'gescrivan' Ik kom uit een dorp onder de rook van Rotterdam vandaan. Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van 'het' krat heb gehoord, tenzij er 'je' achter staat. Ik wist niet eens dat er onenigheid over bestaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nu ik het weet niet 's nachts van wakker zal liggen...
@Mams136: Ik moet zeggen dat ik ook niet wist dat 'het' krat ook kan. Alleen is het zeker weten geen 'handig' maar 'handige'. Als je dat stukje leest van de site van van Dale, staat daar dat het in de loop van de 20e eeuw 'de' krat is geworden. Het krat is dus van een behoorlijke tijd geleden. Ik vraag me af of jij het zo op school hebt geleerd dat het 'het' krat is?
Nee hoor klopt niet. In het einde van de vorige eeuw werd OOK 'de' krat geschreven. Ik zeg ook altijd het krat. En EEN handig krat, HET handige krat. Zeker weten dat dat (ook) goed is. Zo heb ik het overigens ook gewoon op school geleerd.
Oh, bij die site staat dat zo. Op de eerste pagina van dit onderwerp heeft iemand een link naar die site. Ik heb het zo geleerd: de krat. de handige krat, een handige krat. Het krat klinkt net alsof je het sok zegt.
Ik heb hier "Het Groene Boekje" Woordenlijst officiele Nederlandse taal liggen en daar in staat toch echt het krat Ook te vinden op deze website: Woordenlijst Nederlandse Taal - Officiƫle Spelling
Ik zeg altijd het krat. Zeker in de zin: Schat pak jij het krat even. Ipv schat pak jij de krat even. Zelfde met matras. Het matras.
Komt "beslist" niet van het werkwoord "beslissen" en "besloten" van "besluiten"? Dan is het toch gewoon goed?
Overigens ben ik taalfreak numero uno, maar ik heb toch altijd in de waan geleefd dat het "de krat" was, geen discussie mogelijk. Damn... "display" daar heb ik dan weer altijd moeite mee: de display of het display? En DE spits afbijten vind ik gewoon ronduit zielig voor die kerel!
Het handige krat. Wat een handig krat. Pak jij het kratje even? Nooit van de handige krat gehoord... (en kom toch echt uit de stad)
Ik had nog nooit gehoord dat er door mensen het krat werd gezegd.. Nu zeg ik nooit krat maar altijd kratje, maar het krat klinkt heel vreemd voor me. Ik zou zeggen: De krat Een handig kratje of een handige krat En verder: Het matras Het spits afbijten Fafa ik zou zeggen het display..
+1 alleen gebruik ik het woord krat sowieso bijna nooit. Moet ook eerlijk bekennen dat ik heel slecht ben in spelling en gramatica( twijfel nu ook of dat goed getypt is ) ondanks dit toch een 9 op mijn eindlijst voor Nederlands
Sorry, moest zijn ghescrivan, dat is 1000 jaar of zo oud... Heb even in mijn dorp onder de rook van Rotterdam nagevraagd, vijf mensen 'het krat', 2 'de krat'...