haha heel herkenbaar. Een gedeelte van mijn schoonfamilie komt ook uit sint Wilebrord en omstreken en ja die zijn ook zo. Het is echt een cultuur. Hoop niet dat ik nu heel veel mensen over me heen krijg. 8) Toen ik deze familie net kende heb ik echt enorm verbaasd. En ik blijf een buitenstaander daar. Dat op zo'n korte afstand zulke verschillende werelden zijn
Nee, ik vind het niet nodig.Maar ik kom uit België. Ik ben het wel gewend, m'n halve familie woont in NL en als er dan ergens iets te vieren valt wordt ik ook gefeliciteerd en denk ik van 'oh ja' Zelf vergeet ik het altijd. (meeste uit Noord-Brabant overigens)
ik vind dat ieder voor zich moet bepalen of ze iemand feliciteren of niet, maar ik merk vaak wel dat als iemand geen hand geeft of het wordt vergeten dan zeuren de "overgeslagenen" achteraf erover, ook daar ben ik snel klaar mee, ja, het is beleefd om iedereen een handje te geven maar de spontaniteit en oprechtheid is eraf als je het verplicht maakt. bij ons feliciteren de oma's elkaar niet maar ze komen ook niet bij elkaar over de vloer, het klikt niet eens echt, ze accepteren elkaar voor ons, iedereen heeft daar vrede mee, we zijn nu eenmaal wie we zijn. als mijn moeder zou beginnen over wel of geen handje gekregen dan zou ik haar verwijzen naar degene die haar geen hand heeft gegeven, ik ga daar niet tussenin zitten
hoi juut,, hier zien wederzijdse ouders elkaar ook alleen op onze verjaardagen en die van de kinderen.. en hier is het de "gewoonte " om de familie te feliciteeren als je binnen komt,, zeker als het zo dicht bij de jarige staat.. (zoals ouders,broers ,zussen enz..)
hier gebeurd het wel (zaanstad, amsterdam) mijn schoonfamilie (amsterdam) doet het ook bij het afscheid en voor mij hoeft dat niet, ik doe het ook niet als ik wegga.
Bij ons wordt heel wat afgelebberd lees ik wel weer . Op een verjaardag feliciteren wij iedereen (uiteraard eerst de jarige) met hand én drie zoenen (nouja, de mannen zoenen elkaar dan weer niet moet ik zeggen) en dan ga ik de hele familie af en zeg iedereen gedag met zoenen erbij (jaja, kleffe familie he ), nu zijn we ook heel erg close met zn allen, maar we hebben ook weer geen kleine familie. Ik woon trouwens in ZH maar van oorsprong komt mijn familie uit de drechtsteden, andere kant van de familie uit brabant daar gebeurt het ook en bij mijn schoonvader ook die komt uit Den Helder. De mensen die ik niet zo goed ken geef ik trouwens alleen een hand. Overigens zeggen we hier ook erbij; gefeliciteerd met; zoon / dochter / neef / nicht etc. gevolgd door; alles goed? Of iets dergelijks
Oooh ik heb daar zo'n hekel aan.. iedereen feliciteren en 3 kussen geven als er iemand jarig is. Ik ben geboren in België en ik woon sinds juli bij mijn vriend in Nederland. In België doen ze dat ook niet, iedereen feliciteren als er iemand jarig is. Ik vind dat zooo raar.. Je gaat toch alleen diegene feliciteren die jarig is. Ik ben al zo erg verlegen en ik moet me dus echt aanpassen als ik iedereen wil feliciteren. Ik hou daar echt niet van. Maarja, m'n schoonmoeder kijkt me anders boos aan als ik het niet doe.
Hier precies hetzelfde (zelfs met zoenen), ik ben van oorsprong een Brabantse maar de familie van mijn vriend is allemaal geboren en getogen in of rond Hilversum.
Ik ben het helemaal met je eens, wat een ophef over het wel of niet schudden van een hand! Zo belangrijk is dat toch niet? Ik ga ook niet de hele familie langs als er iemand jarig is, anderen doen dat weer wel dus ligt denk ik niet aan de regio waarin je woont. Persoonlijk vind ik het niet nodig en ik zou het erg vervelend vinden als daar achteraf over gezeurd wordt. Niet aanvallend bedoeld hoor maar er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken dan over het wel of niet geven van een handje.. groetjes butterfly
hier moeten we ook het hele kringetje rond allemaal hand en kusjes en gefeliciteerd. Al het bezoek. En als je iemand niet kent ook nog ff voorstellen Maar dat omzeil ik meestal, door gewoon vrolijk "Gefeliciteerd met ... iedereen" te roepen en de bekenden te knuffelen/hand geven ofzo en hoi te zeggen en me voorstellen aan mensen die ik niet ken.
Hahaha, zo doe ik het ook! Ik vind het wel zo netjes om iedereen te feliciteren, maar ik doe het in 1 keer door te roepen dus Mensen die ik niet ken, stel ik me zelf wel aan voor. De mensen waar het om draait, worden natuurlijk wel op de 'originele manier' gefeliciteerd (hand en 3 kussen)
Ik feliciteer altijd iedereen, ook degene die ik niet ken, en stel me dan netjes voor. Dus ik ga gewoon iedereen af.... Kom uit Noord-Holland btw
Hier wordt ook wat afgefeliciteerd hoor Even een ronde iedereen feliciteren lijkt me niet meer dan logisch.
hier ook inclusief de drie zoenen en dan wordt er meestal ook nog bij gezegt: gefeliciteerd met je zoon-kleinzoon-neefje of wat het dan ook is van iemand. Bij het weggaan probeer ik altijd in het algemeen dag te zeggen, maar soms kom je er niet onderuit om weer dat hele rondje te maken
Dit is inderdaad heel normaal in Limburg! Fenneke is 2 weken geleden jarig geweest en iedereen feliciteerd elkaar hahaha!
Hier ook, hier feliciteert iedereen iedereen eigenlijk altijd. Behalve als het al erg druk is, dan alleen even een handje aan de familie, en in het algemeen zeggen: "jullie ook allemaal gefeliciteerd!". Ow, en we wonen op de grens Gelderland-Brabant.
Als het niet te druk is, geven we iedereen even een hand en stel ik me aan onbekenden voor. Als het druk is, doe ik 't ook in 't algemeen. Btw, ik kom uit Groningen/Friesland.
ik heb daar nooit zo over nagedacht dus ook maar niet gestemd. ik heb zelf helaas geen moeder meer dus zou niet weten wat zij gedaan zou hebben. ik feliciteer het kleintje zijn ouders (mijn broer en schoonzus dus) en de opa en oma mijn broer (zijn schoonouders dus). maar meer omdat hun heel erg op etiquette gesteld zijn. ikzelf vind de jarige en de ouders van de jarige voldoende. natuurlijk maken we wel met iedereen een praatje tijdens de verjaardag dus ook met de opa en oma in kwestie. hoe het hier zal gaan straks ik heb geen idee. mijn vader is nogal een stug en gesloten type bovendien is hij zo goed als doof dus veel mensen in een ruimte dat is voor hem een ramp. en mijn nieuwe "schoonouders" zijn tukkers.( kunnen geen abn wat ik persoonlijk nogal vreemd vind)maar goed dat lijdt tussen mijn vriend en mij en mijn kinderen soms al tot allerlei hilarische toestanden. en zich verplaatsen in iemand anders is niet hun sterkste kant. ik ben geneigd te zeggen dat het hier niet zal gebeuren dat ze elkaar gaan feleiciteren. maar wie weet.... wij komen uit het onderste hoekje van noord brabant trouwens.
Hé Juut nog gefeliciteerd met de verjaardag van Yara! ( sorry lees niet meer mee met de maartmama's dus weet niet meer wie wanneer jarig is ) Als antwoord op je poll heb ik gezegd dat het heel normaal is dat oma's en opa's elkaar feliciteren met de verjaardag van kleinkind/kind. Hier doet mijn moeder het en ook mijn schoonouders. Mijn moeder komt uit Brabant en mijn schoonouders uit Groningen.