handige/praktische tips bevalling en erna!

Discussion in 'De bevalling' started by babs81, Feb 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

Oct 1, 2008
    7,728
    0
    0
    Handig dit topic, ik hou hem in de gaten ... :)

2. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

Jul 8, 2008
    2,561
    0
    0
    Friesland
    ik hou dit topic zolang als het nog mogelijk is, ook in de gaten.

liefs

3. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,201
    113
    Brabant
    ok, ook een tip:) als je moet "weken" in de soda/ badedas na de bevalling:
    Een grote plastic zak om de wcbril trekken, aan de achterkant een beetje bijelkaar frommelen, warm water erin, scheut badedas en laat je zeker onderkantje er maar inzakken:) eerste keer wel even een handdoek op de grond leggen, bij mij liep het namelijk over:)
    maar dit is veel handiger zitten dan in een po ofzo.

oja en als je aambeien hebt: haal ajb curanol zalf en tabl!

Ehm even denken. oja, labello tijdens de bevalling! en dextro!

Verder veel drinken na je bevalling, goed voor de stoelgang.
    Oh misschien ook even een idee, probeer voor de bevalling eventjes of je kunt plassen onder de douche, ik kan dat dus echt niet...

Liefss, Taliaa
    ennuh, succes meiden!

4. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Benodigdheden na de bevalling.
    * Beschuiten en gekleurde muisjes
    * Voldoende toiletpapier.
    * Flesje voor water om na het plassen na te spoelen.
    * Po en badedas voor de hechtingen in te baden.
    * Arniflorzalf voor op blauwe plek bij de hechtingen. Helpt echt goed.
    * Maak zelf ijscompressen voor op de beurse plekken beneden. Dit doe je door een dik maandverband half door te knippen. Laat er water op lopen, doe dit in een plastic zakje en leg het in de vriezer. Daarna in een washandje doen of bijv. in een wegwerpwashandje (nooit met alleen zakje op je huid!) en er tegen aan leggen. Super fijn en daardoor slinkt het e.e.a. veel sneller. Het is handig om deze al voor de bevalling te maken, dan kun je het meteen erna er in doen.
    * De flesjes en spenen alvast steriliseren van te voren is ook handig.
    * Voldoende kussens in huis, voor onder je rug, armen etc. Heb er een stuk of 5 op verschillende plekken in huis.
    * Klein flesje voor 120 ml. met goede maataanduiding (liefst elke 10 ml.)
    * Harde (houten) stevige stoel met armleuning. Met hechtingen zit je namelijk niet goed op een zachte zitting.
    * Eventueel een kinderzwembandje waar je op kunt zitten als je niet op je hechtingen kunt zitten.
    * Etenswaren die helpen om de ontlasting te laten komen. Bijv. 2 kiwi's op nuchtere maag, actimel, roosvicee Laxo, pruimen.
    * Badlaken (140x70 cm. ongeveer) en voldoende sluitspelden (min. 8) om borsten in te binden als je last hebt van stuwing. En ook handig om te gebruiken als sluitlaken.
    * Saliethee helpt ook bij stuwing.
    * Paracetamol mag je gebruiken bijv. bij naweeen of pijnlijke hechtingen.
    * Voldoende koffie, thee, koffiemelk, suiker, beschuiten, boter.
    * Dienblad
    * Genoeg maandverband. Hier gaat in 3 dagen een groot pak er doorheen.
    * Genoeg wasmiddel. Hier draait de machine gemiddel 2-3x per dag. Je vraagt je van te voren af of dat echt zo is en met wat dan, maar een machine is zo gevuld.
    * Steriele handschoenen voor zalf mee te smeren.
    * Ook makkelijk, als je ben gehecht of geschaafd aan de binnenkant van je schaamlippen een creme van de apotheek tegen de pijn ook tijdens het plassen. je smeert het erop en het verdoofd de gehechte plek ideaal. De naam: Vaseline lidocaine 3 % creme.

5. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

he over dat normale maandverband.
    Ik gebruikte als bij mijn gewone ongi tampons of extra platte maandverband.
    Welke is nu het beste?

Ik las kotex? Maar wel soort is dat dan?
    Iemand tips?
    Ik heb uit mijn dsw drie verschillende pakken verband. Een voor direct daarna dan iets voor de avonden en volgens mij iets wat op kotex moet lijken maar dan een huismerk. Heb liever ook nog iets extra's in huis.

6. Lisabeth

Lisabeth Bekend lid

Jul 15, 2008
    564
    0
    0
    Ik ben inmiddels bevallen van een prachtige zoon; Tijl!
    Alles is goed gegaan, subtotaal ruptuur wel, dus op het nippertje. Ik ga het topic goed bijhouden want tips zijn nu wel welkom!

7. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik zou maandverband halen, want tampons.. haha volgens mij gaat dat nooit passen...

Had na de bevalling echt een beerput! Daar paste misschien een schaap aan een ketting in, maar geen tampon.. (ok flauw)

8. Sweetlakecity

snap dat die tampons niet te gebruiken zijn maar welk dik opoe maandverband kan ik het beste kopen?

9. wendyp

wendyp Niet meer actief

Oooow sorry :oops: ik maakte dat niet echt op uit je tekst...

Ik gebruikte dus eerst die hele grote lappen. Toen tena lady's. Misschien stom (had het ook gekregen hoor) maar dat beviel echt goed! Waren dun en namen goed op, zit volgens mij ook geen plastic in.

10. Sweetlakecity

tena lady...mijn man gaat keihard lachen. Hahaaaaaa...hij noemt mij al zijn tena lady als ik inn de tuin hobby tussen de planten met me handschoenen aan. :-s

11. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

Oct 1, 2008
    745
    0
    0
    Dat kan ik me voorstellen (sorry maar moest wel even lachen om je opmerking hihi)

Maar als ik het zo lees, hier en daar is Tena ook wel een goeie voor na de bevalling dus... Maar een goeie voorraad in huis halen tegen de tijd dat ik mag bevallen ;)

Ohja schiet me nu te binnen, voor de beschuitjes. Moet je de muisjes in een bakje doen waar de beschuiten in passen en dan die met boter besmeren, dan op de kop in het bakkie en dan blijven de muisjes wel aan de boter plakken! Net als ze met een softijsje doen :D

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,156
    8,131
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Gefeliciteerd!

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,252
    6,138
    113
    Hier ook goeie ervaringen met Tena lady's, echt een aanrader!

14. kvptje

kvptje Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Er zijn trouwen tampons van OB voor na de bevalling! Die kreeg ik vanuit het ziekenhuis mee (en die dinge waren groot! Gingen wel ergens in hoor, de prullebak! maar niet in mijn doos!)

Maarreh tips:

Neem pepermunt mee voor je vent! Want tijdens het opvangen van de weeën, puffen en persen kun je geen andere luchtjes verdragen! Mijn liefje had net chocomelk op (vindt ik normaal harstikke lekker) maar op dat moment kreeg ik er kotsneigingen van!

uhm ennuh schone sokken voor manlief! Mijn mannetje dacht het zich nl comfortabel te maken in het ziekenhuis door zijn schoenen uit te doen. Maar toen ze me water gingen breken kwam daar er een vloedgolf aan water uit! dus vk, zuster en manlief natte voeten,schoenen, sokken

verder weet ik ff niets te bedenken, ja weet wel aantal tips maar die staan hier al dus dan overbodig

15. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    @sweetlakecity: ik had voor de eerste dagen dat speciale kraamverband en voor daarna toen ik minder vloeide (dat was bij mij al best snel) Kotex maandverband. Dat zijn witte pakken met volgens mij iets van een rode bonbon (ja echt!) erop. Daar zit weinig plastic onder en gaat dus ook niet zweten en irriteren.

Nu gebruik ik van Kotex de inlegkruisjes. Ook prima. En inderdaad de tip van het dienblad is een goede! De kraamhulp sjouwt al je ontbijtjes en lunches naar boven dus geen overbodige luxe!
    En als je een espressoapparaat hebt (zoals ik) is het slim om er even een gewoon koffiezetapparaat naast te zetten. Espresso zetten voor visite door de kraamhulp is niet echt heel handig en snel. Vergeet dan ook niet de filters en gewone gemalen koffie ;)

Nou, even denken of me nog meer te binnen schiet...

16. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Kotex is idd fijn. Van die in zwarte verpakking voor de nacht. En ook wat dunnere voor als je minder vloeit (meestal wordt het na een week al minder) en dan is het ook fijn dat je niet meer een heel dik pak in je onderbroek hebt.

17. Sweetlakecity

heb nu van alles aan maandverband gekocht. Had lekker leven bonnen dus kon de always als ik weer wat verder ben goedkoop inkopen!

Sokken extra mee...haha al is t tegen zijn zweetpoten en kauwgom dus. Leg t gelijk klaar!

18. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Qua kraamverband nog een tipje: de eerste dagen was een enkel kraamverband echt niet genoeg in mijn geval. Dus wat deden ze in het ziekenhuis: ze plakten gewoon twee van die gevallen achter elkaar. Daar kon je dan net iets langer mee doen. Was ik zelf niet opgekomen maar was wel handig!

19. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Als je boven geen toilet hebt is een postoel wellicht handig. Die kun je bij de thuiszorg lenen (waar je ook je bedklossen haalt). Bij ons staat ie in de badkamer en doet ook nog eens dienst als gewone stoel bij het afdrogen; kan ik lekker zitten.

Ook heb ik een rugsteun voor in bed gehaalt. Als je zit in bed met alleen kussens in je rug, zak je zo weg. Ik heb de steun ook gebruikt in het begin bij het zittend voeden in bed.

Oh en kraammatjes! Bij mij zaten er 1 of 2 in het kraampakket: veels te weinig om vruchtwater op te vangen. Niet alleen handig op bed, maar (als je nog rond scharrelt) op je stoel of waar je dan ook maar op wilt gaan zitten. (ik verloor steeds sloten vruchtwater)

20. Sweetlakecity

ik weet ipv van die plastic zeiltjes kan je bij de hema een waterdichte molton halen. Kraakt veel minder hoor!

Share This Page