handige punten voor stopcontacten en lichschakelaar

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 13 mei 2025 om 07:28.

1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.631
    2.405
    113
    Ben ik weer... met de volgende stap in de verbouwing van de zolder. De aannemer vraagt waar we de stopcontacten en lichtschakelaars willen.... geen idee!
    Ik heb even gegoogled en op chatgpt gezocht, maar kom er niet helemaal uit. Wij hebben ook altijd oude woningen gehad.
    Heeft iemand (misschien met nieuwbouwervaring?) zin om even te kijken naar de plattegrond? Heb wat dingen al opgeschreven, maar kom er dus niet helemaal uit.

bedankt!!

Bijgevoegde bestanden:

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.511
    14.017
    113
    Vrouw
    Links om het hoekje een lichtschakelaar als je de badkamer binnenkomt?
    Maar merk hier thuis dat die plekken niet heel veel meer uitmaken, alles gaat met een schema en of stembesturing.

3. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.858
    4.108
    113
    Sowieso lichtschakelaar en 1 stopcontact vlak bij de deur. Rest beetje afhankelijk van waar je spullen plaatst (bed, bureau, kastje? Etc)

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.409
    17.368
    113
    Ik wilde ook zeggen naast lichtknop ook een stopcontact. Gewoon zo'n 2in1 geval.

Op ee slaapkamer naast de badkamer zou ik op minimaal 1 binnenmuur ook een stopcontact willen. Vind dat er daar te weinig zitten.

Vero0504 en julia80 vinden dit leuk.
  5. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.779
    1.366
    113
    Wij hebben de lichtschakelaar van de badkamer in de badkamer zitten. Ideaal bij klierende kinderen (nooit zomaar de lamp uit als je in de badkamer bent :o:).
    Wij hebben 2 schakelaars; één voor de plafond spotjes en één voor de spiegellamp. Stopcontacten rond de spiegel, zodat daar een föhn of scheerapparaat in kan als je die met stekker hebt. Evt als je overweegt een toilet met afspoelen/drogen functie te plaatsen dan heb je daar ook stroom nodig.

In onze slaapkamers hebben we een hotelschakelaar gemaakt. Je kunt de lamp dus op 2 plekken aan en uit doen (bij de deur en bij het bed). Verder hebben wij daar in elke muur een stopcontact (lange wanden zelfs 2) laten plaatsen en waar het bed moet komen nog eentje extra voor een lampje op het nachtkastje.

Denk je ook aan de LAN kabels? Of doe je alles met wifi?

En nog een aandachtspunt; wij wilden overal screens/rolluiken dus we hebben ook gelijk elektra door het plafond naar alle ramen naar buiten laten leggen zodat dat alvast was voorbereid en je daar geen aparte kabels voor hoeft te laten trekken.

julia80 vindt dit leuk.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.193
    4.501
    113
    in de slaapkamer met dakkapel heb je maar aan 1 muur nu 2 contactdozen. ik zou er ook nog een bij de licht schakelaar doen. altijd erg onhandig om maar aan 1 wand een stroom punt te hebben.

julia80 vindt dit leuk.
  7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Dat ligt eraan , persoonlijk heb ik liever wat meer dan te weinig.

Ik zou er ook naar kijken hoeveel apparaten je op de kamers gaat gebruiken die een stekker hebben. Bij onze zoon op zijn kamer (jaren 70 huis) heeft hij 1 stopcontact, dus als hij zijn laptop wil laden op zijn kamer dan moet de stekker van de wekker (smartclock) eruit. Idem dito met stofzuigen.

Ik zou in ieder geval ook bij de lichtschakelaars een stopcontact doen en dan kijken hoe je de kamers indeelt qua bed/kast/bureau
    In 1 kamer heb je bv 2 contactpunten waar tussen een bed zou kunnen staan en aan elke kan b.v een nachtkastje. Als je dan aan de overkant een bureau zou willen hebben dan heb je daar geen contactpunten om b.v je laptop/tablet ed aan te sluiten.

Wat ik zelf doe is een plattegrond maken van de kamer. De afmetingen van de meubels opnemen op dezelfde schaal als je plattegrond uitknippen. Dan kun je op je plattegrond schuiven met je meubels en kun je ook bepalen wat goede plekken zijn voor stopcontacten.

julia80 vindt dit leuk.
  8. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    628
    695
    93
    Vrouw
    Sowieso meer stopcontacten. En als je nu al weet waar bijvoorbeeld een evt televisie komt; tel eens hoeveel stekkers je daar al nodig hebt. Hier al; TV, geluidsboxen, versterker, ontvanger. Dat zijn al 4 stekkers, en je wil mogelijk ook extra kunnen aansluiten, dus hebben wij in die hoek 6 stopcontacten gemaakt. En neem stopcontacten minimaal in elke hoek.

Lichtschakelaars hebben wij sowieso bij binnenkomst kamer. En bedenk hoeveel dimbare lampen je wil, en op hoeveel plekken die aan gezet/gedimd moeten kunnen worden.

Vero0504 en julia80 vinden dit leuk.
  9. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.345
    8.348
    113
    Amsterdam
    Weet je al hoe je de kamers in gaat delen? Dan kan je ook bedenken naast het bed aan iedere kant minimaal 2 stopcontacten etc.
    Ik vind echt liever te veel dan te weinig!

Vissenkom en julia80 vinden dit leuk.
  10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.631
    2.405
    113
    Dankjewel voor alle ideeen! Heel fijn!!

11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.149
    14.891
    113
    Vrouw
    In ieder geval veel stopcontacten doen!

Komt er een tv op de kamer? (Game)pc? Laptop, wekker, telefoonlader etc.

Ik zou sowieso zorgen voor een stopcontact bij het lichtknopje. Handig voor bijv. stofzuigen.
    En dan in de kamer naast de badkamer niet maar aan 1 wand stopcontacten doen, maar op meerdere wanden. En altijd dubbele.
    Er bestaan overigens ook stopcontacten met usbpoorten. Ook handig om je telefoon te laden.

12. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.779
    1.366
    113
    Ohja en bedenken op welke hoogte je de stopcontacten wilt. Meestal vragen ze wat je wilt qua hoogte en het is handig om daar van te voren even over na te denken.

13. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.858
    4.108
    113
    Dat is ook een goede.
    Wij hebben naast de deur bij de lichtknop een stopcontact (ongeveer klinkhoogte denk ik?). De rest om de paar meter op ca 30 cm vanaf de grond (woonkamer om de 3 meter, slaapkamer ongeveer 2 meter denk ik. Dus op 2 plekken op een muur)

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.637
    8.368
    113
    Vrouw
    Ik zou niet te veel kijken naar hoe je de ruimte nu wil inrichten. Dan ga je daar ook een beetje aan vast zitten. Ik denk dat een stopcontact in de lichtschakelaar handig kan zijn voor mobiele telefoons/de stofzuiger. Daar zou je evt nog een plankje onder/naast kunnen doen om de mobiel op te leggen. Links boven zou ik een stopcontact toevoegen als dat uitkomt. Heel misschien rechts onder ook voor een tv oid. Rechts onder hangt af van wat er mogelijk is qua hoogte. Daar zou misschien een radio/tv kunnen of een plek om een laptop vanuit bed te gebruiken.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.985
    15.021
    113
    2 in 1 (schakelaar en stopcontact) bij elke deur. Elke vlakke wand breder dan 1,5 meter 2 stopcontacten.

R zn kamer heeft welgeteld 1 dubbel stopcontact. Die van G bij gratie 2.

De hele elektra bende kunnen we hier dus ook nog omgooien voordat ze bij middelbare school aankomen. Laptop/PC extra schermen, tzt televisie, wekker, leeslampje, playstation, radio whatever...

Heb je ergens een idee dat je meerdere nodig hebt, dan kan je ze ook laten voorbereiden en gewoon een blindplaat op laten zetten. Zorg je voor een paar extra WCD en dan zet je dat tzt eenvoudig om naar een contactdoos. (Ze veranderen niet vaak van model, maar je zal net zien...)

Eventueel nog buizen meetrekken voor lan verbindingen/overige kabels. (Al of niet onder je vloer).

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.159
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik zou sowieso op elke muur 1 dubbel stopcontact doen.

Deel Deze Pagina