Het helpt tegen het branden..ik weet niet precies over welk moment je t hebt (heb die dingen helemala niet zo bewust meegekregen geloof ik) maar het helpt tegen dat vreeeselijke branderige gevoel..Dus als je dát bedoelt, ja dan helpt dat!
Ja was een brandend gevoel ! Was als je aan het persen bent dat het hoofdje steeds verder naar beneden komt en dan steeds even eruit komt en dan niet door komt, maar nog even terug naar binnen gaat zegmaar ! Maar misschien is dat wel helemaal niet bij iedereen ! Maar oke, dan gaan we het gewoon proberen (als we eraan denken )
Hier had ze dr hoofdje opzij, dus bleef ze steeds hangen dus kwam ze niet een beetje naar buiten Toen ze dat wél kwam kwam ze er ook meteen uit Maar ik denk wel dat het dat gevoel is wat je bedoelt idd en baadt het niet dan schaadt het niet..dus hete washandjes bij de hand!
Ik had zelf trouwens een 'bevallingsplan'gemaakt... Voor de gevallen wanneer ik er zó aan toe zou zijn dat ik zelf niet in staat zou zijn mn grenzen te bewaken (of bijvoorbeeld onder narcose moest() daar stond bijv in dat ik wilde dat mn vriend ebrij zou zijn áls kindje met keizersnee geboren moest worden. Dat HIj beslissingen moest/mocht maken als ik dat zelf niet kon Dat ik niet tegen pijnstillers óf tegen bloedtransufies ben enz enz enz.. Dus echt een worst case scenario :s maar t gaf me wel rust..want stel dat..
* bij de kruiswerkwinkel niet alleen een ondersteek en klossen, maar vooral ook een douchekrukje lenen. die dingen zijn in hoogte verstelbaar en hebben handvatten en ik vond 'm echt geweldig. tijdens de bevalling (8 van de 10 uur onder de douche) als steun om de weeën op te vangen en tussendoor op uit te rusten, en na de bevalling om zittend te kunnen douchen. * meer geluk dan wijsheid: een satijnen pyjamabroek bleek erg prettig te zijn toen ik heel veel hechtingen en een enorm gezwollen onderkant had. je schuift er zo het bed mee door zonder dat je kracht hoeft te zetten!
ik vond trouwens het handig om meerdere kussens in huis t hebben na de bevalling. Zeker als je bv geeft. Ik heb echt 3 kussens nodig. Rechtop zitten met 2 kussens en een kussen waar me arm op rust. Heb ook wel een voedingskussen maar ik vind het een onding. Die valt alsmaar me bed uit als die aan de rand ligt en ik moet daar voeden. Grrrr Heel veel hydrofiele luiers zijn ook handig! Heeeel veel. Ik lek als een tierelier met de bv en vang het daarmee op of bij het voeden gaat het over me dochter. Anders is ze alsmaar nat.
als het mogelijk is: douchen als je denkt dat je bijna niet meer kan! Ik kon bij 7cm even de douche in bij de verloskamers, ik steunend op douchestoel(zitten kon ik niet echt meer..), manlief warm water over mn rug laten lopen. Ik kwam er na een tijdje onderuit et voila, volledige ontsluiting! En voor na de bevalling: flesje lauw water meenemen bij naar de wc gaan, tegelijk laten lopen met plassen en je voelt niets!
die pij bij het 'staan' met het hoofdje heb ik nooit gehad. maar ik ben in bad bevallen, misschien daarom? ook niet uitgescheurd trouwens! en als je pijn bij het plassen hebt: lekker onder de douche plassen, en goed uitspoelen!
Zou kunnen idd! Ik ben vorige keer overigens ook niet uitgescheurd (en toch die pijn ) dit keer wel uitgescheurd, maar niet bij de ingang, maar in de binnenkant zegmaar, waarschijnlijk door het cupje van de vacuumpomp die er eventjes aan te pas gekomen is, na die pomp toen ik het weer zelf deed, het washand overigens niet kunnen laten doen, was een beetje te hectisch allemaal op dat moment ! Verder eigenlijk geen tips ! Kwam alleen even melden dat ik de washand tip alsnog niet heb kunnen gebruiken !
Ik kreeg een tip van een vriendin om uitscheuren te voorkomen. Pereniumolie van Weleda. Of het nou echt bewezen is weten we eigenlijk niet, maar we hebben beiden geen knip gehad en zijn ook niet uitgescheurd. Heb het dagelijks gebruikt. Het was het proberen waard en bij ons heeft het dus geholpen Mag je vanaf wk 37 gebruiken omdat het soms de bevalling op zou kunnen wekken.
vlekje> behalve als je een bevalling van 32 uur hebt en je bent uitgeput. Zucht daar helpt geen massage tegenop.
I Ik heb die olie de eerste zwangerschap niet gebruikt en niet geknipt en niet gescheurd. De tweede zwangerschap die olie wel gebruikt (bijna elke dag en dan 2-3 keer per dag) en niet geknipt en niet gescheurd, maar door de ligging en het niet draaien van de kleine had het niet veel gescheeld of ik had wel een knip gehad ! Ik denk dus persoonlijk dat het er weinig mee te maken heeft, maar proberen kan je altijd natuurlijk !
Ik had in de badkamer standaard een glas staan, voor het geval mijn vliezen zouden breken. Dan vang je wat op en kun je zelf al zien of het mooi helder/roze is en dat de baby dus niet gepoept heeft. (toen ik belde omdat mijn vliezen gebroken waren vroeg de vk daar meteen naar). Je onderkant wassen met badedasclassic. Echt een wondermiddel! Heelde hierdoor heel goed en snel. Douchen/in bad gaan tijdens de ontsluitingsweeen werkt echt! Bij mij ging het daarna echt heel vlot, terwijl ik al uuuuuuren op 1 cm bleef hangen.... Euh, verder weet ik zo even niets meer!
Mijn tips : - Dextro Energy / AA-drink bij de hand : als je weeen snel op elkaar komen zit je niet meer te wachten op een boterham of aardappels en een gehaktbal, maar je hebt wel energie nodig, dus neem een flink zoete sportdrank mee zodat je daar wat brandstof uit kan halen. -Think happy thoughts: Serieus, dit werkte bij mij veel beter dan schreeuwen, vloeken of schelden. Ik heb mijn hele bevalling gedacht aan hoe veel ik van mijn lief hield, hoe veel ik van mijn baby hield en al dat soort zoetsappig gejeuzel... en het hielp! het maakt namelik endorfines los in je hersenen en die helpen je de pijn te verzachten.
Wat een goed topic. Ik vroeg me ook af wat jullie geholpen heeft om door de weeen heen te komen. Wat voor soort muziek (als je muziek gedraaid hebt) Zijn er veel vrouwen die in bad gaan of onder de douche en hielp dat? Deed je man/vriend/vriendin iets wat je erg geholpen heeft en als tip door wilt geven? Kun je iets doen om de weeen makkelijker op te vangen? Bepaalde manier van puffen gedaan, zingen, schreeuwen een bepaalde houding misschien? Ik ben benieuwd. Over minder dan 10 weken mag ik ook (hoop dat ze op tijd komt)
Ik weet nog dat ik bij mijn vorige bevalling tijdens de weeeen ging aftellen, vanaf ongeveer 30, (niet te veel, want dan lijkt de wee zo lang) en dan langzaam naar beneden tellen, bij 1 was t dan gestopt. puffen ofzo lukte echt niet en deze manier van ademen was heel rustgevend en t gevoel dat ik er zelf controle over had omdat ik wist dat t de wee na 30 tellen afgelopen was. Ik ga dat deze keer zeker weer doen..
Tijdens de weeën: Een hete kruik tegen je buik aan houden tegen de weeënpijn. Je handen op de plek leggen waar de pijn zit en dan proberen naar je handen te ademen.
Ik heb de hand van mijn vriend bij elke wee vast gehouden, dat hielp wel. Verder wat puffen betreft... ik heb helemaal geen cursus gedaan of zo maar gewoon de aanwijzingen van de verloskundige opgevolgd. Ging zoiets als Puf - puf - puf - puf - puffffffffffffffffffffffffffff....
Weet niet offie al langs is gekomen, maar dat achterlijke zeil/bedbeschermer uit het kraampakket, dat kraakt, niet ademt, en dus superklef is. Waar je ligt is het dus nat, ieuw! Koop liever even een molton/matrasbeschermer die waterdicht is bij de hema. Ligt lief ook niet wakker van je gekraak en gedraai, omdat het waardeloos ligt en jij ligt in een fris bed, dat niet klef is.