Ik ben zelf geen moeder, maar pas wel 0p kinderen. Daar bij is een meisje van 10 maanden die erg veel huilt. Na mijn idee w0rd ze thuis erg verwend. Als de 0uders haar k0men 0phalen ik bespreek de dag en zeg dat ze na mijn idee veel heeft gehuilt dan krijgen ik vaaks antw00rd van 'ze heeft last van tanden' . Als ik dit meisje 0p bed ligt, huilt ze 15a20min lang v00rdat ze slaapt. En dan is huilen zacht uitgedrukt want het is echt krijsen. Ze slaapt een klein uurtje en w0rd huilden weer wakker. Ze wil niets, alleen bij me zitten. De b0x vind ze niets, achteraf zit ze daar thuis niet in, want daar kruipt ze d00r de kamer. In 0verleg met de 0uders mag ik der laten huilen t0t gev0lg de kinderen die liggen te slapen daar weer wakker van w0rden...zucht Wie heeft er tips v00r me?? En is het n0rmaal dat een kind van 10maanden z0 veel huilt??
het zou natuurlijk zomaar kunnen he dat de tanden snel op elkaar komen en het zo ook zomaar kunnen dat ze haar moeder of vader mist het hoeft niet zo te zijn dat ze teveel verwend word (wat is wennen op die leeftijd) gedraagd het kindje zich anders zodra een van de ouders binnen stapt of huilt ze dan ook gewoon door en bij het weggaan van de moeder of vader is het dan ook huilen of laatz e dat wel gewoon toe
Ik geloof wel dat een kind van 10 maanden verwend kan zijn. Er zijn veel ouders (mama's) die de hele dag met een kind lopen te slepen en continu aandacht geven en ze nooit laten huilen of mokken. Tja, daar raak je dan als kind wel aan gewend. En verwend is niets anders dan gewend zijn... Of dat hier het geval is, kan vanaf afstand niet beoordeeld worden. Misschien zijn het inderdaad tanden of iets anders. Maar vraag anders eens aan de ouders hoe een dag thuis eruit ziet.. misschien dat je daar iets uit kunt opmaken. Een kindje van 10 maanden hoort niet de hele dag te huilen, dan is er iets. Kindjes van die leeftijd horen blij, ondernemend en vrolijk te zijn maar goed, alle kindjes zijn anders. Heeft ze al een knuffel van thuis mee? Dit kan goed helpen.
Bullshit hé. Er zijn dagen dat ik ook van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bezig ben met mijn zoontje van bijna 11 maanden. Hij heeft helemaal geen problemen met alleen spelen en gaat zeker niet mokken of huilen wanneer ik eens een uurtje iets anders doe. Hij heeft graag aandacht, welk kind niet, maar hij kan ook mooi alleen spelen wanneer mama even andere dingen wil/moet doen. Tanden kunnen het zeker zijn, maar dan zou het hele gedoe niet langer dan 2 weken mogen aanhouden. Ik zou ook even horen bij de ouders. Wanneer het kindje zich thuis anders gedraagt, zou ik proberen uit te zoeken wat het probleem eventueel wèl kan zijn...
Hoezo is wat jij aanhaalt van Zwaantje72 BS? Er zijn genoeg ouders die niet door hebben dat ze hun kind ver/gewennen als ze het al door als het een beetje miept of moppert meteen aandacht geven of het uit de box ofzo pakken zodra het even klaar is. Alles moet geleerd worden(of anders gezegd met deze leeftijd, er moet aan gewend worden). Dus ook alleen zijn, alleen spelen, in de box spelen, etc. Waarschijnlijk ben jij dan niet een van die moeders die Zwaantje72 hier aanhaalt. Of heb je een kindje wat dit uit zichzelf niet zo'n probleem vind. Heb er 3 en alle 3 zijn ze in dat opzicht anders. De eerste wilde niets anders als bij mij in de buurt zijn. Ook al kwam ik niet meteen op gemopper of gehuil af en tilde hem niet meteen op. De tweede was een ERG makkelijke baby. Die was overal en altijd tevrede. Als hij niets te spelen had speelde hij wel met zn handjes. Als hij in de box moest dan ging hij daar wel spelen. Als hij eruit mocht vond hij dat weer leuk. Alles was goed bij hem. En Wendy zit daar precies tussen in. Ze heeft het nodig dat ik niet alla minuut naast dr sta als ze eens miept. Maar als ze door zeurt en ik ga kijken maar pak haar dan niet meteen op en speel zo n minuutje en geef haar dan weer een ander speeltje in dr hand dan is het ook goed. Maar soms ook niet. Zoveel verschillen in kinderen als er mensen zijn @TS: Ik zou idd ook eens het dagritme zien te achterhalen van de dagen dat ze bij de ouders is. Misschien zie je daar iets in wat compleet anders gaat bij jou thuis en wat haar zo moeilijk maakt. Misschien kan je het ritme daar voor haar dan wat aanpassen. Of het iig zo doen dat het voor haar beter gaat. Lijkt me iig erg moeilijk zo. Succes en sterkte!
Uh... ? Ik zei 'de hele dag' en 'nooit' en niet soms of een keer ... beetje overdreven reactie lijkt me... oftewel; ik geloof niet dat je je aangesproken hoeft te voelen. Wees blij dat je zoontje zich lekker zelf kan vermaken.. duidelijk in dat opzicht niet gewend
Even een reactie 0p jullie adviezen. Het meisje krijgt thuis v0l0p aandacht, ze h0eft daar maar een kik te geven en de m0eder is bij der .. en ze krijgt wat ze wil thuis, ze daar alleen en hier m0et ze delen met andere kinderen. Thuis zit ze niet in de b0x, want m0eders vind het gezellig dat ze d00r de kamer kruipt. Ik wil haar er in hebben 0mdat ik hier meerdere kinderen heb. Maar z0dra ze in de b0x gaat is het huilen, z0dra ik haar er uit haal lacht ze weer, dus dat is wat ze wil, niet in de b0x. Ze heeft geen knuffeltje 0f speen waar ze mee slaapt, helemaal niets. Er mag van de m0eder niets in bed w0rden gelegd (ivm wiegend00d) Na mijn idee is het juist g0ed dat ze iets heeft 0m mee te slapen een stukje vertr0uwen. Als ze bij me w0rd gebracht is ze erg vr0lijk, z0dra ze een klein uurtje heeft geslapen en uit bed k0mt is het helemaal mis .. ik vind het erg sneu v00r het kind. Via via h00r ik eens verhalen h0e het bij hun thuis gaat, en de 0uders vertellen me 00k wel veel dingen h00r. Ze is thuis na mijn idee verwend. Maar het is m0eilijk te zeggen dat een kind van 10maanden verwend is. De vader gaat er nuchter mee 0m en zegt dat er een k0p 0p het meisje zit. M0eder wil alles perfect hebben. Af en t0e denk ik wel eens dat het kind v0l met stress zit .....??
denk wel dat er een verschil zit tussen gewenning en verwennen.....Kai is aan bepaalde dingen gewent....zoals de manier hoe ik m naar bed breng, op de grond spelen ipv in de box...slapen met zn speentje en doekje....als die dingen anders gaan dan is Kai de draad kwijt en niet te genieten...maar offie daardoor dan echt verwent is....weet t niet....als iemand anders Kai in bed legt slaapt ie moeilijker in...als ie zn speentje niet heeft ook....en als ie in de box zou moeten spelen is het drama....( nou kruipt kai niet dus das wel makkelijker) maar ik ben geen moeder die bij iedere kik dr kind op pakt...of dr meteen naartoe duikt om te kijken wat er loos is....ligt er denk ik aan hoe je verwennen ziet.... Kai is ook 10 maanden, en heeft er een hekel aan als er iemand weg gaat, ook al is het naar de keuken....nou dan is het wel even schreeuwen....als hij het ergens niet mee eens is zet ie t ook op het schreeuwen....zoals nu zit ik dit te typen...kai is op de grond aan t spelen...is het er niet mee eens....en is boos....zodra ik omkijk is het grote lol.... moeilijk te zeggen hoor of een kind verwent is.... ow en ik vind trouwens 20 minuten "krijzen"op bed ook niet echt bevordelijk op het humeur van een baby ...kijk jengelen ok, brabbelen..maar krijzen.....na 5 a 10 minuten krijzen ga ik kai toch echt gerust stellen....vind dat wel een beetje veel....20 minuten..
Verwennen en gewennen is ook niet het zelfde. Maar hebben wel raakvlakken denk ik. En er is mijns insziens op die leeftijd niet makkelijk onscheid te zien. Het is maar niet hoe je het noemt/ziet dan. Als je je kindje "went" om in de box te spelen dan is het GEwent om in de box te zitten als het speelt. Als het dat niet GEwent is kan je zeggen dat het kind VERwent is...tja..."whats in a name" @TS: kindjes leren op den duur wel dat er een verschil zit in hoe het thuis gaat en hoe het gaat als je bij n ander bent. Zo zullen kinderen door hebben dat ze bij oma meer dingen mogen (bvb) en thuis niet hoeven te proberen of vragen om diezelfde dingen. Dan gelden er op bepaalde plekken "andere regeltjes" als "thuis" en daarom is thuis dan ook thuis. Maar vanaf welke leeftijd dat een beetje daagt bij die kindjes...Durf het niet te zeggen. Ben bang dat als het idd zo is dat het kindje thuis verwent is dat je als oppas helaas even stug door zal moeten gaan met het ritme wat jij het kind moet/kan bieden ondanks dat de anderen er last van hebben. Dan zal het langzaam aan wel beter gaan. Maar leuk is anders natuurlijk Sterket ermee..
Ze kent mij al vanaf de ze baby is dus daar zal het niet aan liggen. En inderdaad als je even de kamer uitl00pt begint ze te huilen, maar dat zie je bij wel meerdere kinderen en dat vind ik 00k echt niet erg. En dat huilen 0p bed is best lastig, want z0dra ik bij haar ga kijken 0m te tr00sten en even later weer weg ga w0rd het alleen maar erger, ik kijk vaaks stiekem even 0m het h0ekje 0m te kijken wat ze aan het d0en is, als het 'g0ed' gaat. Ze vind de b0x s0ms leuk als er andere kinderen in de buurt bij haar aan het spelen zijn, dan heeft ze wat afleiding. Elke keer denk ik het w0rd straks vast wel beter maar het is bijna al een 1/2jaar z0, je w0rd er m0e van in het h00fd. Er w0rd 0-p het sch00lplein al 0ver mij en de baby gespr0ken. Want als we staan te wachten bij sch00l gaat ze 00k huilen/krijsen en iedereen kijkt me aan. S0ms schaam ik me er v00r maar denk dan, ach ik weet wel beter en het is (gelukkig) niet die van mij. Van een kennis kreeg ik tr0uwens de v0lgende tip mee v00r het slapen: na 5 minuten huilen (echt 5 minuten achter elkaar aan) ga ik bij haar kijken en tr00sten, weer neer leggen. Begint ze te huilen dan na echt 10minuten achter elkaar aan huilen weer kijken en z0 elke keer 0pb0uwen. V0lgens haar schijnt dit te helpen. Maar 0mdat het meisje hier 0nregelmatig is kan ik er niet achter k0men als dit werkt. Thuis schijnt ze net eventjes te huilen als ze 0p bed ligt ..
is het niet mogelijk dat het kind gewoon niet zo goed tegen drukte kan mijn dochter had namelijk ook altijd kuren als ze met veel kindjes was is ook 5 jaar lang enigskinds geweest
wat voor de een normaal is, is voor de ander volstrekt ondenkbaar. je zegt dat het kindje niet in de box wil, omdat ze dit thuis niet gewend is. ook al is dit lastig voor jou, het kindje is van een ander en die maakt de opvoed keuzes in deze. als zij het fijn vinden om een kindje niet in de box te hebben, dan kun je daar weinig mee. het slapen aanpakken lijkt me geen zinvolle bezigheid, als jij de enige bent die er mee bezig is. die methode werkt bij mijn weten alleen als je er consequent in bent en dat is niet haalbaar als de ouders hier niet in mee willen gaan. last hebben van tanden kan veel langer duren dan twee weken! verkijk je er aub niet op. Sven heeft hier al maanden last van tanden en kiezen, omdat alles in korte tijd doorkomt. elke week is er een nieuwe tand of kies en hier zitten geen pauzes in. wat betreft meerdere kindjes: het kan best zijn dat ze het heel leuk vind om meerdere kindjes te zien, maar dit ook erg inspannend en moeilijk te verwerken vind. dit uit zich dan vaak in slechter/moeilijker slapen. Sven vindt verjaardagen fantastisch, 1 groot feest en speelt heel lief de hele dag door. wij weten echter dat hij 's nachts dan meerdere keren huilend wakker zal worden, omdat het wel heel veel is om te verwerken. en ieder kindje verwerkt dit op een eigen manier. ik denk dat je niet heel veel kan veranderen in deze situatie. je kunt bij jou thuis consequent zijn, duidelijk maken dat jouw regels anders zijn en veel kindjes zullen dit ook wel in grote mate accepteren (mijn zoontje weet precies wat hij bij oma mag en thuis mag). besef alleen altijd goed dat het niet om een eigen kindje gaat, de ouders er heel goed een ander idee op na kunnen houden wat betreft de opvoeding en je altijd tegen dit soort dingen aan zult lopen als je meerdere oppas kindjes hebt, dat is dan weer jóuw keuze.
Ik denk dat het belangrijkste is om goed met de ouders te praten en om te zien wat zij thuis doen betreft het slaped ed. Toen Jamila net naar de gastouder ging was het voor de gastouder ook even wennen en logisch elk kind is anders. Jamila is ons eerste kindje en ook wij hadden haar op het begin veel op de arm omdat we het niet leuk vonden om haar te laten huilen in de box. En we gebruikte de box dan ook bijna nooit. Totdat we goed met de gastouder zijn gaan praten en samen hadden afgesproken om Jamila elk uur dat ze wakker is minimaal 10minuten in de box te laten, ookal wilde ze dat niet. Op die manier kon Jamila ook rustig aan de box wennen, thuis deden wij dit dan ook. En al binnen enkele weken merkte de gastouder maar ook wij dat ze de box al veel minder erg vond. En nu speelt ze soms 3kwartier heel lief in de box. Ook kwa slapen hebben we samen een goede manier gevonden. Thuis legde we Jamila vaak half slapend na de borst in bed voor de gastouder natuurlijk onmogelijk aangezien zij geen borst heeft die ze kan geven . We hebben dan ook afgesproken dat zowel thuis als bij de opvang Jamila wakker in bed wordt gelegd en zelf in slaap moet vallen ook dit was op het begin misschien moeilijk maar ook hierbij ging het na 2 weken al veel beter. Ik raad je dus echt aan om goed met de ouders te praten niet om ze aan te vallen maar gewoon om een ritme voor het kind te ontwikkelen die zowel thuis als bij jou het zelfde is. Zodat het kind ook weet waar het aan toe is. Wij vonden het juist heel fijn dat de gastouder dit met ons wilde bespreken inplaats van maar een beetje aan te modderen.
Volgens mij is dit duidelijk geval van een verwend (of gewend,hoe je het noemen wilt) kind en een karakter. Zelfs een zeer verwend kind kan veel interesse hebben in (alleen) spelen. Blijkbaar vind dit meisje het niet leuk EN is ze nooit gestimuleerd om alleen te spelen. En hell yeah dat een baby van 10 maanden verwend kan zijn. Net zoals mijn zoontje van 9 maanden dondersgoed snapt waar hij wel en niet mag komen. Er is 1 plekje in de huiskamer waar hij niet mag komen (wijnrek) en veelvuldig nee zeggen, snapt hij het echt wel en komt hij daar niet meer. Als wij er niets aan hadden gedaan dan had ik hem de hele dag daar weg moeten houden. Waarom kan een baby van 10 maanden niet verwend zijn? Ze snappen genoeg en weten doendersgoed hoe ze het eea voor elkaar kunnen krijgen.