Hallo allemaal! Mijn vriend en ik zitten met een probleempje. Wij hebben namelijk een paar mensen die wij liever niet op kraambezoek willen hebben, maar die wel familie zijn en dus ook gewoon een geboortekaartje krijgen. Het ligt allemaal nogal gevoelig, dus ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Ik zie het al voor me, gaat 2 dagen later de telefoon: "Haaai! Gefeliciteerd he! Wanneer kunnen we de kleine komen bewonderen?" Ehhhh niet? Hahaha! Ik had het er gisteren met mijn vriend over, maar we weten eigenlijk niet hoe je zoiets aan moet pakken. Moet er even bij zeggen dat die mensen nog nooit op bezoek zijn geweest sinds we hier wonen (ruim 1,5 jaar), maar ik weet zeker dat ze wel op kraambezoek willen komen.
hoiiiii ben ik weer! ik zou ze gewoon geen kaartje sturen... en anders als ze bellen om langs te komen vragen of ze nu opeens wel weten waar jullie wonen.... ja ik zit het te lezen en dat is wel makkelijk gezegd... dat is wel ff lastig zeg.. ik denk er nog ff overna en ik hoop dat de andere meiden met goeie ideeen komen
Geen behoefte aan bezoek = geen kaartje. Zo hebben wij het iig wel gedaan. Ik hoefde echt niet allemaal van die vage kennissen over de vloer, dus die heb ik ook geen kaartje gestuurd. Die horen viavia wel dat de baby geboren is.
Oei das een lastige... want je wilt ook niemand voor het hoofd stoten. Maar het is natuurlijk wel zo dat je dat sowieso doet... Of je nu geen kaartje stuurt of je laat ze weten dat ze niet welkom zijn. En je zou ze ook niet eventjes kunnen tolereren? Is voor de rust binnen de familie ook wat beter denk ik.... Tja en geen kaartje sturen is ook niet altijd voldoende. Dan kunnen ze gaan bellen dat ze geen kaartje hebben gekregen. Mag je dat gaan uitleggen.... Ik zal er mijn gedachten nog eens over laten gaan, want dit is echt een heel moeilijke... Ik hop dus ook stiekem dat er anderen zijn met DE oplossing hahaha
Bedankt voor jullie reactie's tot nu toe. Geen kaartje sturen is geen optie. Het ligt allemaal erg gevoelig, kan het nu even niet goed uitleggen. Het zijn bovendien geen vage kennissen. Het zijn een paar ooms en tantes van mijn vriend. We zien elkaar niet vaak, maar op verjaardagen van mijn schoonouders bijvoorbeeld, dan zien we elkaar wel. Aaah, de situatie is lastig uit te leggen aan een buitenstaander... Ik hoop dat er nog meer tips zijn!
Wanneer ze bellen om op bezoek te komen zou je kunnen zeggen dat je nog even niet toe bent aan meer bezoek/dat je deze week al teveel bezoek gehad hebt/je nu niet zo lekker voelt/de agenda de komende weken echt al volgeplanned is dus of ze later nog een keer willen bellen. Dat truukje kun je meestal zo'n twee keer uithalen, daarna bellen ze hopelijk niet meer..
Tja, als je ze wel persé een kaartje wil sturen dan ben ik bang dat er niks anders op zit dan ook accepteren dat ze wellicht op kraamvisite willen komen. Je kunt er moeilijk een apart briefje bij doen dat ze niet welkom zijn om naar de baby te komen kijken. En al zou je dat wel doen...dan kan je dus net zo goed géén kaartje sturen. Het is het één of het ander, een middenweg is er denk ik niet...
Dat bedoel ik dus... het ligt enorm gevoelig.... Voor je het weet heb je scheve gezichten of erger... Als ze wel komen, hopen dat het kindje ligt te slapen. Het is jouw keus dat je het babietje dan lekker wil laten slapen en dan is het gewoon niet storen Ook kan jij boven gaan zitten met de kleine en dan zeggen dat het heel jammer is, maar de kleine kan niet zo tegen al het bezoek en het is belangrijk dat er rust is. Ze kunnen altijd later nog een keer weer komen en dat doen ze dan meestal niet... Wat je ook kunt doen is vragen of ze ziek zijn, bijvoorbeeld verkouden ofzo en dat je ze dan ook liever niet op bezoek hebt, omdat zo een kleintje het afweersysteem nog niet heeft opgebouwd.
Ik had met mijn zoontje ook zoiets,.. Ik zou ze persoonlijk wel een kaartje sturen, het is en blijft toch familie, ook van jullie zoontje. Als ze je bellen zou ik wel gewoon zeggen dat je door de omstandigheden hoe het nu is tussen jullie even geen behoefte heb aan hun bezoek. Het is gewoon eerlijk, je hoeft er geen nare nasmaak van te krijgen en die ooms en/of tantes weten waar ze aan toe zijn. Als ze dat niet kunnen accepteren, dan is dat hun probleem jij bent eerlijk geweest, heb ze niet voorgelogen, en hun nemen het maar zoals ze het nemen. Mijn mening he Liefs, Savannah
de mensen van mijn familie die we niet op kraamvisite wilden hebben we geen kaartje gestuurd. Gevoelig of niet... Maar de familie van mijn man die we liever niet op visite wilden hebben we wel een kaartje gestuurd, omdat ze eigenlijk wel wisten dat ze niet zouden komen*grijns*. En we hebben geen problemen met ze alleen zien we ze nooit, dus hadden we ook geen zin in visite. En idd, we kregen keurig een kaartje en geen visite!
Tja hier ook veel familie niet uitgenodigd toen we gingen trouwen, daarna ook geen scheve gezichten gehad (als ze dr wel waren geweest, jammer dan hihi). Zie die max mensen 1 of 2 keer per jaar, als er verjaardagen worden gevierd. Dus die mensen gaan toch echt geen geboortekaartjes krijgen. Ook de mensen die wel uitgenodigd waren bij de bruiloft (5 jr geleden), maar we daarna niet/ amper meer hebben gezien, krijgen ook geen kaartjes.
Ik zou ook geen kaartje sturen, familie of niet. Maar ja de één is daar makkelijker in dan de ander, dat snap ik wel. Een vriendin van mij kreeg ook mensen op bezoek die ze liever niet had. Ik heb haar toen als tip gegeven om dan op precies dat tijdstip ook iemand anders uit te nodigen (die ze ook niet zo leuk vind) Twee vliegen in één klap en als het dan nog mensen zijn die elkaar ook niet zo leuk vinden(snap je het nog ) blijven ze ook niet zo lang. Sowieso hoeft kraamvisite niet zo lang te blijven. Als je ze door de gevoeligheid wel een kaartje "moet" sturen, kan je ze dan wel weigeren voor de kraamvisite? Dat ligt dan toch ook heel gevoelig? De tip van een paar keer zeggen dat het niet uitkomt op dat moment is wel een hele goeie. Al zou er bij ons in de familie dan meteen geroddeld worden dat we ze er niet zouden willen hebben, omdat de andere kraamvisite wel mag komen na een telefoontje. Misschien dan toch maar even doorbijten? Veel succes met deze lastige en vervelende situatie!
Oooh, ik vind het zo moeilijk! Persoonlijk zou ik het liefst ook geen kaartje willen sturen. Dan is de boodschap ook gelijk duidelijk. Alsof we die mensen zouden gaan missen... Maar dat krijg ik echt niet voor elkaar bij mijn vriend. Hij staat erop dat ook die mensen een kaartje krijgen, omdat ze nou eenmaal familie zijn. Maar als ik hem dan vraag hoe we dat dan met het eventuele bezoek gaan doen, dan weet hij ook geen antwoord.... Zucht..
hier hebben we ook niet alle ooms en tantes van me man op trouwerij en dus ook bij geboorte kaartje gedaan. we zien deze mensen nooit en horen alleen via via hoe en wat. dus waarom zouden we ze dan wel uitnodigen vor zoiets vidn dat neit nodig. ze horen van me schoonma wel hoe en wat. en heb er nooit komentaar over gehad, jah me schoonma zij stuur toch een kaartje dan krigj je een kadootje over de post nou sorry maar dat vind ik zo hebberig zo ben ik neit als ik ze normaal ook niet spreek waarom zou ik ze dan wel een kaartje sturen voor zoiets nee hoor hier dus gewoon geen kaartje
En ineens ben ik eruit. Er zal nog even flink gediscussieerd moeten worden met mijn vriend, maar ik heb net even alles op een rij gezet. Ik bedacht me net namelijk dat wij ook nooit een kaart van hun hebben gekregen toen wij destijds gingen samenwonen. Ik heb nog nooit een verjaardagskaart van die mensen gekregen, en toen mijn vader overleed ook geen condoleancekaart. Bovendien zien we ze eigenlijk nooit, maar als we ze wel zien erger ik (wij) me echt dood aan die mensen. Dus no way dat ik die straks aan mijn bed wil hebben. Dus wat mij betreft geen geboortekaartje. Nu nog mijn vriend overtuigen. Zal nog moeilijk gaan worden. De familie is nogal gehecht aan traditie's en als je daarvan afwijkt dan..... Naja, dan krijg je het te horen!!
Je rederering voor geen kaartje heb je nu zó helder verwoord, daar zal je vriend geen speld tussen kunnen krijgen, denk ik. Tradities zijn leuk, maar zeker met verre familie kom je toch al gauw uit op het 'voor-wat-hoort-wat-principe' Wij moesten en zouden een achternicht van mijn man ook een geboortekaart sturen (had ze gewoon zelf heel brutaal om gevraagd ), dus braaf gedaan, maar denk maar niet dat we ook maar iets van haar hebben gehoord! Geen kaartje, geen sms'je, geen telefoontje, zelfs geen krabbel op Hyves?! Belachelijk. Ben er dus ook helemaal klaar mee en ze hoeft mij in ieder geval nooit meer iets te vragen, want dan kan ze 'm krijgen ook
Tja... tradities binnen de famillie staan hoog volgens je vriend, maar dat is dus niet het geval... De tradities zijn al verbroken in mijn ogen door die mensen...En actie verwacht reactie he... Nu je dit allemaal zo duidelijk zegt, zou ik ook zeggen: geen kaartje! Al gaan ze op hun kop staan.... Je kan natuurlijk ook tegen je vriend zeggen: als jij een kaartje wilt sturen.. ga je gang... maar mijn naam komt daar niet onder! hahahah