Hoe vaak gaven jullie de 1e hapjes achter elkaar?

Discussie in 'Voeding' gestart door 894hi, 5 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 894hi

894hi Niet meer actief

de titel zegt het al ....

wij zijn vandaag begonnen met de 1e hapjes 1x wortel 1x mango fruit

mevrouw vind het heerlijk en tot nu toe nergens last van gehad...

alleen de een zegt je moet de hapjes steeds achter elkaar een aantal keer blijven herhalen vanwege allergie en smaak herkenning/wennen

en de ander zegt weer iedere dag wat ander geven

wat doen dus de meeste van jullie?

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik gaf het in het begin zo'n 4 dagen achter elkaar geloof ik? Ik ben daar ook snel weer mee opgehouden omdat mijn zoontje nergens op reageerde. Als hij dan toch ooit allergisch zou reageren, dan zou ik dan wel bekijken waar het vandaan zou komen.

Ik deed het vooral voor de gewenning. Direct hem allerlei verschillende smaken aanbieden terwijl je voor het eerst begint met bijvoeden, leek me wat heftig.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt het beste met één ding beginnen (dus niet met EN fruit EN groente, maar een keuze maken tussen een van die twee, groente heeft de voorkeur als eerste hap) en dat 3 dagen lang aanbieden. Als je kind een aanleg heeft voor allergie las je dan 1 of 2 rustdagen in waar je niets aanbiedt, en anders, als het ook goed valt geef je na de 3e dag 3 dagen lang hetzelfde, maar dan iets anders.

Vaak moeten kinderen iets een keer of 10 proeven voor ze het echt lusten, dus als iets de eerste keer 3 dagen niet zo goed gaat, dan probeer je datzelfde een dag of 10 later opnieuw 3 dagen.

De eerste 4 a 5 weken geef je maar één ding per dag (dus groente of fruit) daarna geef je 2 dingen op een dag. Makkelijke vuistregel als je begint met groente is om fruit te gaan geven als 4 groentes er met smaak ingaan.

Wij zijn zelf een dagje of wat nadat ze 6 maanden waren begonnen met groente. Geen potjesprut, want puree weigerden ze, maar gewoon wat we zelf aten, zonder zout gekookt en dan in stukjes om zelf te pakken. Ze aten dus vanaf het begin met de pot mee (alleen was de pot een beetje aangepast).

4. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Bij ons op 't CB zeiden ze dat het niks uit maakt en juist goed is om veel andere smaken uit te proberen. Ik heb dit bij beide kinderen ook niet gedaan (een paar dagen achter elkaar hetzelfde geven)
    Ach, eigenlijk maakt het ook niks uit, het komt vanzelf goed, toch?
    Maar soms is het frustrerend als het niet goed lukt...

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    't Is wel goed om veel verschillende smaken aan te bieden, maar om te weten waar je kind last van krijgt is het handiger om het voorzichtig op te bouwen, vandaar die 3 dagen hetzelfde. Dat is voor een kind ook minder verwarrend.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben altijd 2/3 dagen achter elkaar hetzelfde gegeven.

De eerste ong 2 weken 1x per dag dus groenten, en dan soms 2 dagen achter elkaar hetzelfde en soms 3 dagen achter elkaar hetzelfde.

Volgende ong 2 weken 1x per dag dus fruit, en dan meestal 2 dagen achter elkaar hetzelfde, heel soms 3 dagen.

Na die eerste 4/5 weken zijn we zowel groente als fruit op 1 dag gaan geven en toen ook gewoon elke dag wat anders.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar vooralsnog zijn de kinderen met een allergie zwaar in de minderheid. Dus waarom zou je niet pas op die manier gaan aanbieden op het moment dat je kind een allergische reactie vertoont?

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.142
    113
    @merijn: omdat je dan dus al te laat bent en bovendien weet je dan niet waar het van komt omdat je dus meerdere dingen tegelijk hebt gegeven.

Wij begonnen met groente en dat 3 dagen achter elkaar, een paar week later zijn we toen ook met fruit begonnen. Met mijn dochtertje gaat we het op dezelfde manier doen over een paar maandjes.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hoezo te laat? Je komt er toch altijd pas achteraf achter of je kind allergisch reageert? En ja, als dat dan alsnog zo blijkt te zijn, moet je alsnog per stuk gaan aanbieden, maar dat had je anders daarvoor moeten doen. Ik zie de noodzaak dus nog steeds niet. Naar mijn mening zijn dit de opties:
    1. van tevoren per groente een paar dagen aanbieden met het grote "risico" dat je kind helemaal niet allergisch is en je dit dus voor niets doet.
    2. gewoon door elkaar geven en pas bij een allergische reactie per groente een paar dagen gaan aanbieden om alsnog te bekijken waar het vandaan komt.

10. 894hi

894hi Niet meer actief

ik geef haar nu gewoon 1x groente en een keer fruit per dag
    en dan 2 dagen hetzelfde,,, tot nu toe nergens last van gehad

hoelang zijn trouwens open potjes babyvoeding goed? ik gooi ze namelijk meteen weg daarna...

straks is het wel de bedoeling dat ik ze zelf ga maken maar wat er nu in de kast staat moet eerst op

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

met 4 en een halve maand kreeg emma al fruit. en met 6 maanden groente erbij. we geven meestal 2 a 3 dagen achter elkaar dezelfde smaak en dan wat nieuws. die tijd is meestal ook nodig om te weten of ze het lekker vinden of niet. (tenminste bij emma) soms dan vind ze iets in 1 keer lekker soms moet ze wennen. als ze iets niet lekker vind na een anatal keer bieden we het een tijd later weer aan.

12. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Als het potje niet opgewarmd is kun je het de volgende dag ook nog gebruiken, je moet alles binnen 24 uur consumeren ;)

Deel Deze Pagina