Ik ben zwanger van de tweede en wil proberen om borstvoeding te geven. Mijn dochter wilde de borst niet. Zij werd gelijk na de geboorte bij me weggehaald omdat de ademhaling niet zelf op gang kwam. Daarna ging ze de couveuse in, ik denk dat er zeker twee uur tussen heeft gezeten voor ze bij mij op de borst lag. Toen wilde ze niet bij mij drinken, dus kreeg ze mijn melk uit een cupje en uiteindelijk zelfs via sondevoeding. Na een week mocht ze uit de couveuse maar toen wilde ze de borst niet meer. Ik heb een tijd gekolfd maar omdat ze veel huilde en ik dan een kwartier naast een krijsende baby zat, zijn we uiteindelijk op flesvoeding overgestapt. Ik heb me hier heel erg schuldig over gevoeld met een post partum depressie als gevolg. Bij deze baby wil ik de borstvoeding toch weer een kans geven omdat ik denk dat de omstandigheden vooral de reden waren dat het niet wilde lukken. Maar ik wil er absoluut geen druk op. Vorige keer heb ik zo'n borstvoedingscursus gedaan. Ik heb flesvoeding altijd op verzoek gegeven, dus op zich ben ik met voeden op verzoek bekend. Zou het dan nu toegevoegde waarde hebben om nog een keer naar zo'n cursus te gaan? Ik wil me wel graag goed voorbereiden maar ben bang dat ik me weer een schuldgevoel laat aanpraten omdat je toch weer te horen krijgt dat borstvoeding het allerbeste is voor een kind. En mijn dochter heeft dat sowieso niet gehad, en ik wil me ook niet schuldig voelen als het ondanks proberen bij nummer twee toch niet lukt. Dus waar doe ik goed aan? Ik weet dat er ook boeken zijn, maar ik wil dus niet lezen wat mijn dochter allemaal gemist heeft omdat ze geen borstvoeding geeft gehad.
Mijn tip: bij een reguliere geboorte.. duik een paar dagen een kraamhotel in... zodat je 24 uur per dag hulp hebt, zorg dat je goeie kraamhulp hebt die ECHT verstand heeft van borstvoeding en ontspan.. ontspan.. ontspan! Je dochter heeft een ongelofelijke dosis liefde gehad.. DAAR kan niets tegen op!! En borstvoeding is hartstikke goed maar geen toverdrank!
Een kraamhotel is idd een goed idee, is uberhaupt natuurlijk heerlijk! Verder, probeer er ontspannen in te staan. De situatie nu zal naar alle waarschijnlijkheid niet te vergelijken zijn met hoe het toen was. Dus laat het los. Wat betreft de borstvoeding, des te beter je op de hoogte bent en je weet over hoe borstvoeding werkt, des te makkelijker is het om te relativeren. De eerste periode met een kleine baby kan gewoon pittig zijn. Als je weet dat 8/12 voedingen normaal zijn, dat clusteren er bij hoort (dat je wel genoeg melk hebt), dat rond de 6 weken de onrust vaak op het hoogtepunt is......Dan kan je daar ook relaxter mee omgaan. En hoef je ook geen druk te voelen. Je zou zeker een cursus kunnen volgen,maar wellicht is een boek lezen voldoende. Natuurlijk zal daar in geschreven worden over de voordelen van bv. Maar tijdens een cursus krijg je dat ook te horen. Bedenk dat dit nu eenmaal er bij hoort. Als je op de Nestle website leest zie je ook alleen verhalen over hoe goed hun voeding is. Dat staat allemaal los van hoe jij je keuzes maakt. En je een schuldgevoel aan laten praten...niet nodig! Ik zou eerder het telefoonnr van een LK in je mobiel zetten. Mocht je het gevoel hebben dat je tegen opstartproblemen aanloopt kan je die snel bereiken. Hopelijk kan je het schuldgevoel ook loslaten. Je hebt toch een prachtige gezonde dochter?