Onze dochter is de flat gewent maar in juni verhuizen we naar een huis op de grond. Nu zijn we aan het kijken naar traphekjes maar ik vraag me af hoe veilig dit nu echt is. Als ik naar zo'n hekje kijk, denk ik "daar klimt zij zo over heen" en dan kunnen er nog ergere ongelukken gebeuren denk ik. Laatst waren we bij een dierenkampje in de buurt, ik let even niet op en mevrouw klom al bijna het hekje over naar de geitjes. dat hekje is nog hoger dan een traphekje. Isabella laat ik absoluut nog niet alleen een trap op of af gaan. Ze is heel onzeker waardoor ze heel lomp kan zijn. Hoe doen jullie dit? Of hebben jullie tips? Ze gaat straks ook aar een groot bed dus ze zal nu zo haar kamer uit kunnen. M'n schoonouders opperde een haakje op haar deur (hebben hun ook bij hun thuis gedaan als ze daar slaapt) maar ik vind dat maar niks. Alsof ik m'n kind opsluit... pffffff weet het even niet meer. Tips graag!
Hoe oud is ze? Want als ze oud genoeg is voor een groot bed en om over zo'n hekje te klimmen, dan denk ik dat ze toch ook oud genoeg is om te leren dat ze gewoon niet op de trap mag?
Als je haar nog niet vertrouwd met een hekje of de trap en ze kan zo haar kamer uit....dan zou ik maar proberen van het gevoel af te komen dat je haar opsluit. Het is toch voor haar veiligheid? In een ledikantje zat ze toch net zo goed opgesloten dan?
Hier laat ik mijn dochter ook niet alleen bij de trappen, ook al hebben we traphekjes. Ik hoef nu niet bang te zijn dat ze ineens van de trap valt, maar ze is een echte klimgeit, dus toezicht is wel noodzakelijk. Kan ze ook bij de deurklink als je 'm verticaal monteert?
In traphekjes zitten de spijlen verticaal meestal, daar zou ze toch niet zo maar over heen moeten kunnen klimmen. Wij hadden het hekje op een gegeven moment ook meer zodat thijmen niet slaapdronken naar beneden zou kukelen. Hij kon het zelf open maken. Verder kun je natuurlijk ook oefenen met traplopen. En haar nu al beginnen af te leren over hekjes te klimmen
Een goed traphekje is erg veilig, die heeft verticale spijlen en een goede sluiting die niet makkelijk opengaat.
Niet zo veilig. Mijn dochtertje klimt er vanaf 15 mnd oud al overheen. Nu hebben wij hier geen trap maar omdat ze steeds naar de gang liep en haar broers kamer in hadden we een traphekje neergezet zodat ze niet weg kon lopen. Ze heeft 1 keer haar broer eroverheen zien klimmrn en toen is ze gaan klimmen. Met gemak is ze er zo overheen. Vind het niet zo fijn maar gelukkig heb ik een gelijksvloer huis en geen trappen in huis.
Ligt heel erg aan je kindje. Mijn dochter ligt vanaf 18 maand in een peuterbed, deur altijd open. En kwam NOOIT haar kamer uit tot ze ruim 2,5 was. Nu gaat ze 's ochtends spelen als ze wakker is, of als ik nog in bed lig roep ik haar naar mn kamer om te kuffelen. Het traphekje staat hier ook regelmatig open, dan duwt ze hem dicht als ze er langs loopt ( "Hek moette dicht!" ) mijn zoon daarentegen, die is wel een stuntpiloot. Daar is 't hek wel onmisbaar voor anders stuitert hij zo de trap af.
Ik heb hier overal traphekjes en hij blijft echt binnen dan hoor. Is hem nog nooit gelukt eruit te komen, hij bedenkt dat zelf ook niet. We hebben er 1 voor de huiskamer deur zodat ik rustig kan koken (open keuken) en zo ziet hij mij nog steeds. 1 voor de trap onder en 1 voor zijn kamer. Werkt prima.
Wij hebben een klemhekje die 90 cm hoog is. Maar hij staat voor onze slaapkamer en de keuken (we hebben wel alles gelijkvloers)
Volgens mij wordt het gebruik van traphekjes vanaf 2,5 sowieso afgeraden, omdat ze er inderdaad overheen kunnen klimmen. Nu is het ook wel eigen inzicht natuurlijk. Onze zoon zal er niet overheen klimmen. Hij is sowieso niet zo klimmerig. Bovendien; waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, hij maakt het hekje gewoon open. Andere kinderen klimmen er met 2 jaar al overheen omdat ze het een sport vinden. Of ze talen er met ruim 3 jaar nog niet naar om ze open te maken of er overheen te klimmen. Ik denk dus dat je naar je eigen kind moet kijken en moet bedenken wat in jullie situatie het meest veilig is. Ik kan me wel voorstellen dat dit lastiger is met een kind dat niet met trappen / traphekjes opgegroeid is.
Hier al vanaf 8 maanden trapveldjes omdat hij al een speer naar boven ging. Na 2x halverwege het risico niet genomen en trapveldjes geplaatst. Erover klimmen nooit gebeurt, maar hij kan ze wel openmaken nu met 3 jaar. Handig voor z'n broertje. Ik vraag me nu af, wanner kunnen ze weg?! Wanneer durf ik het aan dat ze echt (al is het per ongeluk) alleen naar boven kunnen?!
Hier een klimaapje die over trap hekjes heen klimt. We hebben er eentje voor haar slaapkamer gezet, daar kan ze (nog) niet overheen, omdat er een hoge drempel zit dus dat wordt te hoog... Zodra ze kon kruipen, hebben we haar de trap omhoog laten gaan en ook weer af, ik durf haar vanaf dat ze twee is met een gerust hart van boven naar beneden te laten gaan, meteen aangeleerd om rustig op de trap te zijn en goed de leuning vast te houden en als dat niet gaat op de bips naar boven/beneden. Ze is er nog nooit afgevallen.
Mn dochter die klimt soms wel alleen naar boven. Als we boven zijn is het hekje wel dicht ivm spelen, en natuurlijk de kruipende baby. Maar beneden het hekje hebben we met 2 jaar ofzo weggehaald. Nu komt ze bv weleens naar boven als ik even de was ga halen of make up opdoen oid.
Wij hebben geen traphekjes bij de trappen gehad, was hier echt niet verantwoord. We hadden een traphekje bij de keukendeur en de kinderen hebben die toen ze 1,5 waren: beklommen en elkaar overheen geholpen, gebruikt als een soort rammelhek ( tussen de spijlen staan en rammen maar met zn drieën), en uiteindelijk met scharnieren en al uit de muur betrokken
Net zolang met ze het traplopen leren totdat jij ervan overtuigd bent dat ze het echt zelfstandig kunnen. Ik denk dat ze daarna wel weg kunnen.