handig krat versus handigE krat.

Discussie in 'De lounge' gestart door Mams136, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

De of Het? Handig of handige? KRAT

1. De krat

2. Het krat

3. Handig krat

4. Handige krat

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mama 2 meisjes

mama 2 meisjes Actief lid

4 mei 2010
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het krat en een handig krat... Ik ben een noorderling in het zuiden met kennissen in het midden en heb ook nog nooit de krat gehoord. Klinkt inderdaad erg vreemd.
    De verdeeldheid over dit woord was mij onbekend.

2. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

:p

Gaat een wereld voor me open, wist echt niet dat 'de' in deze gevallen ook mogelijk is...zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om te leren ;)

3. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    ‘Het’ verdwijnt! - Achtergrond | Quest Braintainment

Het 'gender' systeem in de Nederlandse grammatica is (net als wel meer aspecten van de taal) onderhevig aan verandering. Het zogenaamde 'default' geslacht van een Nederlands naamwoord is het non-neuter (dus mannelijk of vrouwelijk, we gebruiken voor beide 'de' als lidwoord). Voor neuter (onzijdig) gebruiken we 'het', en volgens onderzoekers die taalverandering bestuderen, is het onzijdige geslacht aan het verdwijnen.

Het is leuk om te zien hoe mensen verschillende intuities hebben. Voor mij zou 'het krat' echt raar klinken. Taalkundigen (zoals ik ;)) werken precies met dit soort grilligheden en onvoorspelbaarheden in een grammatica. Leuk topic :D

Het onderzoek kan je lezen via http://t.co/hO3bYcut

4. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    #44 Manuk, 5 jun 2012
    Laatst bewerkt: 5 jun 2012
    De krat
    Handige krat

Maar in verkleining zeg ik wel, het handig kratje

5. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dankje...ik dacht na aanleiding van heel veel uiteenlopende reacties op FB, laat ik eens een topic openen.
    Maar schijnbaar is de krat, toch algemener dan ik dacht. In mijn ogen was het echt een dikke vette grammatica fout. Ik wist niet dat het tegenwoordig toegestaan is.

6. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek

Dat klinkt in mijn oren bijna buitenlands.. het handig kratje..

Wel heel leuk om te lezen dat het dus over heel nederland verspreid zit dat er gewoon verschil in zit.
    Niet perse streekgebonden ofzo.

Maar wellicht wel verschil tussen abn en dialect?

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik weet dat het allebei mag, maar IK zeg HET krat en dus ook een handig krat, een leeg krat bier, een vol krat bier. :)

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zou niet moeten, want bij verkleinwoorden is het altijd het, dus de kratje zou altijd fout zijn. Daar gaan dan ook mijn nekharen van overeind staan. :D

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

kratje is altijd het= verkleinwoord .

Hier Noord Hollander en ik zeg De krat / Het matras..

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Het handige kratje dan :)

Ik zeg het krat en het matras.

11. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    de krat en de handigE krat
    de spits afbijten
    bij matras word het allebei gebruikt

geboren en getogen op de grens gelderland/brabant

12. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Nou, het is moeilijk om iets dat van nature aan verandering onderhevig is (zoals taal dus) in termen van 'goed' en 'fout' te beoordelen. Ik denk dat de meeste mensen op de middelbare school wel iets leren over oudere stadia van het Nederlands (bv. Middelnederlands). Die verandering tussen nu en zo heel lang geleden gaat via geleidelijke processen. Dat heeft niet te maken met regeltjes die we zelf bepalen, maar gewoon een ontwikkeling in de grammatica (door gebruikers van die grammatica, namelijk sprekers van die betreffende taal) zelf.

Er is net zo goed bv. discussie over 'groter dan' en 'groter als'. De reden dat die discussie er is, is dat veel mensen 'groter als' prima vinden, en het zijn gaan gebruiken. Dat kan je niet 'fout' noemen, dat is gewoon domweg wat er gebeurt. Taal is een natuurlijk systeem, niet iets dat eerst door mensen bedacht is en zich braaf volgens die regeltjes (zoals het groene boekje) gedraagt.

13. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik heb het over het woord handig...Het handig kratje. Het handige kratje..zo is het mij op school geleerd.

Net als Een blauw bekertje of het blauwe bekertje..
    Het blauw bekertje klinkt nergens naar, en een blauwe bekertje ook niet...een blauwe beker dan weer wel...

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Even denken, er zijn zo nog meer van die woorden...
    Ik zeg:
    Het krat
    Het aanrecht
    Het doolhof
    Het medicijn
    Het risico
    Het matras

Maar wel weer:
    De spits afbijten
    De deksel
    De salon

Bij alle woorden mag je de en het gebruiken.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oké, dan had ik je verkeerd begrepen (of niet goed gelezen). ;)

16. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Maar als het toch zo onderhevig is aan de mensen die een taal spreken...Waarom leren we die regeltjes dan op school? als ze over 2 jaar weer heel anders kunnen zijn? Als ik had geschreven en gesproken bij mijn tentamens/mondelingen zoals er nu gesproken word had ik een dikke onvoldoende gehaald, daar durf ik wel mn geld op in te zetten.

Dikgedrukte stuk benadrukt wel mijn standpunt van de versimpeling van de taal. Ik bedoel hier echt niks vervelends mee maar ik merk gewoon dat het vooral bij de "import" nederlanders mis gaat, zij hebben moeite met onze taal (en terecht, het is ook een moeilijke taal) maar doordat ze structureel dingen verkeerd zeggen gaan anderen het overnemen...Dat wat als fout begon word ineens de standaard omdat iedereen het over gaat nemen en zo verbasterd onze taal.

17. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    oh echt?!?! DE krat?!?!? DIE krat?!?!?
    Dan moet ik echt wel een beetje denken aan een buitenlander die pas in NL is komen wonen...;)

Maar even serieus, ik vind het verschrikkelijk staan. Het is gewoon HET krat!

Is dit trouwens ook voor het woord bos?!?
    Mijn man en schoonouders hebben het namelijk altijd over: wij gaan naar de bos, ipv wij gaan naar HET bos!
    (wat ik dus al 6 jaar probeer uit te leggen!)

Vandaag zong mijn man ineens: Dat gaat naar de bos toe, zoete lieve gerritje...dus ik moest heel hard lachen en vroeg of ze het soms daar vandaan hadden, want het is toch echt: Dat gaat naar Den Bosch toe.

18. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    HET bos....

de bos....:$
    Oooooh hier gaan mijn nekharen echt van overeind staan!
    brrrrrrrrr

19. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    bos is hier ook het

20. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Ik zeg het krat en het spits afbijten. Maar het mag dus allebei. Tja...

Ik denk alleen dat er uit de poll geen 'zuivere meting' komt, omdat de twee laatste antwoorden een beetje onduidelijk zijn.

Ik heb dus op het krat gestemd
    Maar een handig krat kan dan ook en het handige krat ook :) (allemaal als je dus het krat in de achterhoofd hebt, en niet de krat) Doordat er bij de laatste twee antwoorden geen lidwoorden staan, zijn er eigenlijk teveel keuzemogelijkheden.

Deel Deze Pagina