Handjes en zichzelf (open)krabben. Belemmering ontwikkeling?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Boordevol, Jan 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Mijn babytje krabt zichzelf continue als ik hem geen krabwandjes of kleine sokjes om zijn handjes doe. Dit is vanaf dag 1 zo en nu nog steeds. Daarom doe ik hem dus iets om zijn handjes zodat hij zichzelf niet openkrabt. Ik ben vooral bang voor zijn oogjes. Op momenten dat ik hem vast heb of hem in de gaten houd (dus als hij naast of voor me ligt) doe ik ze af omdat ik dan zelf tijdig kan reageren.

Een paar keer heb ik zijn handjes niet bedekt en toen zat zijn gezicht vol krasjes (incl. bloed) en na elke kras begon hij heel hard te huilen. Ja, het doet pijn maar dat doet hij zelf dus (dat weet de arme schat natuurlijk nog niet haha). Maar nu ben ik zoooo bang dat ik hem belemmer in zijn ontwikkeling. Nageltjes knippen + vijlen doe ik al maar dan houdt hij witte krassen op zijn gezichtje over en zijn zijn oogjes nog steeds kwetsbaar en bij hem favoriet om aan te zitten.

Wat moet ik nu doen? Ben echt bang dat het bedekken slecht is maar ook als ik het niet doe is het slecht voor hem.

Iemand tips?

Ook doet hij tegenwoordig steeds vaker aan zijn handjes (of sokjes) sabbelen. De speen gooit ie snel zijn mondje uit en gaat daar dan op verder. Dit lijkt me ook niet goed maar kan ik natuurlijk niet tegenhouden.

Als laatste: iemand een tip tegen de geur die de handjes afgeven? Ondanks herhaaldelijk wassen en schoonmaken blijven ze bezweet en geven ze een vieze geur af (ook als ik een paar daagjes geen krabwandjes gebruik).

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb bij mijn dochter nog nooit haar handen ingepakt.
    Ik hou de nagels kort en laat haar gewoon haar gang gaan.
    Heeft ze dan een kras dan is het jammer maar ik wil en kan er niet de hele dag op gaan liggen letten.

Als je zoon het in de nacht heel veel doet en steeds wakker wordt dan kun je er wel voor kiezen om zijn handen in te pakken.

3. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat van het krabben weet ik niet, dochter heeft dit gelukkig nog nooit gedaan en lijkt me heel vervelend voor je maar de geur die van de handjes afkomen, zou het kunnen zijn dat het tussen de vingers aan het broeien is?
    Misschien even met het randje van een doekje goed tussen de vingertjes gaan of zelfs met een wattenstaafje?
    Succes en hoop dat er een gouden tip komt voor je.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou persoonlijk gewoon de nagels kort houden en geen wantjes meer gebruiken (misschien alleen 's nachts). Je kindje wordt al oud genoeg om dingen vast te gaan houden e.d. en dat gaat natuurlijk moeilijk met wantjes aan. De kans dat een kind z'n ogen beschadigd door de eigen handen (zeker als de nagels kort worden gehouden) is nihiel. Ook krasjes trekken gewoon weer weg. Je kindje moet ook leren wat er aan het uiteinde van die lange dingen zit en dat je die niet in je gezicht moet zwaaien.
    Hoe vaker je huid wast, hoe meer het vaak gaan zweten en stinken. Gewoon met rust laten en een paar keer per dag even wassen met alleen water.

5. debs

debs Actief lid

Nov 19, 2006
    271
    0
    0
    Barendrecht
    mijn zoontje heeft dat ook heel erg gehad. Hij zag er af en toe uit alsof we hem in de rozenstruik hadden gegooid ;)
    Liam had dus ook bijna altijd sokjes aan
    toen hij eenmaal begon te pakken, hebben we voor overdags gaten voor de duimpjes in de wantjes geknipt. Dan kon hij toch iets pakken. en 's nachts gewoon hele wantjes.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Helemaal mee eens!

En ja ik denk dus wel dat je door die handschoentjes de ontwikkeling belemmerd gezien hij zo niet de kans krijgt dingen vast te houden, vast te pakken, kortom te ontdekken :D!

Succe!

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht

Precies wat ik dacht!

Finn heeft krabt zichzelf nog steeds regelmatig open...oktot bloedens toe soms.
    Ik heb hem nog nooit wantjes omgedaan!
    Hij heeft echt sneeën in zn wangen gehad waar ik van schrok...maar je ziet er nu niets meer aan!

Het zal hem echt belemmeren in de ontwikkeling en zn huid kan gewoonniet ademen omdat er 24 uur per wat omheen zit (denk aan een gipsverband...dat stink ook zo erg!)

Desnods doe je er in de nacht nog wel wat omheen...dan doet ie het in zn slaap. Maar overdag zou het toch echt controle moeten gaan krijgen over zn armpjes en handjes. Nu leert ie dat moeilijker omdat het toch niet uitmaakt wat ie met zn handen doet want hij kan niets pakken en doet niets zeer!

8. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

Nov 17, 2008
    4,166
    397
    83
    ik zou zijn wangen vet houden met een zalfje dan glijden ze nagels er bij langs ipv dat ie een kras achter laat

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat is best een goed idee!

10. mijnwondertje

mijnwondertje Actief lid

Oct 20, 2009
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg van de kraamhulp het advies wat vaseline op zijn gezichtje te smeren.

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi
    ons kindje heeft ongeveer 2 maanden zijn handschoentjes gedragen, wat had hij er een hekel aan zeg. het was niet vanwege het krabben, maar hij trok zijn voedingssonde uit zijn neus.
    Het heeft geen invloed gehad op zijn ontwikkeling (denk ik;))
    ik denk dat daarom die dingen zijn gemaakt, voor kindjes die zichzelf krabben.
    ik hoop dat het overgaat! ik heb verder geen tip voor je over hoe hij er vanaf zou kunnen komen.

ik zou de handjes niet schoonmaken, misschien maak je ze te veel schoon. anders een beetje talkpoeder (pas op want hij mag het gestuif niet inademen) erop zodat zijn handpalmen wat droger worden.
    groetjes

12. misa

misa Niet meer actief

Doet hij het krabben per ongeluk of heeft hij jeuk waardoor hij graag wil krabben?

Als het per ongeluk gaat, zoals eerder gezegd: nagels goed kort houden, vaseline op het gezichtje, en misschien alleen snachts handschoenen/ sokjes aan.

13. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Hier precies hetzelfde. Ze leek wel mishandeld, d'r hele hoofdje lag open! Ik dacht dat ze gewoon te wild was...

Tot we een zalfje kregen tegen haar eczeem plekjes en dat ook op haar droge hoofdhuid smeerden. Wat een wereld van verschil! Ze ziet er nu prachtig uit, en van de eczeem is ook weinig meer te zien!

Ik zou er dus echt even op letten of je kindje echt geen jeuk heeft. Verder zou ik proberen om zo vaak mogelijk per dag een poosje met hem te spelen zonder wantjes, zodat hij wel ook goed leert pakken enzo, zeker over een paar weken als hij dat zelf ook steeds beter kan!

14. Skye

Skye Niet meer actief

Hier idd ook de tip gehad om vaseline op haar gezichtje te smeren, mocht ze gaan krabben. Ze heeft het gelukkig nooit gedaan

15. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Lieve dames, allemaal bedankt voor de reacties. Ik was er inderdaad al bang voor dat het hem belemmerd en zal het dus niet meer doen (sowieso niet 24u per dag maar wel vaak). Ik zal dan inderdaad wat vaseline smeren. De krasjes vind ik niet erg maar zijn gil gaat echt door merg en been als hij zichzelf heeft gekrabt waarna hij erg moet huilen. Dat vind ik zo zielig want hij doet zichzelf dus echt pijn. Maar ik ga het niet meer doen, dan moet het inderdaad maar zo helaas. Nogmaals bedankt.

Share This Page