Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af wat het voordeligste is qua wassen. Een ecowas, die in mijn machine bijna 3 uur duurt, maar wel water spaart, of een kortere was van 1 uur, ivm de stroom. Aan de ene kant denk ik dat de ecowas het voordeligst is, maar hij draait dan wel 2 uur langer. En echt heel vuil is de kleding hier nou ook niet. Wie weet dit? En ik was eigenlijk voornamelijk 's nachts en ik het weekend, en dan 's morgens mijn was in de droger. Nou is dat natuurlijk een stroomvreter, is het dan niet voordeliger om 's avonds te wassen en dan 's nachts de droger aan???
Dat vraag ik me ook al een tijd af, waarom de eco programma's altijd langer zijn dan de normale, haha. Als ik tijd heb zet ik hem meestal wel op eco omdat in mijn handleiding staat dat de machine dan echt minder stroom en water gebruikt, maar toch...
Wasmachines ecoprogramma | Consumentenbond Dit is wel interessant om te lezen. Ik heb een Bosch, dus ik kan het eco programma blijven gebruiken
Geen idee eigenlijk, heb geen ecowas op de machine. Maar 's nachts de droger aan zou ik niet doen. Ik heb begrepen dat de droger een grote kans heeft op kortsluiting. Ik draai de droger dan ook nooit als ik niet thuis ben of ga slapen.
Geen idee wat "goedkoper" is, maar ik weet wel dat mijn sm altijd korte wasjes draait, omdat haar was toch niet vies is, etc. Maar haar wasgoed wordt wel steeds grauwer. Dus twijfel of die korte wasjes op termijn wel echt schoonmaken.
Ik zet altijd van alles aan 's nachts of als ik niet thuis ben, ook wel vaak de droger en wasmachine en vaatwasser tegelijk, ben niet zo heel bang aangelegd wat dat betreft. En stroomverbruik is hier ook hoog, maar gas ook, dus hoe ik het ook wend of keert, betalen moet ik toch (heel veel ) Daarom wil ik graag weten wat nou de goedkoopste optie is van deze. De droger heb ik wel nodig trouwens, ik hang zelden was op, wordt het hard van en echt een goede ruimte heb ik daar niet voor.
Lees mee, vraag ik mij ook af. Ivm veel was en weinig tijd gebruik ik eigenlijk altijd wel het korte programma. Oh enne wbt de droger 's nachts, ik ben ook niet bang aangelegd, maar zou het toch niet doen. Onze droger ging vorige week opeens kapot, een rook kwam er vanaf. Gelukkig dat het overdag gebeurde, wil niet weten wat er was gebeurd als het nacht was en we het niet hadden gezien.
Veel eco programma's zijn niet echt veel zuiniger heb ik begrepen. Ik zelf gebruik het nooit. Ik was de 40 graden was altijd op het katoenprogramma omdat ie anders geen 1300 toeren droog draait. Die doet er bijna 2 uur over. De 60 graden was, was ik verkort programma, anders zou die er 3 uur over doen en dat vind ik nogal overdreven, in 2 uur wordt het ook wel schoon. Van de vaatwasser gebruik ik altijd het normale programma trouwens want met dat eco programma komt er zoveel vieze vaat nog uit.......
Bij mij is trouwens het 'korte' programma 30 min of 45, afhankelijk van of je em de volle toeren laat draaien na het spoelen, welke temp en of je extra spoelen doet. Dus 30 is het minste, de max is 47 minuten geloof ik. Nou dat vind ik veel te kort om daar alle was op te draaien.
bij mij kan de eco op 40,60 en 90 graden. ook centrifugeren kan op 1400 toeren, dat wordt dus niet minder of zo
Ik heb een bosch, maar ik was ook nooit op het eco programma. Mijn wasmachine doet over een normaal 40 graden wasje (wit/lichtbont) 1 uur en 20 minuten, lekker snel dus. Mijn wasmachine en de droger doen allebei ongeveer even lang over het prgramma. Met als gevolg dat ik achter elkaar door kan wassen en drogen en in een ochtend wassen 4 machines was droog en wel weer in de kast heb liggen. Dat vind ik toch ook wel lekker... Mijn vorige wasmachine deed 2,5 uur over een 40 graden was, dat was echt niet leuk...
Boel meelezers etc, maar niemand die echt weet welke was nu voordeliger is? In principe gaat het niet over 50 cent, maar wij zijn met zijn 5 een, dus ik heb minstens 10 wassen per week (en vaak ook wel meer), dus wanneer ik 50 cent per wasbeurt kan besparen is dat voor mij meer dan 5 euro in de week! doe dat x 52 weken en je begrijpt dus dat ik het eigenlijk wel erg graag zou willen weten
Wat mij verteld is in de winkel, dat eco wassen goedkoper is ook qua stroom. Als je kort programma draait heb je meer stroom nodig om je verwarmingselement te verwarmen. Bij een eco programma doet hij daar langer over en heb je minder stroom nodig. Klinkt onlogisch, maar volgens mij wel waar.