Nachtelijke stuwing

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lun, 20 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lun

Lun Actief lid

19 sep 2016
    104
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is bijna 12 weken en ik merk dat hij snachts (Of eigenlijk late avond) zo nu en dan wat langer tussen de voedingen laat.
    We hebben totaal geen schema of structuur in de voedingen (hoewel geen structuur ook structuur is toch!) Maar dat is ook precies de bedoeling.

Ik volg de behoefte van mijn zoontje gewoon en dat is helemaal prima.

Ergens tussen 19 en 21 drinkt hij en gaat hij slapen. Dan maakt hij nu eigenlijk het grootste deel van de tijd een ruk van 4 tot 5 uur. Als hij dan komt drinkt hij maar heel even effectief uit 1 borst. Net genoeg om de spanning er voor dat moment ad te drinken. Ik denk eigenlijk dat hij ook tevreden zou zijn met een speen.

De voeding daarna volgt vaak binnen 3 tot 4uur.
    Het liefst wil ik natuurlik dat hij die langere ruk midden in de nacht maakt maar goed, ik heb hem 1 keer om 23u een droom voeding geprobeerd te geven zonder succes!! Hij werd niet wakker en de keer dat het wel lukte was hij de rest van de nacht van slag dus dat is geen optie.

Maarrrrrr nu heb ik dus ontzettend last van stuwing gedurende de nacht! Zo pijnlijk dat ik mijn armen amper op kan tillen en vrij irritant want alles is zeik en zeiknat van de melk en wanneer mijn zoontje dan weer wil drinken is het lastig omdat het er werkelijk uit spuit en hij die hoeveelheid niet kan verwerken en de borst ook niet leeg kan drinken want het is te veel!

Wat ik geprobeerd heb;

Om 23u kolven. Werkt eigenlijk niet want dan is het stuwings probleem gewoon later in de nacht (En ik wil dan eigenlijk slapen om wat uurtjes te maken)

Zonder bh slapen en een handdoek gebruiken om alles op te vangen. Op zich prima te doen maar ma een paar nachten geen vooruitgang en helpt niet tegen de pijn.

Op advies van de lk smorgens voor de 1e voeding kolven tot de melk alleen nog druppelt en dan meteen aanleggen, dit zou een soort herstart zijn. Werkte voor een paar dagen en toen begon het weer opnieuw. Was niet de bedoeling dat dit elke ochtend moest.

Overigens drinkt hij overdag ongeveer elke 2.5 a 3.5u.

Mijn zoontje heeft onlangs in het zh gelegen ivm het RS virus en toen werd hij na elke voeding gewogen en dronk hij tussen de 90 en 110 ongeveer. Als we flesjes aanbieden (om te.oefenen als ik weer moet werken of niet live kan voeden omdat ik weg ben) drinkt hij ook tussen de 90 en 110. Maar als ik kolf kolf ik in 7 min tussen de 180 en 240 per kant.

Mijn gevoel is dus dat ik veel te veel melk aan maak voor zijn behoefte en dit is dis vooral snachts pijnlijk!

Hebben jullie nog tips? Merk dat ik er met de Lk niet zo uit kom.
    Heel verhaal maar hoop dat het een beetje duidelijk is!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier durf ik toch echt geen advies in geven, aangezien het een erg complex probleem is. Ik zou denken dat de lk dat toch beter moet weten. Anders je vraag eens stellen op Facebook op de pagina van La Leche League? Daar zal je zeker goede tips krijgen.

3. Lun

Lun Actief lid

19 sep 2016
    104
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ga ik doen! Bedankt!

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik heb flink overproductie gehad. Wat mij de nacht door hielp was die voeding kolvend ‘af te bouwen’. Mijn dochter kwam vaste prik om 2 uur snachts. Dus daarvoor kolfde ik even de grote plos er uit en liet haar daarna rustig drinken. Dat kolven deed ik steeds een beetje minder. En zij groeide en dronk langzaam meer.
    Ideaal was anders maar het heeft me de eerste maanden erg geholpen. Ik weet van mezelf dat ik geen voeding kan laten vallen helaas. Ik moet ze actief afbouwen, tijd er tussen langzaam verlengen, of steeds minder kolven. Steeds een uitdaging als mevrouw lang geen voeding wil Haha.

5. Lun

Lun Actief lid

19 sep 2016
    104
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Er valt hier dus niet zo goed te voorspellen hoelaat hij voor een voeding komt, wat het lastig maakt om even voor te kolven! (Jammer want ik hou eigenlijk erg van plannen haha)

Maar bedankt voor het meedenken! Lijkt me best pittig om om 2u snachts en te kolven en te voeden!

Heb nu een pdf van LLL gekocht en probeer wat tips daaruit en anders bel ik met een vrijwilligster van LLL.

Het is "jammer" dat ik die stuwing snachts en smorgens vroeg heb en de rest van de dag nergens last van, dan loopt het zo goed en vind in het zo fijn! Dit is echt een domper op het plezier om het maar zo te zeggen

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik heb het ook een tijd gehad, geen prettig gevoel. Bij mij reguleerde de borstvoeding zich vanzelf weer.

Aangezie je al best veel hebt geprobeerd zal ik een lk raadplegen, je heb ook een borstvoeding Facebook groep waar veel lactatiedeskundigen aanwezig zijn.

Deel Deze Pagina