Testament?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama26, 24 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Hebben jullie vast laten leggen dat als er iets gebeurd met jullie allebei waar de kinderen naar toe gaan?

Wij hebben dat nog niet gedaan, ik wil dat wel. Mijn man liever niet, omdat het best duur is (rond de 400 euro, heb ik gelezen). Hij denkt dat als we het niet vast laten leggen het ook wel goed komt.

Ik wil vast laten leggen dat als er iets zou gebeuren dat mijn dochter en dit kindje naar mijn ouders gaan. Het liefst heb ik dat ze naar mijn broer en schoonzus gaan, maar die wonen 2,5 uur rijden van ons vandaan. De broer van mijn man is geen optie, daar hebben we een slechte band mee.

De ouders van mijn man zouden dan 2e keuze zijn (klinkt misschien oneerbiedig, maar zo is het niet bedoeld!).

Als we dit niet laten vastleggen ben ik bang dat ze uit elkaar gehaald worden of zo iets.

Wat hebben jullie gedaan en hebben jullie ervaring met verhalen uit jullie omgeving ofzo?

2. Misha

Misha Actief lid

26 dec 2008
    212
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb een testament aan laten maken, dat mijn kinderen naar mijn moeder gaan als er wat gebeurd. Ik heb hiervoor 165,- betaald.. Maar misschien was het dan iets anders? Kreeg wel netjes een akte waar het in staat dat Shayden en al mijn kinderen die ik ooit krijg naar mijn moeder gaan en dat zij die zal moeten verzorgen en behandelen als haar eigen kinderen, maar dan in juridische taal. Ik wil dit later wel veranderen dat ze naar m'n zusje of broer gaan. Maar daar wacht ik nog even mee.

Groetjes Misha

3. diana26

diana26 Fanatiek lid

6 nov 2007
    1.149
    0
    0
    gelderland
    We wilden dat wel laten doen ja, maar degene die het dan zou worden gingen uit elkaar,dus ja daarna eigenlijk niet meer overna gedacht.

Vind het best moeilijk, mijn ouders zijn eigenlijk geen optie dat kan mijn moeder niet aan.Mijn schoonouders wonen aan het andere kant van het land en zwager idem dus dat wil je je kind denk ik ook niet aan doen, ouders kwijt en ook nog heeeel ergens anders ver van hun school en vriendjes moeten gaan wonen.Mijn broer is alleen die werkt hele dagen van 7 uur smorgens tot 7 uur saovonds(incl reistijd.) mijn zus blijft dan over,maar haar huidgie vriend heeft niet veel met kinderen en ik vind hun eigenlijk nog zo kinds, ze zijn dan wel ouder als ons,maar ze doen altijd vanalles en denken er na pas,ohh niet zo slim, dus ook geen optie.

Maar van de monuta kan je ook een soort iets bijhouden gratis daar kan je het ook in vermelden natuurlijk het is dan niet rechtsgeldig,maar je hebt het ergens op papier staan, en hopelijk hebben de nabestaanden dan zoveel respect voor je en voor de kinderen dat ze zich er wel aan houden.
    Het blijft moeilijk,hopelijk is het nooit nodig!

4. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Nee inderdaad hopelijk is het niet nodig!

Misschien heb ik wel verkeerd gelezen dat het zo duur is hoor.

Maar ik vind het sowieso moeilijk, naar vrienden doe je ook niet. Dan moet je wel een hele goeie band hebben vind ik. En familie ja....dat is ook zo iets. Vind het jammer dat het contact met de broer van mijn man zo slecht is.

Maar inderdaad hopelijk hebben we het echt NOOIT nodig!

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Nee, wij hebben het niet vastgelegd.
    Overigens worden kinderen niet zomaar uit elkaar gehaald als er met de ouders wat gebeurt.
    Er wordt altijd eerst gekeken of er binnen de familie een oplossing mogelijk is.
    Zo te lezen zit dat wel goed bij jullie.
    Als je de kinderen het liefste bij je broer zou willen hebben, dan zou ik dat bespreken. Wat maakt die afstand van 2,5 uur uit?

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Bij ons was het geloof ik bij elkaar 400 euro (dus voor 2 testamenten). Maar wij hebben niet de goedkoopste notaris. Je hebt van die websites waarop je uit kan zoeken welke bij jou in de buurt het goedkoopst is.

Wij hebben mijn zusje en zwager als voogd opgegeven. Zij zijn nu nog jong, maar zouden het wel kunnen en bovendien hebben ze nog een leven voor zich. Want dat vind ik wel een nadeel van je ouders benoemen. Die zijn toch ouder. En dat betekent dan dat je kinderen eerst jou kwijt zijn en dan over een aantal jaar hun tweede ouders. Maar goed, wij hebben die keuze sowieso niet.

Ik wil eigenlijk nog een tweede keuze opgeven, maar ik vind het moeilijk. Of mijn nicht (maar die heeft ons niet, dus dat vind ik een beetje gek) of mijn vriendin. Die is een hele goede moeder en gek op kinderen. Maar ik vind het wel een beetje raar om iemand buiten de familie te nemen.

Naja, met andere woorden: doen dus! Dit zijn belangrijke dingen. Niet leuk om over na te denken, maar wel belangrijk.

7. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    hoi wij hebbne het ook laten doen en het kan over 5jaar altyd iemand anders worden als ouders te oud zijn.en jah het kost 495euro maar anders moet het via de rechtbank en dat zien wij niet zitten nu komt de kleine en de 2e terecht waar wij willen.

8. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Wij willen binnenkort ook een testament op laten stellen, maar we waren er tot voor kort helemaal niet uit bij wie we de kleine meid onder zouden willen brengen. Nu is de kogel door de kerk en hebben we mijn schoonmoeder gevraagd.

9. Dushi

Dushi Niet meer actief

Nee, ik heb één broer en van mijn echtgenoot zijn kant hebben we niemand meer.

Vera komt dan bij mijn broer en zijn gezin terecht.

10. Ilovemybeeb

Ilovemybeeb Actief lid

9 jan 2009
    178
    0
    0
    leidster kdv
    wij hebben het ook gedaan, brandon zou naar mijn ouders gaan..

11. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik heb ook een testament gemaakt, kostte 368 euro.
    Ik wil dat alles tot in de puntjes vastligt, zodat er geen getouwtrek rondom mijn kind kan ontstaan... Hoevaak hoor je wel geen verhalen dat jeugdzorg kinderen bij opa en oma weghaalt omdat het niet vastgelegd is enz!

12. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Een testament is geen optie hier. Mijn dochters gaan naar hun vader, wij zijn 5,5 jaar geleden gescheiden. Of dat een goede keus is doet er niet toe. Zelfs al voed mijn huidige man ze nog 10 jaar op en is die band veel sterker. Dus de enige optie is blijven leven :)

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik begrijp heel goed dat jullie (schoon)ouders opgeven als voogd in het testament. Ik kan het helaas niet doen.

Maar ik wil jullie ook meegeven dat het ook nadelen heeft. De voordelen zijn natuurlijk dat het kind zich daar erg thuisvoelt. Maar het nadeel is dat je (schoon)ouders de jongste niet meer zijn en dat het dus maar de vraag is of je kind lang van hen kan genieten en of de klap niet des te groter is als zij heengaan.

Zo ken ik een jongen die is opgevoed door zijn moeder. Zijn moeder is overleden toen hij 12 was. Zijn vader kent hij niet. Hij is toen verder bij zijn opa en oma (ouders van zijn moeder) opgegroeid. Die waren toen nog redelijk jong. Eind 50 of begin 60 denk ik. Daar heeft hij best een goede tijd gehad. Maar... vijf jaar terug overleed eerst zijn oma onverwachts. En twee jaar terug zijn opa. (Ze waren allebei in de zeventig.) Nu heeft hij niemand meer. Hij mag dan wel eind 20 zijn, maar dan nog is het wel fijn om ouderfiguren in je leven te hebben. Voor als je trouwt, of als je kinderen krijgt.

Als hij was opgegroeid bij zijn oom en tante bijvoorbeeld, had hij die nu nog gehad. Maar daar heeft hij nu niet zo'n sterke band mee. Nu kan je denken: "ja, maar mijn zus/broer/zwager/schoonzus laten mijn kind dan echt niet zitten. Die ontfermen zich wel over hem/haar als zo'n situatie ontstaat." Nou, dat gebeurt dus niet. Geloof mij maar, mijn moeder leeft niet meer en niemand die nog gaat moederen over twee twintigers die hun moeder kwijt zijn. En ook al doen ze het wel, de band is het sterkste met degene bij wie je opgegroeid bent.

Sorry als het een iets te persoonlijk verhaal is geworden, maar ik hoop dat jullie er over nadenken.

14. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

@ Lindangel: dat is de reden waarom ik mijn broertje en schoonzusje als voogd heb... Mocht mij op vroege leeftijd iets overkomen kunnen hun het onderling met mijn ouders regelen (dit hebben we ook zo afgesproken), maar als mijn ouders idd op leeftijd zijn dan nemen hun het helemaal over.

Mijn eerste ingeving toen ik er over na ging denken was ook: mijn ouders! Logisch ook, maar toen ik er beter over nadacht kwam ik op tzelfde uit als wat jij nu verteld hier.

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    wij hebben het zo laten vastzetten dat mijn schoonouders de voogdij krijgen als we beide komen te overlijden.
    Als mijn schoonouders het niet meer kunnen of willen gaat de kleine naar mijn zwager.
    Mijn zwager is ook eeuuhhh hoe noem je dat, dat ie voor alle financiele dingen zorgt. Niet alleen voor de uitvaart maar ook naderhand voor de kleine. Dus hij beheert het geld totdat Erik oud genoeg is.

maar goed, als je dus een partner hebt dan moet je 2 testamenten laten opzetten.
    hoe meer je in het standaard testament laat veranderen of laat toevoegen des te duurder word het

16. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Ik snap je verhaal. Maar mijn broer woont dus zo'n 2 uur rijden van ons vandaag, als er iets met ons zou gebeuren dan moeten de kinderen ook nog eens alles achterlaten, vriendjes, school, enz. Ik weet niet of dat iets is. Ik zou het niet erg vinden als ze naar mijn broer zouden gaan hoor.

Met de broer van mijn man hebben we gewoon eigenlijk geen contact, dat is geen optie.

Zou jij de kinderen dan naar mijn broer laten gaan of naar de ouders? Want opa en oma zien ze dan ook minder. Ik vind het heel moeilijk.

17. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    bij ons gaan ze naar schoonouders en as die over tien jaar byvoorbeeld te oud worden kunne we t altyd veranderen.

18. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Wij wouden het eerst ook niet vast leggen maar mijn vriend heeft geen broers/zussen en geen ouders meer die zijn alle 2 al vroeg overleden.. Dus het zou logische zijn dat ze na mijn kan van de familie gaat maar als wij dit dus niet vast lieten leggen kan zijn familie ooms/tante's ook onze dochter op eisen...

Mochten wij alle 2 overlijden dan gaat ze naar mijn broer...

19. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Tja, ik weet niet of je broer kinderen heeft, maar mijn ouders hadden in hun testament vastgelegd dat als er iets met hen zou gebeuren, ze de sterke wens hadden dat wij in ons eigen huis zouden kunnen blijven. Dat kan je natuurlijk ook doen.
    Aan de andere kant: ikzelf zou het denk ik vervelend hebben gevonden als ik had moeten verhuizen, maar ik zou het ook wel heel fijn hebben gevonden om bij familie te kunnen wonen en met mijn neefje en nicht op te kunnen groeien.

Deel Deze Pagina