Eerste fietsje, hoeveel inch?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ago, 3 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Onze dochter van 3 is toe aan een eerste fietsje. Ze is nu vooral actief op loopfiets en driewieler, maar we willen haar nu een echt fietsje kopen. Maar hoeveel inch is dan aan te raden? Ze is nu 94cm groot. Ik zie op marktplaats ook fietsjes van 16 inch voorbij komen met steunwieltjes, dus ook bedoeld om te leren fietsen.

Wat is aan te raden? Bij 12 inch lijkt het me dat je zo snel over moet naar een grotere fiets (omdat ze zich anders rottrappen?).

2. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    Wij hebben ook met dit dilemma gezeten...
    mijn zoontje is nu 110 cm.... hij heeft van de zomer een 16 inch fiets gekregen, maar fietst veel lekkerder op zijn 12 inch... dus nog maar een 12 inch via marktplaats gekocht.

Nu heeft mijn zoontje wel veel moeite met zijn evenwicht hoor... dan is een 16 inch wel instabieler. Als ze nu al actief is op haar loopfiets zal haar evenwicht waarschijnlijk al wel een stuk beter zijn dan die van mijn zoontje.

3. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Zoon heeft met 3e verjaardag een 16 inch gekregen. Hoewel hij er wel op kan fietsen was het fietsje de eerste maanden nog iets te groot (hij was met 3 al ruim een meter), maar nog steeds prefereert hij zijn loopfiets. Zo'n 16 inch is ook wat zwaarder met trappen namelijk. Denk dat pas volgende lente dat ding vaker de schuur uit gaat komen. Dan is hij dus al ruim 4 jaar, en hij was met 3 al wel een cm of 10 langer dan jouw dochter.
    Zou dus voor 12 inch gaan.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Bij 94 cm een 12 inch. Zoon was iets langer, 96 ofzo, toen hij een 12 inch kreeg net na zijn 3e verjaardag. Hij heeft gelijk zonder zijwielen leren fietsen met het zadel op de laagste stand. 16 was toen echt te groot geweest. Nu (1,02) hebben we 16inch gekocht omdat hij goed kan fietsen en ook 10+ km meefietst. Hij fietst er stabieler op maar de fiets is ook zwaarder.
    Beide fietsen overigens tweedehands buiten de verjaardag om gekocht omdat hij er op die momenten aan toe was.

5. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    12 inch is nog groot genoeg dan hoor. Houd er rekening mee dat als hij zonder zijwieltjes wil fietsen, de op- en afstap makkelijk moet zijn. En als hij nu 94 cm is kan hij nog wel even vooruit.

Ik heb trouwens zowel de eerste (12 inch) als de tweede (16 inch) niet nieuw gekocht. Ze gaan maar relatief kort mee en hebben nogal wat te lijden.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Even gaan uitproberen in een fietszaak! Voor de 3e verjaardag van onze oudste adviseerde verkoper op haar leeftijd een 12 of 14 inch, maar ze stapte zo op en racete door de zaak op een 16. Ook het losfietsen later ging prima.

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Onder de 100 cm moet je toch een 12 inch hebben. Op een te grote fiets leren ze niet fietsen. Ze vinden het eng. En het past niet. Marktplaats?

Bij Puky is de 16 inch vanaf 100 cm lichaamslengte. Bij de andere merken vanaf ca. 104 cm.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier ook zo.. en onze (langere) dochter zit nu met haar 6 jaar inmiddels op 24 inch.. Dat is de eerste die langer dan een jaartje meegaat denk ik.
    (12, 16 en 20 dus al 'versleten') . Ik heb spijt dat ik de 16 inch al nieuw gekocht heb. Deze 24 is ook nog niet nieuw. Dat komt later nog wel....

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hangt er vanaf hoe groot je kind is.. voeten moeten helemaal op de grond kunnen. Dat is meestal 12 inch

10. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Dank voor jullie reacties! Wij gaan dus voor een 12 inch!

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    12 inch en zou tot 4-5 jaar moeten kunnen zeiden ze in de fietsnwinkel.
    Hier is ze nu 98 cm maar rijdt er al een poosje op.
    Zadel mag nu omhoog ;)

12. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Mag ik meeliften op dit topic? Mijn zoontje word in december 4 en is nu 1,13cm, zou een 16 inch fiets voor hem dan goed zijn of ook te groot? We zijn hier in de fietsenwinkel geweest maar daar zette ze hem op een 20 inch en die was nog veel te groot. Verder hadden ze niks staan, beetje vaag deden ze.

13. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    16 zou dan prima moeten zijn lijkt me. 16 inch is vanaf gemiddeld maat 104

Deel Deze Pagina