Hoe denken jullie daar over ? Vinden jullie dat dit gedaan moet worden door school of vind je het iets voor de ouders ? Ik ben vroeger heel open opgevoed, ik kon er vrijuit praten en vragen op dit gebied. Nou ben ik van plan dit ook bij mijn kinderen te doen, ik merk gewoon aan mezelf dat ik het altijd erg fijn vond als er wat was dat ik bij mijn ouders aan kon kloppen. Hoe kijken jullie hier tegenop ? Ik doe er even een poll bij, ben wel benieuwd hoeveel mensen het eigenlijk aan school willen over laten, niet om te oordelen maar gewoon puur uit nieuschierigheid ... EDIT: Ik vergeet helemaal de optie Beide erbij te zetten, nou dan moet je maar even optie drie kiezen, sorry !
Beide! Ik vind dat het bij je opvoeding hoort, dus dan is het de taak van ouders. Maar ik vind het ook een stukje biologie, hoe steekt alles in elkaar, gewoon heel plastisch. Dus dan hoort het bij lesstof op school. Ik ben het met je eens dat het bespreekbaar moet zijn, daarom vind ik het ook bij beide horen, en er moet geen taboe op zijn, ook niet op school.
Ik ben van mening dat dit een taak is voor de ouders zodat je evt. ook bespreekbaar kunt maken wanneer zij toe is aan de pil en dat bijv. de ouders condooms kopen.
Als kinderen toe zijn aan sex, kunnen ze toch zelf condooms kopen? ik zou er als ouder wel op toe zien dat ze ze kopen, maar het hun wel zelf laten doen.
ik vind dat de verantwoordelijkheid hiervoor bij ouders ligt. daarnaast lijkt het me ook prettiger dit zelf te doen, omdat een school wel hele andere opvattingen/meningen/benaderingen kan hebben dan ik als ouder aan mijn kind zou willen leren. als ouder ben je primaire opvoeder, de eerste verantwoordelijkheid ligt bij jou. ik zou ook willen dat mijn kind bij mij komt met vragen over seks of voorbehoedsmiddelen o.i.d. als ik het thuis niet bespreekbaar maak, hoe kan mijn kind er dan op vertrouwen dat het met vragen bij mij terecht kan?
Ik vind ook dat dit een taak is van de ouders. Het biologische gedeelte is iets wat ze later natuurlijk op school zullen leren maar de verantwoordelijkheid vind ik bij de ouders liggen. Ik kan me zelf eigenlijk niet echt herinneren dat we er voor zijn gaan zitten thuis maar het was wel altijd bespreekbaar. Ik was ook al heel jong aan de pil maar waar ik alles precies geleerd heb weet ik eigenlijk niet meer.
beide school: biologie, voortplanting, ontwikkeling etc thuis: sex leuk vinden, sex is speciaal, soa's maar dit is geen rigide sheidslijn... ik vind dat een school de algemene zaken moet leren en van huis uit moet je leren dat de manier waarop je met sex omgaat onderdeel zijn van je waarden en normen systeem.
Hmm, daar ligt wel echt een taboe op als ze jong zijn hoor! Ik zou voor de zekerheid zorgen dat ik ze gewoon voor ze heb want ze gebruiken ze gerust helemaal niet.
Als leerkracht vind ik het ook de taak van de ouders zelf. Ik geef les in een groep 7/8 en heb altijd in de hoogste groepen van de basisschool gestaan. Ik heb zelfs weleens ouders gehad die vroegen wanneer ik toch begon met de lessen seksuele voorlichting, want hun dochter had daar zoveel vragen over!! Ik zou die kans als ouder meteen aanpakken om het daar over te hebben, maar veel ouders hebben daar geen tijd voor, ze zien het niet van hun eigen kinderen dat ze er aan toe zijn of er veel mee bezig zijn of durven er zelfs niet met hun eigen kinderen over te praten. Ik doe altijd op het einde van het schooljaar een aantal 'luchtige' seksuele voorlichtingslessen. Ik vind het leuk om te doen en we zijn in NL ook verplicht om dit in de bovenbouw te geven. Maar in 1e instantie vind ik dat de ouders dit moeten doen.
Wij zijn er thuis ook niet echt voor gaan zitten ofzo maar toen ik nieuwschierig was en ik het een en ander wilde weten vroeg ik het gewoon en dan konden we er altijd heel makkelijk over praten.
Ik vind dat het door de ouders moet gebeuren. Ook om op die manier een dusdanige openheid te creƫren zodat mijn dochter/zoon met alles bij me durven te komen en wij ze op een zo goed mogelijke manier kunnen begeleiden. Ik vind dat een taak van de ouders.
Nou die durfde ik dus echt niet te kope hoor ( het eerste pakje ) hahah heeft mijn moeder gekocht, heb het nooit gebruikt want ik was niet zo van de sex maar goed, ik moest er niet aan denken om het te kopen
compleet mee eens, school geeft een stuk medische kennis e.d. thuis mer qua gevoel, nadruk op SOA's e.d. mijn moeder gaf me ook een abonnementje op een blad zodat ook mastrubatie e.d. over gelezen kon worden, ik kon er wel over praten met haar maar soms is lezen van een ander "echter" op een of andere manier
ow god ja, mijn moeder had een boek gekocht, geen idee meer hoe het heette maar ik weet dat er in het midden van het boek een hele rijd met blote mannen stond en aan de onderkant een rij met blote vrouwen, ik vond dat altijd zo grappig om te zien. Sex en zo heette dat volgens mij
Sex is speciaal, dat zei mijn moeder vroeger ook altijd, vind ik persoonlijk niet, de eerste keer is speciaal en daarna hoort het net zo bij leven zoals je ook doet eten en drinken.
Beide. De ouders horen m.i. hun kind voor te lichten, maar het kan zeker geen kwaad als school hierin bijdraagt. Die gaan vaak net iets dieper op de theorie in. Ikzelf wist er al heel jong alles vanaf haha. Mijn moeder is schoolarts en die kwam altijd met foldertjes e.d. thuis en wij vonden het altijd heel interessant. Als op de basisschool dan een klasgenootje riep van: "ieuw, meisjes worden later ongesteld" (of iets in die strekking) dan vertelde ik hem wel even over de natte dromen die hem nog te wachten stonden
Ik vind het beide hun taak, als ons kleintje straks oud genoeg is zal ik hem/haar daar zeker of informeren. Ik vind eigenlijk dat je daar niet vroeg genoeg over kan praten, zeker in de tijd van nu. En daarom vind ik dat leerkrachten er ook best iets over kunnen vertellen, natuurlijk wel leeftijdsgebonden ( praatje ) daar zit natuurlijk ook verschil in
Oja, ik heb ook erg veel geleerd van bladen als de Tina, Fancy en Girlz! haha. En tegenwoordig heb je ontzettend veel forums voor jonge meiden en zo waar denk ik heel veel gevraagd wordt.