"Handje-schud-kwestie"

Discussie in 'De lounge' gestart door juut26, 2 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Is 't normaal dat de ene oma de andere oma feliciteert op verjaardag van kleinkindje?

1. Ja, ik vind van wel, is wel zo netjes!

2. Nee, dat gebeurt bij ons niet, alleen degene die jarig is wordt gefeliciteerd

3. Anders, ik vind ...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    Ik denk dat dit niet zozeer te maken heeft met de streek waar je vandaan komt, maar meer met hoe je hier zelf over denkt.

Ik feliciteer de jarige en zijn of haar naaste familie. Dus niet alle ooms, tantes neefjes en nichtjes enz. enz.

Persoonlijk vind ik het een beetje raar en ongemakkelijk om iedereen die aanwezig is te feliciteren. Vaak ken ik die mensen niet, dus waarom zou ik die feliciteren. Vind het namelijk erg raar staan om bijvoorbeeld de buurvrouw van m'n vriendin te feliciteren met mijn vriendin haar verjaardag :rolleyes: .

Ik verwacht ook niet dat als ik op een verjaardag van een kennis zit dat ik dan door een andere kennis van hem/haar gefeliciteerd wordt.

2. IrisB

IrisB Fanatiek lid

En het ergste vind ik dat als de kamer al helemaal vol zit met mensen er het volgende gebeurt: nieuwe gast komt binnen, kijkt kamer in, denkt "oh jee, wat een boel mensen" en roept vervolgens: "Nou, iedereen gefeliciteerd!" :confused: :rolleyes:

3. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Hier feliciteren we alleen de jarige... de rest is toch niet jarig?

Even groeten en/of een praatje maken is toch maar zo beleefd zeker. Je gaat niet zomaar naast iemand zitten toch zonder iets te zeggen, vind ik nogal raar.

Oja, ik ben een Belg ;)

4. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Bij ons is het ook normaal om iedereen die aanwezig is langs te gaan en te feliciteren (zuid holland). Ik weet niet beter! En vind het ook netjes. Met weggaan niet altijd als het druk is dus dan vaak alleen de bewoners/jarige die ik persoonlijk gedag zeg en de rest in het algemeen.

5. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Hier wordt met verjaardagen altijd de hele familie gefeliciteerd,
    dus ik vind het niet meer dan normaal dat de oma's elkaar ook feliciteren met hun kleinkind.

6. dianne

dianne Fanatiek lid

10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    ik vind het normaal, zeker als de oma's of opa's binnen komen dat ze elkaar groeten.. je zit tenslotte bij elkaar in huis. Feliciteren vind ik niet zo nodig al gebeurt het hier wel, vanaf mijn moeders kant. Ze zien elkaar niet vaak, maar er is toch altijd een praatje. Mijn ouders komen uit drenthe en mijn schoonfamilie uit friesland.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik kom uit west-brabant en bij ons wordt alleen de jarige gefeliciteerd en de andere leden van het gezin.
    Verder krijgt iedereen een algemene groet, hallo allemaal! En dan ga je zitten en praat je in eerste instantie even met degene die naast je zit.

Als er mensen zijn die je niet kent, schud je uiteraard wel even de hand om je voor te stellen.

Bij mijn man -uit zuid-holland- is het echter wel gebruikelijk om iedereen met komen EN gaan, een handje te geven....

Ik vind het eigenlijk allemaal niet zo nodig, dat handjes schudden en -als vrouw vaak ook- hallo en gedag zoenen (bij degene die je kent in elk geval) .

En ik zie niet in wat er mis is met 'gefeliciteerd allemaal!' .

8. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Als er bij ons iemand jarig is (kom uit het gooi) feliciteren we diegene plus partner en naaste familie (hand-kus) en alle vrienden e.d. die er in de kamer zitten feliciteer ik gewoon in zijn algemeen.

Ik ga echt niet iedereen af om diegene een hand en kus te geven hoor.

Ik zie echt niet in wat daar mis mee is? :)

9. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Tja, wij gaan ook altijd braaf iedereen af (hoewel we er bij vertrek soms wel kort in zijn, en alleen even hard "dag" roepen) met handenschudden. Ook makkelijk om gelijk iedereen ff kort te spreken, en je voor te stellen aan de onbekenden die er zijn.
    Ik weet niet beter; bij alle verjaardagen waar ik ooit ben geweest ging het zo (alleen heb ik dus wel snel geleerd er altijd vroeg te zijn, en laat te vertrekken, hahahahaha)

Oh, wij komen uit Zuid-Holland (hoewel ik ook niet denk dat dat er mee te maken heeft)

10. Xmas06

Xmas06 Niet meer actief

Mijn familie doet dat wel maar ik feliciteer eigenlijk alleen de jarige. Vervolgens roep ik even heel hard 'HALLO' door de kamer en ga zitten. Ik persoonlijk word er een beetje kriebelig van om iedereen 3 zoenen te moeten geven. :)

11. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Bij ons is het zowiezo heel normaal om iedereen even persoonlijk te begroeten bij binnenkomst. Helemaal dus met een verjaardag. Ik feliciteer dan de hele familie ( is gelukkig niet zo groot) met drie zoenen en gefeliciteerd met je nichtje, neefje, oma ofzo.

Ik woon in flevoland

12. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Hier word er met verjaardagen ook flink wat afgefeliciteerd en afgezoent. :)

Iedereen gaat doet het hele rondje.
    "Gefeliciteerd met je kleinzoon" gebeurd hier van beide kanten. :p

13. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Wij wonen in Noord-Brabant.
    Ik heb anders ingevuld, omdat we echt niet iedereen afgaan om een handje te geven.
    Bijvoorbeeld, wij feliciteren de jarige en diens man/vrouw door een hand en drie kussen te geven.
    En dan feliciteren we iedereen in het algemeen om even in het algemeen te zeggen "iedereen gefeliciteerd he".
    En dan maken we gewoon een praatje met bijna iedereen die er op die verjaardag zit en zo krijg je dan vaak ook te horen hoe het met diegene gaat.

14. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hier gebeurd het ook hoor...helaas...want ik vind het vreselijk! Nu helemaal want iedereen die me 3 zoenen komt geven wrijft ook nog eens "lekker" over mn buik!

Het is wel meer de kant van mn vriend...daar moet zowiezo elke keer gezoent worden als je elkaar ziet...bij komen en gaan...echt vreselijk...je kan toch ook gewoon hallo zeggen!

15. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Wij feliciteren altijd de broers, zussen, vader en moeder met de jarige.. En evt opa's en oma's.. Vind ik gewoon beleefd en is een kleine moeite.. ;)

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Bij ons is het gebruikelijk van wel. Mocht de kamer al propvol zijn dan wordt er gewoon even een grote zwaai naar iedereen gemaakt en een algemeen Gefeliciteerd geroep gedaan.

17. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Als wij op verjaardag gaan, doen we ook vaak het hele rondje feliciteren. Vind het wel zo netjes. Met weggaan roep ik vaak door de kamer, dag allemaal. Dan vind ik het niet echt nodig om iedereen weer een handje te geven. En jan en alleman zoenen begin ik niet eens aan.

18. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Bij ons feliciteren we elkaar vind ik heel normaal.

19. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Dit vind ik wel één van de opvallendste cultuurverschillen tussen België en NL sinds ik hier meelees op ZS-pagina. :)

Ben blij dat ik, wat dit betreft, in België woon! Bespaart me een hoop moeite!
    (nu snap ik ook waarom er zoveel mensen elke dag douchen...als je 30 mensen moet handen geven/kussen...zoooooo'n bacterie-overdracht! :confused: ;)

20. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    bij ons wordt alleen kind en ouders gefeliciteerd.

Deel Deze Pagina