handige/praktische tips bevalling en erna!

Discussion in 'De bevalling' started by babs81, Feb 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. babs81

babs81 Niet meer actief

die po-stoe is wel een goeie optie.. heb boven wel toilet... maar om te douchen de eerste dagen lijkt me dat VERREKTE handig!

matjes en zeiltjes jat ik van me werk mee hhahaha tegen de tijd dat ik ze nodig ben

2. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    na de bevalling snacht met je blote onderkant op een celstofmatje of bv een oude handdoek gaan slapen.
    zo kan je onderkant ff luchten, ivm het kraamverband overdag, en je beddengoed blijft schoon.
    vond het zelf heerlijk, en nee het werd geen vieze bedoeling, valt reuze mee! :oops:

verder voor oa ook manlief een pak sultana's in je vluchtkoffer, mijn bevalling duurde 27 uur en dan is het toch fijn dat hij niet bij je bed weghoeft maar wel ff wat kan happen tussendoor.
    de tip van de kauwgom is ook super, ook voorjezelf, sommige vrouwen moeten overgeven en het lukt niet altijd om dan je tanden te poetsen :oops: , dus een kauwgompie doet dan toch echt wonderen.

voor de beeb, geen kruik bij de hand, ff een paar hydrofielen doeken in de magnetron en klaar!

zorg ook voor een voedselvoorraadje in huis.
    al is het maar extra brood in de vriezer voor bv een tosti, of wat blikken soep, pakken worstenbroodjes, ik noem maar iets maar dan kan je in ieder geval die eerste dagen voorui.
    geld ook voor drinken enz, wij hadden al veel frisdrank en sap enz in huis, dus we waren klaar voor de visite.

verder moet ik ff nadenken, maar ik weet wel dat het fijn is als je ruim van tevoren klaar bent met alles. dus kamertje en reistas enz.
    dan kan je lekker van je verlof genieten en hoef je dat niet allemaal op het einde te doen.tenslotte weet je ook nooit wanneer je gaat bevallen.

joyce

3. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Dat is voor op bed wel handig, maar ik heb na het breken van de vliezen maar weinig op bed gelegen. Scharrelde wat rond en zat op een stoel of bal en dan zijn extra matjes wel handig.

4. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    Oja en als je nog zin en tijd hebt: kook extra maaltijden en vries die in. Onze kraamhulp kookte gelukkig maar ik kon dat zelf echt niet de eerste dagen en mijn vriend vind er geen zak aan. Dus we waren blij met haar. En voor de week erna had ik pastasaus, boerenkool, nasi enzo in de vriezer. Superhandig! Ik mocht pas na een week of drie weer een beetje koken... Dit is niet bij iedereen zo maar hou er rekening mee dat dit kan gebeuren!

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Veel is al genoemd...

Goedkoop maandverband van de Lidl (die dunne) werkt goed en is niet zo broeierig als Always (edit: als je niet heel erg vloeit meer dan)
    Een sluitlaken, zalig!
    Veel houdbare zooi in huis hebben waar je iets mee kan maken...
    Liever te veel dan te weinig bij je als je naar het zh moet... (kleding, boeken, tijdschriften, eten)
    Die zooi van dr Vogel of VSM heeft volgens mij goed geholpen bij de hechtingen, ben de naam even kwijt...
    Katoenen, ruime onderbroeken, ook lekker. Niet charmant maar ja.. :(
    Ik zou de volgende keer als ik weer naar zh moet iets van thuis meenemen, een lekker kussen of een lekkere deken, dat ziekenhuisspul is echt sleeeecht!
    Man / ouders lekker eten laten halen (mijn ouders namen na 2 dagen lekker Grieks eten mee, meuren, maar lekker!

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    *Ik heb nog een tip voor tijdens de bevalling... op het moment dat het hoofdje staat (dus bijna erdoor heen komt, komt er zo'n druk op je onderkant dat heel erg brand.... intrueer je man en de kraamverzorgster die bijna altijd al aanwezig is om dan een heet washandje er tegen aan te houden!

*Helpt echt super.... en leg met het persen je hoofd niet op je borst (vanwege verkrampen) maar kijk richting je buik.....

*Vergeet de babysokjes niet die was ik wel vergeten :)

7. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Hihi, ik moest uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen en toen het hoofdje stond vroeg ik aan de gyn of hij alsjeblieft een warm washandje tegen mijn vagina wilde houden. De beste man was prettig verrast: hoe weet jij dat nou? riep hij. Hij was nogal verbaasd over wat wij wisten over bevallen. En hij heeft heel lief tussen de weeën een washandje er tegen aan gehouden.

8. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    ik bedacht nog wat: ik vond het tijdens de bevalling en een tijdje erna lekker om zitten te douchen. Nu kun je daarvoor een tuinstoel of zelfs een douchestoel neerzetten, maar een bierkratje met een handdoek er over werkt ook!

9. drauwers

drauwers Lid

Aug 12, 2008
    7
    0
    0
    Ik ben verpleegkundige in het ziekenhuis en de wondconsulent (hij ziet allerlei soorten wonden aan voeten, benen, stuit noem maar op) is fel tegen biotex!
    Het verweekt de gezonde huid waardoor genezing alleen maar langer duurt. Het voelt lekker zacht aan de handen als je er iets met de hand mee wast, maar is niet goed voor de kapotte huid.
    Soda is hetzelfde verhaal. Het enige waar in het ziekenhuis wonden mee gespoeld worden is water (steriel of gewoon).

Succes allemaal, ik slok alle tips op, maar zie gaandeweg dat ik er al heel veel had opgepikt en dus al klaar heb staan. Nu rustig wachten.

Groetjes Diana

10. moppy

moppy Lid

May 7, 2008
    15
    0
    0
    Kraamverband van Noba (fabrikant). Dit schijnen de enige dunne te zijn. Ze zijn net zo dun als maandverband maar ze ademen! Het is echt een gigantisch verschil met de gewone kraamlappen en ze absorberen net zo goed.... Ze hadden ze bij het geboortehotel in den haag. Hier vertelden ze dat ze niet in de winkels te koop zijn. Ik heb erop gegoogeld en ze zijn bij efarma te koop www.efarma.nl/pages/ItemInfo.asp?ItemID=15380734. (ik weet niet of ik reclame mag maken op dit forum haha...)

Verder spoelde ik mn hechtingen na het plassen met lauw water met calendula essence van weleda. Ik ben behoorlijk ingeknipt maar het is goed genezen zonder te ontsteken en zo.

11. Gezond

Gezond Niet meer actief

* Ik heb de Kotex nachtverband gebruikt... Is minder dik dan het kraamverband

* In het ziekenhuis hebben ze flessen waarop zo een krom rietje zit met een draaidop... Als je daarom vraagt kan het zijn dat je er een mee naar huis mag nemen. Hier kan je supergoed je hechtingen mee spoelen!

* Kraamhulp bijna 8 jaar geleden bij mijn dochter zei niet elke keer te spoelen. Maar om en om... Een keer gewoon deppen met toiletpapier en dan weer spoelen. Het zijn je eigen bacteriën zei ze en dan heelt het sneller... Mijn hechtingen waren idd heel snel geheeld en geen ontsteking niets...

* Neem een mobieltje en de oplader mee (als je langer moet blijven)

* Zorg voor opgeladen batterijen voor het fototoestel en neem een batterij-oplader mee... (als je langer moet blijven)

* Ik heb em al gelezen hier... maar ik had ook idd een reispakketje aan beauty-en zeepproducten...

* Ik mistte mijn föhn enorm! kWou dat ik em had meegenomen ;)

12. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    - idd een plastic molton van de Hema, geen gekraak ideaal. En ook later nog te gebruiken als je kindje zindelijk gaat worden.

-diepvrieszakjes vullen met appelstroop en in de vriezer leggen. Perfect tegen stuwing omdat appelstroop niet hard wordt, kun je ze goed in je bh frommelen.

-van te voren al eens wat extra koken (nasi, pasta etc) en invriezen. Kun je makkelijk en gezond eten in de kraamweek. Beete verse groenten erbij en klaar!

Pim

13. Gezond

Gezond Niet meer actief

Van die witte kool bladeren tegen stuwing had ik idd ook al gehoord hier van de zusters in het ziekenhuis...

Even een blad kneuzen en bij je bh in doen...

Ach... en dat het niet zo netjes lijkt... hmmm... als kraamvrouw ziet er wel meer niet zo netjes uit ;)
    Zorg voor later ;)

14. niva

niva Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    2,300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Dat hete washandje! dat was echt een uitkomst..Toen het hoofdje stond deed het zooo zeer, en elke keer als de vlos dat washandje ertegen legde was die pijn gewoon weg....En als ie niet heet genoeg meer was, riep ik alweer dat ie heter moest haha!

15. Caro1

Caro1 Actief lid

Oct 26, 2008
    123
    0
    0
    Deze tip wilde ik ook geven, helpt inderdaad super. :thumup: Ik heb perineumolie voor de bevalling gebruikt en tijdens de bevalling tussen de weeen door de warme washand er tegenaan en ben niet uitgescheurd. Kreeg deze tip van iemand die ook niet was uitgescheurd en een vriendin had het ook gedaan en had ook geen hechtingen. Kan natuurlijk toeval zijn en je moet vast ook wel wat geluk hebben, maar een volgende keer ga ik weer voor de combi perineumolie en nat washandje.

Je moet trouwens wel om dat washandje vragen. Toen ik het van te voren vroeg zei de verloskundige dat ze dat altijd deed, maar toen het zover was moest ik er toch weer om vragen omdat ze het vergeten was.

16. wendyp

wendyp Niet meer actief

Duurt het dan zo lang dat het hoofdje staat?

17. niva

niva Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    2,300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoe lang dat duurde :( :oops: Voor mn gevoel eeuwen, maar ik denk dat t vast niet heel lang heeft geduurd ;)

18. Gezond

Gezond Niet meer actief

Dat het hoofdje staat duurt niet lang hoor...

Ook niet iedere vrouw heeft er last van... Het is even het moment tussen 2 weeën in... Op het moment dat je weer mag persen, pers je de pijn weer weg en wordt het kindje vaak geboren...

19. Lientje76

Lientje76 Actief lid

Aug 10, 2006
    189
    0
    0

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Even een vraagje tussendoor over dat hete/warme washandje ;)!

Helpt dat ook in de tijd dat het hoofdje nog niet staat, maar steeds even eruit geperst word en dan weer terug zakt? Dus de tijd net voor het hoofdje staat? Die schuifmomenten vond ik erg vervelend namelijk vorige bevalling. En zat nu dus aan dat washand te denken ;)! Had hier echt nog nooit van gehoord eigenlijk! Maar alles willen we proberen :D, ook al weken met die perineumolie aan de slag ;)!

Share This Page