Ons mannetje van 2 weken oud blijft heel onrustig na het voeden. In het begin kwam dit door overproductie, maar nu het aanbod redelijk op peil is verdwijnen de klachten maar niet... Na elke voeding is hij 1-1,5 uur wakker, hij overstrekt zich, huilt/gilt, krijgt veel de hik, laat harde boeren, etc. Soms valt hij ook even in slaap, om vervolgens weer huilend wakker te worden. Als hij na 1,5 uur in slaap valt, dan knort hij wel lekker door tot de volgende voeding. Maar hij begint wel oververmoeid/overprikkeld te raken doordat hij zoveel wakker is. 's avonds met name kijkt hij met grote ogen rond en komt dan helemaal niet meer in slaap. De draagzak waar hij normaal gesproken binnen enkele minuten in slaap valt, werkt dan zelfs niet. We krijgen hem zodra hij begint te huilen dan ook niet meer getroost... Het is echt frustrerend om hem zo ongelukkig te zien... Inmiddels zijn we bekaf en enigzins ten einde raad. A.s. woe hebben we een afspraak bij de osteopaat, eerder kon het daar niet. We hopen dat hij iets voor ons kan betekenen. Onze lactatiekundige is momenteel met vakantie dus die kan ik nu niet consulteren. We denken voorzichtig ook wel aan reflux gezien onze dochter hier ook 1,5 jaar lang medicatie voor gehad heeft, maar toch heb ik het idee dat het nu iets anders is. Herkent iemand de klachten die ons zoontje heeft? En wat zou dit kunnen zijn?
Is het direct na de voeding huilen? Mijn jongste kon slecht in slaap komen en was erg overprikkeld. Hier ging het na de nacht even goed, dan had ze goed geslapen. Maar na een uur begon de onrust, overstrekken en uiteindelijk krijsen. Wat hier het beste werkte was haar in slaap wandelen met draagzak, speentje in en zonnehoedje over haar ogen. Ik moest dan stevig wandelen en daarna ook in beweging blijven. Osteopaat heeft hier een heel stuk geholpen. Ik kon haar toen ook in slaap wandelen met kinderwagen en als binnen de afzuigkap of stofzuiger aan stond en ze niet teveel zag, bleef ze slapen. Met 3,5 mnd boven in bedje in het donker met stofzuiger aan gelegd en binnen 10min kreeg ik haar toen in slaap.
Osteopaat gaf aan dat ze slecht ontspant. Buikslapen en stofzuiger/fohngeluid hielp haar om te kunnen slapen. Inmiddels kan ze sinds een paar maanden zonder geluid slapen. S nachts lukte t wel vanaf t begin zonder.
Het klinkt toch als overproductie vind ik... Hier ook lang deze klachten gehad... : ( Pas na een paar weken werd het allemaal rustiger. Hier heb ik saliethee gedronken en heel soms afkolven id ochtend... Maar ik moet nog steeds oppassen want ik heb zo weer overproductie. 1 x kolven na de ochtendvoeding en ik heb weer teveel melk met stuwing onrust de hik kranpjes etc. Tot gevolg... Zielig he voor je kleintje! Succes! Grtz.
Hier kreeg ze ook wel een speentje. De zuigbehoefte kon doordat ze snel vol zat niet worden bevredigd en iedere keer aanleggen is voor mijn overproductie niet goed...!
@red: ja het gaat echt om direct na het voeden. In slaap komen kan hij in feite al best goed zelf. We laten hem meestal bij ons op de arm een beetje indoezelen en leggen hem dan nog nét wakker in het wiegje. Gaat eigenlijk altijd goed. @soef: even off topic: wat gaaf dat je nu ook aan het live voeden bent! Toch even wat anders dan dat fulltime kolven hè! Wel toevallig dat je ook overproductie gehad hebt. Nu on-topic: Echt veel zuigbehoefte heeft hij niet. Wil de pink vaker niet dan wel en speentje hoeft hij helemaal niet. Tsr is idd ook wel sterk, maar laat de melk dan steeds even weglopen en leg dan opnieuw aan. Vanavond wil ik nog een keer alles leegkolven (resetten zoals onze lactatiekundige dat noemt) zodat de productie opnieuw op gang gebracht wordt. Mocht er dan toch nog overproductie zijn dan komt dat hiermee als het goed is weer op peil. Het 'stomme' is dat hij de afgelopen twee nachten goed geslapen heeft en rustig was na elke voeding (2x), terwijl er 's nachts de meeste druk op de borsten staat en de melk het hardste stroomt. Daarom denk ik ook niet dat het nog door overproductie komt. We hebben inmiddels contact met de huisarts gehad en deze heeft ons doorverwezen naar de kinderarts. Daar hebben we a.s. maandag een afspraak...
Mijn eerste reactie was ook reflux... maar dat verklaard dan weer niet de rust van afgelopen 2 nachten... Hier is het kramp van een allergie, en doordat de darmen 's nachts rustiger zijn, drinkt hij hier ook 's nachts meer en rustiger... Is hij ook onrustig tijdens het drinken? Overstrekken enzo? Hier is het koemelk allergie... dat zoiezo... maar het begint hier nu ook weer opnieuw, dus waarschijnlijk nog een andere allergie erbij
Ons mannetje krijgt morgen een 24uurs PH-meting. Verder is hij erg hard gegroeid. 370 gram in een week tijd. We moeten verder proberen meer regelmaat in te brengen, al zijn we zelf van mening dat we hem al veel rust/regelmaat geven. Momenteel krijgt meldt hij zich zo'n 10 keer per 24 uur en we moeten van de KA terug naar voeden om de 3 uur. Hij heeft inmiddels ook 3 keer gespuugd met bloed erbij dus het lijkt er sterk op dat zijn slokdarm geirriteerd is gezien ik niks van kloofjes o.i.d. kan ontdekken. Maar volgens KA kan die irritatie van de slokdarm ook komen door het vele huilen dat hij doet. Het blijft dus gissen voorlopig. In elk geval kan de PH meting uitsluitsel geven over wel/geen reflux en kunnen we daarna verdere stappen ondernemen. Inmiddels is hij ook onrustig aan de borst, eigenlijk is alles erger geworden afgelopen weekend. Vaker willen drinken, vaker huilen, overstrekken bij het voeden, etc...
Het steeds willen drinken kan inderdaad duiden op (verborgen) reflux. Je zou al kunnen beginnen met de leefregels toe te passen, alles ophogen waar hij op ligt, veel rechtophouden en dragen, jhbpm geven (dit kan op een lepeltje voor de voeding). Vervelend voor jullie en sneu voor je mannetje!
@nesico: de leefregels passen we al een tijdje toe. Onze dochter had ook reflux dus we waren bekend met alles schuinzetten, rechtophouden na voeden, etc. Jhbpm hebben we nog niet gegeven, lees daar verschillende resultaten van. Maar kan altijd nog natuurlijk! Onze dochter kreeg daar toendertijd enorme darmpkrampen van.
ik herken er ook veel van... overstrekken tijdens het drinken vooral... hier oorzaak van darmkrampen die voortkomen uit allergie! Reflux wordt vaak ook verward met allergie... wij kregen hier in eerste instatie ook te horen... reflux... tot ik de koemelkallergie ontdekte en toen is het spugen hier ook gestopt, net als de darmkrampen! Mijn dochter was na een week kma vrij, een totaal ander kind... bij m'n zoontje nu was dit hetzelfde geval... alleen het begint het nu weer van voor af aan (4,5 maand) zit nu hier zelf te denken aan kippen-ei... blijft zo lastig he, dit allemaal uit te vogelen Let wel op... weet niet of je bekend ben met allergieen... maar soms denk je dat je iets nooit eet of drinkt... maar melk zit werkelijk overal in, net als kippen-ei