Handkolf Avent/beginnen met kolven/lukt niet zo goed, graag wat tips!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Bajou, 18 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Hallo dames,

Ik weet dat er talloze topics zijn over kolven, maar heb echt een paar specifieke vragen, dus ik hoop heel hard dat jullie mij op de goede weg kunnen zetten!

Heb dus deze ochtend m'n Avent handkolf gekocht en wilde er meteen mee aan de slag. Had echt het gedacht van; ga hier even een flesje vol kolven (niet dus...).

Heb het nu vandaag 3x geprobeerd nà een voeding (zoontje drinkt beide borsten maar nooit helemaal leeg). Zoontje zat bij me.
    De eerste keer had ik echt bijna niks, de laatste keer een bodempje van ongeveer 4mm... Niet zo indrukwekkend dus.

Ik heb een aantal vragen;

- er komt steeds melk tussen de trechtervorm en het siliconen massage-kussen. Ik heb het al tig keer goed aangedrukt, nat gemaakt voor het plaatsen etc. Doe ik toch nog iets verkeerd?

- als ik kolf zonder het massagekussen lijkt het beter vacuum te trekken, herkent iemand dit?

- hoe weet je zeker dat je een tsr krijgt tijdens het kolven? Als ik live voed voel ik een soort prikkeling in m'n tepels en dan merk ik ook dat zoontje ineens melk krijgt...
    bij het kolven zag ik wel af en toe straaltjes melk, maar brengt dus niet zoveel op

- zijn er nog dingen waarop ik bij deze kolf goed moet letten? - ze zit wel goed in elkaar en de rubberen stukjes druk ik altijd extra vast.
    Of zijn er handigheidjes die ik, als beginnende kolver, niet ken?

- is het normaal dat de opbrengst vandaag zo miniem was en zal het beteren naarmate ik het meer doe?

Naja, vind het een beetje lastig, weer iets helemaal nieuws! Heb me nooit onzeker gevoeld over de BV, ging altijd supergoed, maar nu voel ik me toch een beetje een groentje :)

In elk geval bedankt !!

Liefs,
    theLady

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.006
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb ook de avent handkolf. Ik gebruik m als reserve naast mn medela swing. Op zich heb ik altijd ook wel een beetje melk onder het siliconen kussen, maar niet heel veel. Ik zit wel altijd een beetje schuin naar voren, zodat de melk goed het flesje in loopt. Bij mij duurt het ook vaak wel lang voor de melk toeschiet met de handkolf.. wat bij mij helpt:
    - maak je borst een beetje vochtig (met een beetje spuug ofzo) hij trekt dan makkelijker vacuum
    - de rest van je borst goed ondersteunen met een hand en een beetje naar voren zitten zodat de zwaartekracht meewerkt
    - eerst een paar keer heel snel en kort knijpen en daarna langzamer
    - als de melk er eenmaal uit spuit kun je de kolf ingeknepen houden en pas weer opnieuw gaan knijpen als de stralen een beetje minder worden.

Bij mij lukt het ook alleen goed als mijn borsten goed vol zitten. Je moet er echt handigheid in zien te krijgen, dus ik denk zeker dat het zin heeft om vaker te oefenen :)

3. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Oke... de dingen die je beschrijft doe ik eigenlijk wel... Dus ben al blij dat ik niks verkeerds doe ofzo :)
    Ga straks nog eens proberen, dan is het 3 uur geleden sinds het ventje gegeten heeft (en die ligt nu te knorren tot 8u ;) )

Thx cowgirl

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Je borsten schijnen ook te moeten wennen aan het kolven. En sowieso als je net begint kolf je altijd "naast" de voedingen, je productie is er dus niet op berekend. Als er bijv 3 uur tussen de voedingen zit, kun je ook een uur na de voeding kolven, dan zul je al weer melk hebben, terwijl je daarna dan ook al weer melk voordat je kindje weer honger heeft.

Als je begint met 10 kolf je morgen 20, bij wijze van spreken en zo kun je het opbouwen. Je kunt ook beginnen je kindje zo weinig aan te bieden als het je om het wennen aan het flesje gaat, kan zijn dat hij/zij het laat staan, dan hoef je ook niet zoveel weg te gooien. En als het drinken goed gaat, kun je steeds meer uit een flesje geven, en steeds wat meer "bijkolven" voor de voorraad.

Die kussens van de Philips zijn idd een crime, vind ik. Als je beter kolft zonder, gewoon zonder doen! Andere kolven hebben ook geen kussentjes. Het trechtertje vind ik ook onhandig, daar blijft melk in/achter staan. Maar daar staat tegenover dat het verder de beste kolf is (vind ik, haha), zowel met de hand als electronisch, omdat je perfect de baby na kan doen qua zuigsnelheden. (De meeste electrische kolven kunnen maar een paar snelheden, niet snel genoeg en niet langzaam genoeg naar mijn zijn ieg!)

Idd heel licht en snel beginnen, totdat je wat melk ziet, en dan lang aanhouden. Als je straaltjes ziet, kun je het vacuum aanhouden tot het begint te druppelen en dan weer "opnieuw aanhalen". Idd voorover zitten ja, kolven zijn denk ik door mannen ontwikkeld, waarom niet dat tuitje schuiner maken zodat je lekker onderuit kunt zitten, onvoorstelbaar stom vind ik dat.

Let ook op dat het net nog comfortabel is en dus geen pijn doet, dat schijnt ook de beste opbrengst te geven.

5. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    He babel, bedankt voor je antwoord!

Heb het dus daarnet nog eens geprobeerd , een half uur bezig geweest... ietsje meer als deze middag, maar nog steeds zelf geen 20CC denk ik...

Arrghh :D

Maar heb het toch maar in de koelkast gezet, zodat ik mijn 20cc van morgen (haha) erbij kan gieten, kunnen we toch al eens oefenen met de fles.

Hoop wel dat het niet zo stroef blijft gaan, ben al snel geneigd om alles weer te koop te zetten (live voeden is toch zooo makkelijk -en leuk- )...
    Maarja, moet toch ooit uit een flesje kunnen drinken.

Die kussentjes vind ik dus ook echt niet comfortabel, en idd , er blijft melk staan in de trechter! Was al een beetje boos, de eerste keer had ik dat niet gezien, hield ik de kolf wat te schuin *plets* die scheut op de zetel.

De straaltjes duren hier max 2 seconden, is dat normaal? En als ik daarna weer "aanhaal" gebeurd er vaak niks.
    Hmm... ik denk dat ik gewoon een weekje moet doorzetten, als het daarna niet lukt kan ik in elk geval wel zeggen dat ik het toch een kans gegeven heb.

Idd, jammer dat die tuit zo recht staat :D duidelijk dat we het over dezelfde kolf hebben!

Thx meis

6. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    babel, mag ik juist nog even vragen welk ventiel jij hebt?

Zo'n langwerpig of een stervormig? Ik zag het net op youtube, dat er ook een stervormig is.
    Zou daar een verschil in zitten?

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.006
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    een langwerpig ventiel? die van mij is stervormig...
    Heb jij misschien een nieuwer model dan, die van mij is nu 5 mnd oud...

8. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Probeer eens 's ochtends bij de eerste voeding de andere borst te kolven. Liefst nog (als je dat lukt praktisch) terwijl je kindje de ene drinkt (dan zal hij de tsr opwekken en daar profiteer jij aan de andere borst gratis van mee). Bij mij leverde dat altijd mooie hoeveelheden op.

Verder vond ik de Avent een goeie handkolf op zich, maar had er idd ook dezelfde problemen mee als jullie.

Kolven moet je echt leren, een weekje is zelfs kort, maar je zou in die periode wel al beterschap moeten zien. Zelf kreeg ik het pas na een paar maanden onder de knie om echt een deftige tsr op te wekken (de eerste keren stroomde het - behalve als ik tijdens het voeden meekolfde - zelfs niet eens 2 seconden!).

Wat bij mij hielp om een tsr op te wekken bij 't kolven:
    - aan mijn kindje ruiken (of gedragen kledingstuk)
    - mijn kindje bekijken / knuffelen (of foto)
    - even heel goed tot rust komen
    - paar keer diep zuchten

Ik wil nog wel effe toevoegen dat een half uur aan je borst zitten trekken niet echt meer oplevert (je knijpt er je hele tepel mee fijn, dan gaan de melkkanaaltjes ook niet meer goed open). Beter 3min - effe paar min rust - 3min - effe rust - 3min of zo. En dan telkens aanzetten met een minuutje heel kort en snel knijpen, dan over op trager en dieper knijpen. Zo zet je kindje ook aan.

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik heb een nieuwe en een hele oude. Idd de nieuwe is lang en echt trechtervormig en blijft echt melk achter het opstaande randje staan. Misscchien als je het er net niet ver genoeg induwt? De oude is idd een soort schijfje/stervormig maar ik weet niet of ze zomaar uitwisselbaar zijn.

Ps. 20 is genoeg om flesje mee te proberen hoor.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als je begint met wat straaltjes en het dan stopt, heb je geen tsr. Ik heb hier ook gelijk wat melk maar moet dan vervolgens ook wachten op m'n toeschietreflex. Vind ik met een handkolf soms wat lastiger als ik de melk er uit zit te kijken bij wijze van.
    Zit hier thuis vaak met de elektrische achter de laptop, beetje afleiding werkt erg goed.
    Hier zit er ook altijd melk tussen maar ik hou m'n kolf altijd nog even omgekeerd boven de beker/fles als ik klaar ben.

11. fafje

fafje Niet meer actief

zoals Red zegt...eerst btj straaltjes en het stopt...dan is de tsr er nog niet...ik voel het best wel duidelijk...met een aanloop en ineens heb ik heeel veel straaltjes, en dan hoe fik de pomp niet helemaal in te knijpen...
    bij mij ook melk tussen massagekussen..maar zijn maar een paar druppeltjes...

ik duw dat dign met mn duim altijd zo diep mogelijk in de kolf...hier ook stervormig ventiel..

als mn tsr er is en het neemt na een tijdje af...dan verplaats ik de kolf altijd elke x...en elke x lucht los laten..dus vacuum, pompen...en los...en dna were paar mm verplaatsten..

ik hand ook btj naar voor...anders loopt de melk er soms btj uit...

mss kan je es een x porberen te kolven voor je wilt voeden...wnat dan zijn je borsten vol en kun je even goed oefenen..

trouwens ik kan niet kolven zonder die spray!...mijn tsr komt echt pas na eeeeuwen....als zoonlief aanleg komt ie wel binnen notime

12. Sijke

Sijke Bekend lid

Hoi,

Het lijkt me echt een kwestie van wennen voor je, mijn ervaringen in het begin waren ook niet denderend, maar na een paar dagen lukte het beter. (bij onze oudste). Kolven moet je ook een beetje leren zeg maar, en je moet er niet teveel met je hoofd mee bezig zijn, je lichaam moet het gaan doen. Probeer het op een moment dat je uitgerust bent, tijd hebt, geen stress. En probeer je verstand even helemaal op nul te zetten. Als je de toeschietreflex wel krijgt dan zul je echt veel meer gaan kolven, ik begon ook met kleine bodempjes. En inderdaad om te oefenen juist kolven aan een volle borst, dat helpt ook.
    Als het echt moeilijk blijft kun je ook hulp vragen bijv. bij consultatiebureau of lactatiekundige, die kijken mee en hebben misschien ook nog goede tips.

Succes ermee

13. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Hey iedereeen, ik neem vanavond even de tijd om alles goed te lezen want moet zo naar m'n oma'tje toe :)

Iig bedankt voor de reacties!!!

Liefs

14. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    hoi the lady,

ik kolf ook ook met de handkolf Avent. al heeeeel lang ;) en nu gaat het super maar in het begin kreeg ik er dus ook echt niks uit. wat de andere dames zeggen klopt denk ik, klinkt alsof je geen tsr krijgt. Blijven oefenen en rustig aan. Eerst even snelle beweging en dan vasthouden. Wat fafje zegt doe ik ook, klein beetje de kolf verplaatsen als de straaltjes ophouden.

Ik heb die stervormige ventieltjes, volgens mij zijn die beter dan die lagwerpige. je kunt naar Avent bellen, ze schijnen een hele goede service te hebben. misschien kunnen ze je die andere ventieltjes opsturen. O, ik spreek in meervoud omdat ik zelf dubbelzijdig kolf ;) Dat geeft meer opbrengst. Ik heb ook lang, zoals iemand hier zegt, de ene borst gekolfd en de andere laten drinken. Dat werkt ook beter dan alleen een borst kolven, je krijgt dan makkelijker een tsr.

o, en melk tussen de schelpen en in dat ventielbakje heb ik ook maar vind ik niet zo'n probleem. Als ik klaar ben haal ik eerst kussentje eraf en laat ik melk in de kelk lopen, dan haal ik dat bakje eraf en giet ik de melk in het flesje. Zo gaat er weinig verloren. Nooit op het idee gekomen zonder die kussentjes te kolven. Doe het in totaal al 2 jaar zo :)

Succes hoor!

15. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Jaaah, hier ben ik dan eindelijk :)

@cowgirl, ik heb m'n kolf nu pas gekocht... de kolf zelf is zo honingkleurig.

@mamaMaya, ik kan dat idd wel eens proberen, maar m'n zoontje drinkt 's ochtends wel beide borsten... dus ik mag die niet helemaal leeg kolven vermoed ik?
    Denk idd ook dat het een leerproces is, gisterenavond ging het al iets beter, maar vandaag had ik de moed niet.
    Toen heb ik me in bed gezet met m'n zoontje z'n dekentje, dat hielp idd wel!
    Ja, ik ga het niet meer zo lang proberen, was eerder uit frustratie ;)
    Verder probeer ik idd wel de zuigbewegingen van m'n zoontje na te doen...
    thx voor de tips!!

@babel44, denk je dat er een verschil is tussen de ventielen? waarschijnlijk niet he, zal alle 2 wel evengoed zuigen.
    Heb met 20cc geprobeerd, heel veel gemorst :D Maar op zich vond hij het wel interessant!

@red88... ja dat denk ik ook, denk wel dat ik de laatste keer (gisterenavond) wél een tsr had... had toen BIJNA 40cc.
    Of misschien maar een klein tsr'tje? :D

@fafje, ja! dat verplaatsen helpt idd, heb ik ook ondervonden!
    Die spray is blijkbaar moeilijk te verkrijgen in belgië.

@ Sijke,
    dat is zeker waar, want ik merk het zo goed, van het moment waarop ik me beginnen af te vragen waarom er zo weinig uit komt; komt er helemaal niks meer! Hah...

@geke
    Dus jij denkt wel dat die ventielen iets uitmaken?
    Zal zeker eens naar Avent bellen, wil het eigenlijk wel eens proberen met zo'n ander ventiel!
    Ik wil het idd wel eens proberen als m'n zoontje aan het drinken is, maar dan als ik alleen thuis ben, want vreemd genoeg voel ik me belachelijk en beschaamd en wil ik dit niet doen in het bijzijn van m'n vriend.
    Zonder kussentje lukt hier iig echt beter :)

Gelukkig heb ik niet echt zo'n druk, als het deze maand niet lukt is volgende maand ook oké, maar zou het toch graag kunnen voor als het eens echt nodig zou zijn!

Wil jullie allemaal héél erg bedanken voor de tips, zijn zeker bruikbaar en ik vermoed dat ik alles nu wel zo'n beetje weet...

Ik laat nog weten hoe het gaat, morgen nog maar eens oefenen (vandaag rustdag ;) )

Fijne week iedereen!

Deel Deze Pagina