je vriend. Daar moet je dan wel toestemming voor krijgen van die oom. Maar als dat niet lukt is dat niet zo'n heel groot drama. Je zei dat ze denken dat je vriend misschien drager is?
    Dan nemen ze bij hem bloed af en daar kunnen ze letterlijk alles in zien op gebied van chromosomen en dna. Dus ook of hij drager is en een kans berekening maken.

Geef je zorgen aan bij je VK en vraag om een verwijzing naar een klinisch geneticus.
    Dan weet je wat. Iig meer dan dat je nu weet.

4. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik zie dat je moeder niet wil zeggen wat hij heeft. Maar als jij een aantal afwijkingen kan opnoemen van je oom, kan zo'n geneticus uitzoeken wat voor ziekte oid het is. Bij mijn schoonzus was er geen ziekte of syndroom aan te koppelen. Zij had gewoon pure pech.

Die genetica zijn echt belachelijk slim..

5. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Dat ligt er dan denk ik aan wat ze moeten onderzoeken? Bij mij duurde het 6 maand en dat was volgens hen snel aangezien de rest van de familie al getest was anders duurde het nog veel langer.

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    zou het in het medisch dossier van je vriend staan? dan hoeft hij alleen zijn eigen dossier op te vragen en dat mag altijd :)

7. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    is het een idee om het te bespreken met de gyn of vk om een NIPT test te doen? hou er wel rekening mee dat je deze zelf moet betalen omdat de "handicap" niet in eerste bloedlijn ligt van jou of je partner! In nederland is deze test wel rond de 500 euro als ik me niet vergis, maar dan heb je wel zekerheid;)

wij hebben zelf ook nipt test laten doen omdat mijn schoonbroertje gehandicapt is.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik zou het idd met de ha van je vriend bespreken, die moet deze informatie ergens terug kunnen vinden in het dossier. Erg vreemd van zijn moeder trouwens. Het was fijner geweest om er voor de zwangerschap achter te komen, zulke dingen vind ik persoonlijk te laat om te onderzoeken na een zwangerschap. In de zin dat het dan om een mensenleven gaat en voor een zwangerschap het nog voorkomen kan worden middels pgd.

9. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Een erfelijkheidsonderzoek is over het algemeen niet zo even gepiept hoor. Mijn broertje was zwaar gehandicapt. In februari 2015 is er weer onderzoek gedaan. In augustus eindelijk een afwijking gevonden die in ons geval zeer zeldzaam was. Toen is er getest of het erfelijk was, via de hele lijn van mijn moeder's kant. Dat bleek na maanden inderdaad zo te zijn en uiteindelijk wist ik als allerlaatste in februari 2016 dat ik geen drager was.

Als er ergens vast gelegd is wat zijn oom heeft, gaat het denk ik wel sneller. Hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid!

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Waarom eerst zwanger worden en er dan pas mee bezig zijn? Sorry voor mijn misschien botte reactie maar als het risico op een lichamelijk en verstandelijk beperkt kindje zo groot is wil je hier toch eerst alles iver weten en uitzoeken voordat je zelf aan kinderen begint?

Voor nu heb je hier niks meer aan, maar zou je schoonmoeder duidelijk maken dat het voor jullie heel belangrijk is deze informatie te weten en dat het egoïstisch is dat zij dit niet met jullie wil delen. Verder zou ik met de verloskundige overleggen wat de mogelijkheden zijn voor onderzoek.

11. Nath91

Nath91 Bekend lid

2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Je verloskundige kan een chromosoomonderzoek regelen. Volgens mij kan zo iets hier mee bekeken worden.

12. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Toen de gyn. Hier Hoorde dat de broer van mijn moeder 'iets' had, ging hij allerlei vragen stellen. Ik wist ook niet precies wat het was en heb ook geen contact met de familie van die kant (voor zover ze nog leven). Hij raadde aan bloedonderzoek te doen op alle grote erfelijke aandoeningen en proberen aan een foto te komen van de persoon als kind.
    Uiteindelijk hebben we nog een gesprek gehad met de klinisch geneticus en die verteld dat nu alle grote chromosomale afwijkingen waren uitgesloten de kans wel heel klein was dat onze zoontjes toch iets zouden hebben/krijgen. Zou dus zeker vast verder gaan met bloedonderzoek/erfelijkheidsonderzoek en proberen alsnog aan wat informatie te komen.

13. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    trouwens hou wel rekening met termijn van de testen he! zie dat je al 12 weken bent, dus voor de combinatie test ben je eigenlijk al te laat... nipt kan tot 17 weken volgens mij!

14. Yusje

Yusje Lid

26 okt 2016
    51
    0
    6
    Vrouw
    Gastouder
    Schinveld
    Hallo allemaal,
    Dank julliewel voor de snelle reacties.

Ik heb vandaag een nekplooi meting gedaan en "normaal" is 3.3 of lager.
    Mijn kleintje had 4.3
    Ik moest meteen bloed laten afnemen en daar krijg ik helaas pas over 2 weken bericht van. Dat bloedonderzoek zegt of ik idd een verhoogde kans heb of niet.
    Morgen word ik gebeld door het medisch echo centrum met daarin een afspraak om langs te komen voor een beter onderzoek.

Verder kunnen wij geen familie van hem bereiken omdat die overleden zijn. Alleen zijn moeder en andere oom leven nog..

15. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    ai klinkt niet goed:( wel al overleg gehad met de gyn over de vervolg onderzoeken? kan ook nog goed nieuws zijn hoor! je hoort ook wel eens dat de nekplooi iets groter was en dat uiteindelijk bloed wel goed was. maar zo duren 2 weken erg lang:(

16. Yusje

Yusje Lid

26 okt 2016
    51
    0
    6
    Vrouw
    Gastouder
    Schinveld
    Okay na weel gekloot ben ik zelf maar gaan bellen.
    Na veel doorverwijzingen en toestemmings problemen komt het erop neer dat de oom van mijn vriend een "reciproke translocatie" heeft van chromosoom 4 en 10.
    Dat is zeer erfelijk en ook ernstig.
    Eigenlijk zijn die mensen amper bij. Ze kunnen niets zelf maar zijn zeer gevaarlijk mochten ze een woedeaanval krijgen.

Mijn verloskundige zit nu in een bevalling en belt mij dalijk terug om het te bespreken.

En voor de nipt test weet ik niet of ik daarvoor in aanmerking kom. Ze faan daarvoor eerst een betere echo moeten maken met daarin nog een duidelijke nekplooi meting. Dan word er besloten wat ze gaan ondernemen.

Mijn vriend gaat als het goed is nu bloedonderzoek laten doen en kijken of hij drager is.

17. Yusje

Yusje Lid

26 okt 2016
    51
    0
    6
    Vrouw
    Gastouder
    Schinveld

Ja klopt. Die 2 weken kunnen niet snel genoeg gaan :(

18. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL

als je bloeduitslagen in combinatie met de nekplooi niet goed is krijg je de nipt test versneld en zelfs vergoed! ze doen namelijk tegenwoordig eerst een nipt test, en als die uitwijst dat er een afwijking is dan doen ze pas een vruchtwaterpunctie! heel veel sterkte!

19. Yusje

Yusje Lid

26 okt 2016
    51
    0
    6
    Vrouw
    Gastouder
    Schinveld
    Dankje!
    Ja mijn VG zei dat ze waarschijnlijk meteen een punctie doen ipv de nipt..
    Ik hoor het wel morgen.

Ik moet het nog allemaal even laten bezinken..

20. Yusje

Yusje Lid

26 okt 2016
    51
    0
    6
    Vrouw
    Gastouder
    Schinveld
    zoals vermeld, waren wij hier al ruim van te voren mee bezig.
    zijn moeder wilde perse éérst dat hij school deed afmaken (ondanks ik werk had) voordat zij ook maar iets wilde doen voor ons.
    Toen hij klaar was met zijn opleiding was ze ook steeds aan het uitstellen.

Ze zei dat ze gemaild had en gebeld maar ze steeds niemand eraan kreeg en ze kreeg ook geen mail terug (in 5 maanden tijd).
    ongeloofwaardig na mijn mening.
    Na ons belletje kregen we te horen dat niemand onder de naam margreet (moeder van mijn vriend) contact met ze had gehad.

Dus ze heeft dus stomweg gelogen.

Deel Deze Pagina