Hallo, Ik zit een beetje met het volgende: over vier maanden beval ik van ons tweede kindje. Wij wonen in het buitenland en hebben aangegeven dat mijn schoonouders deze keer als eerste mogen langskomen (ipv mijn ouders). Vanwege het ontbreken van kraamzorg had ik gevraagd of zij einde week 42 wilden komen, zodat ze ons ook een beetje kunnen ondersteunen in huis en met onze dochter, mede omdat mijn man veel reist. Dit bleek oa op het werk niet te kunnen, dus komen ze pas halverwege wk 43 (als de baby er dus al een tijdje is). Van vorige keer herinner ik me, dat ze nogal hands on zijn: ze gaven samen ongeveer de helft van de flessen op een dag, als de baby maar een kik gaf stonden ze aan het bedje, schoonmoeder deed baby wel even in bad, verschoonde de hele dag door en ging er graag een blokje mee lopen. Achteraf gezien was ik gewoon overrompeld dat ze ongeveer alle zorg voor mijn baby hadden overgenomen. Dat wil ik deze keer dus niet. Maar...hoe breng ik dat? Ze verblijven hier namelijk 10 dagen (in twee weken tijd). Ze slapen letterlijk om de hoek, maar zijn vanaf 's morgens vroeg tot 's avonds laat bij ons in huis. Ik wil deze keer mijn grenzen beter bewaken maar wel de relatie met mijn schoonouders prettig houden...
misschien kan je nu aangeven dat je het fijn vind als ze met de oudste wat gaan doen? rondje lopen ofzo? maar dat de zorg voor de baby in eerste instantie voor jou is en je ze zelf wel vraagt als je wil dat hun iets doen afspraak maken over badje: om de beurt doen? (kan goed snappen dat oma dat leuk vind om te doen!)
ik denk wel dat direct zijn (dus niet onbeschoft) de enige manier is om het duidelijk te maken. Ik denk nl dat stille voorzichtige hints niet werken bij een opa en oma die in al hun liefde en enthousiasme bij jullie komen. Het is ook allemaal heel schattig, maar ik snap ook dat jij het een beetje te gek vindt. En hun aandacht op de oudste richten is ook wel een goed idee denk.
Duidelijk aangeven van te voren. Heel leuk at jullie langskomen en willen helpen. Maar de meeste zorg van de baby doen wij zelf.