Als je zwanger bent moet je dan altijd ijzer innemen, en wanneer, dan want ik ga 3 weken weg, of kan het geen kwaad als je het evengoed doet, zonder dat je de dokter hebt gezien, omdat ik nog maar een avond heb, kan geen afspraak meer maken? En ben net zwanger? gr jacque
Nee hoor dat hoeft helemaal niet. Ik heb er nog nooit van gehoord althans. Volgens mij alleen als je ijzerwaarde te laag is en je bloedarmoede hebt, dan kun je evt ijzerpillen voorgeschreven krijgen. Niet zomaar iets gaan gebruiken zonder doktersvoorschrift hoor. Of ben je in de war met foliumzuur? Dat moet je bij voorkeur al voor de conceptie slikken, een week of 4 van te voren beginnen. Als je dat nog niet doet, moet je dus gelijk beginnen. Is gewoon te koop bij de drogist.
Je hoeft geen extra ijzer in te nemen, wel wordt foliumzuur aangeraden. Dus als je die nog niet slikte: alsnog gaan doen. Gefeliciteerd!
Het belangrijkste om in te nemen is foliumzuur, deze is gewoon te verkrijgen bij de apotheker. Als je daar naar foliumzuur vraagt krijg je pilletjes waar de nodige vitamines inzitten. Foliumzuur is belangrijk voor de baby en verminderd de kans op een aantal zaken zoals bv open ruggetje en hazelip.
Je hoeft geen ijzer in te nemen... Alleen als je HB te laag is. Mijn HA heb mij ook nooit gezien. Loop bij de VK. HA heeft er niet veel met je te maken wel door geven. Of je HA moet je begeleiden bij de zwangerschap.