Altijd heb ik ingevallen voor zieken en afwezigen die met vakantie waren, en nu, jawel,ik ben voor de 3e keer in korte tijd ziek(ben de 1e en 2e keer maar 1 dag thuisgebleven en ik word op het 'matje geroepen' door m'n leiding-gevende. Nu,de 3e keer heb ik dus ook echt wat...namelijk een slijmbeursontsteking in m'n schouder,waarvoor ik gisteren een injectie heb gehad van de dokter. Ik hou eventueel al rekening met ontslag,maar wat kan ik van dat gesprek morgen verwachten?
ze kunnen je niet ontslaan hoor, onzin. tja of het maar 1 dag of 1 week is, ziekmelding is ziekmelding. het lijkt overgens nu door je opmerking, nu heb ik echt wat, dat de 1ste en 2de medling niet echt noodzakelijk waren, denk dat ze daar over wil praten, en wil kijken hoe het verzuim in tekrimpen. succes
laat ik het zo zeggen,de 1e keer was nodig(heftige pijn van een soort gal-steen-aanval)de 2e keer was(achteraf gezien)niet zo nodig geweest(was meer een 'vrije' dag om het 1 en ander te regelen)
Ik weet niet wat voor contract je hebt, maar waar ik werk is dat reden om je tijdelijk contract niet te verlengen of bij uitzendbasis om 'm per direct te beeindigen. Ongeacht of je doodziek was of niet.
Bij mijn vorige werkgever hadden we ook het beleid dat er bij 3 ziekmeldingen in een korte tijd een gesprek met de desbetreffende medewerker volgde. Dit was niet zozeer om de medewerker op het matje te roepen maar wel om na te gaan of er iets werkgerelateerd speelt waar wat aan gedaan moet worden. En daarnaast werkte het ook drempelverhogend voor mensen om zich niet zomaar ziek te melden, het is toch vervelend om daarvoor op gesprek te komen.
bij ons hetzelfde, het gesprek gaat dan niet om ontslag maar over hoe het komt dat je zo vaak ziek bent en idd of het werkgerelateerd is. dat zou ook nog kunnen.
Dat zou ook nog kunnen natuurlijk, alhoewel een slijmbeursontsteking best eens werkgerelateerd zou kunnen Ik ga gewoon naar het gesprek toe,en zal zeker een aantal dingen gaan aankaarten(ook dat ik af en toe helemaal knettergek van 1 klant wordt)
Ze kunnen je echt niet zomaar ontslaan. Officieel is het 3 waarschuwingen, en die moeten op papier staan en ondertekend zijn. Dus misschien dat je nu een eerste waarschuwing krijgt. Waar je tegen kunt protesteren ivm echte ziekte deze keer. Maar misschien is het ook wel om te kijken waar het aan ligt, en of er een situatie is waar ze je mee kunnen helpen. Met een jaarcontract heb je meestal ook geen opzegtermijn. Dus dan kan hij ook niet zomaar opzeggen. Of heb jij die wel staan? Even afwachten dus, maar ontslaan lijkt me niet..
Dat was wat mij ook direct opviel in de startpost. Dat jij ook voor anderen inviel is natuurlijk geen reden voor hun om bij jou maar toe te staan dat jij je (regelmatig?) ziekmeldt Want dat is wat je insinueert. Ik heb het vermoeden dat ze inderdaad even een gesprek met je willen hebben over de frequentie en de aard van je ziekmeldingen.
bij ons krijg je standaard een gesprek als je 3x of vaker ziek bent. Ongeacht de redenen. Is beleid..
Ik heb ook zo'n gesprekje gehad een paar jaar geleden, stelde niets voor. Ik had me één keer ziek gemeld vanwege koorts/griep en daarnaast moesten toen mijn verstandskiezen getrokken worden, dat is in twee keer gebeurt en allebei de keren voelde ik me daarna niet goed. Bij ons voeren ze die gesprekjes om mensen te laten nadenken voordat ze zich ziek melden en om eventuele onderliggende problemen te achterhalen.
Bij ons ook. Niet alleen werkgerelateerd, maar bij ons kijken ze ook of er misschien thuis problemen zijn of zo. Ik denk dat dat goed is.
Nee hoor, niks te vrezen. Dat is gewoon een wettelijke procedure. Vanuit de Wet Poortwachter is je werkgever verplicht om dit te doen als je je 3x binnen een bepaalde tijd ziek hebt gemeld. Idd, gewoon om te kijken of het niet aan het werk ligt of dat er andere dingen spelen. Bij jouw zijn het 3 dingen die niet aan elkaar gerelateerd zijn, dus dan zal het allemaal wel meevallen. Succes!
Klopt, heb even een fijn gesprekje met m'n Leidinggevende gehad,en d'r meteen een dikke 10 gegeven voor haar manier van werken. Ze snapt heel goed wat ik door maak nu Alleen helaas zijn meer uren gewoon nog niet mogelijk(heb er 10 in mijn contract) (ze vertelde zelfs dat er wel eens dames zijn die zich ziekmelden om een naderende ongesteldheid )
Fijn! Het is goed dat ze het uitspreken. Want anders gaat zoiets een geheel eigen leven leiden, waarbij de ander wellicht gaat denken dat jij je om niets ziek meldt. Dit bespreekbaar maken zorgt ook voor meer begrip. Bovendien kunnen ze dan tijdig ingrijpen als er wel iets mis is (bijvoorbeeld ontevreden op het werk, moeite met de balans tussen werk en gezin, etc.).