Baby slaapt alleen in bed

Discussion in 'Verzorging' started by Oudje37, Aug 20, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

Mar 28, 2015
    954
    0
    16
    Ons zoontje is 9 mnd oud en is fysiek heel erg druk. Daardoor is hij 1-1,5 uur nadat hij uit bed komt alweer echt moe. Zijn schema is nu als volgt:
    7.30 wakker gemaakt
    7.45 pap
    9.15 fruit en water
    9.30 slapen tot 10.45-11.00
    12.00 boterham en fles
    12.30-13.00 1,5-2 uur slapen
    15.00 tussendoortje en water
    17.00 avondeten met water
    18.00 slapen 45 min-1 uur
    19.00 fles
    19.45 naar bed

Om 17.00 is het arme kind zo moe dat hij in zijn ogen zit te wrijven tijdens zijn avondeten.

Ik loop er nu tegenaan dat ik amper boodschappen oid kan doen. Mijn zoontje slaapt nl niet in de auto of wandelwagen, echt alleen in bed. Mijn man vind dat ik overbezorgd ben en dat hij best af en toe een slaapje kan overslaan. Dat kan ook wel maar ik vind het zo zielig. Daarnaast wordt hij soms ook gewoon hyper, huilerig van niet slapen natuurlijk.

Moet je een kindje laten wennen aan minder slapen of hem maar geven wat hij nodig heeft en accepteren dat je de komende maanden nog amper wat kan doen overdag?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou proberen een middenweg te zoeken. Je kunt nou eenmaal niet alles om je kindje laten draaien.

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Lastig maar je moet toch je dagelijkse dingen doen. Hier doet ze 4 slaapjes op een dag. Maar moet ook gewoon dingen doen dus dan zorg ik dat ik na haar eerste slaapje weg ga. Dan mist ze er vaak 1 want die zitten vlot op elkaar. Soms zijn we een hele middag weg en als ze dan niet geslapen geeft zorg ik dat de volgende dag weet wat meer ritme heeft. Ik plan veel om haar heen maar als ik dat elke dag strak zou doen word ik gillend gek.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,163
    23,242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Is er een reden dat ie wakker gemaakt wordt om 7.30? Anders zou ik m lekker laten slapen tot hij zelf wakker wordt. Miss houdt ie het dan wat langer vol. En kun je meteen boodschappen ofzo doen na ontbijt? Miss valt als alles verschuift dat laatste slaapje dan en heb je toch meer bewegingsvrijheid. Dafne heeft tot ze een jaar was 3 slaapjes gedaan en dat beperkt idd. Maar aan wakker maken doe ik niet, behalve voor werken en naar kdv. Nou is ze altijd al 6.30 wakker, dus hoef eigenlijk niet wakker te maken. Ik vind wakker maken omdat ik zo nodig weg wil niet nodig. En dat kan natuurlijk met maar 1 kind. Het wordt vanzelf makkelijker.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,163
    23,242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja hoor, dat kan prima met maar 1 kind. Gewoon accepteren en het werd vanzelf makkelijker. Tussen slaapjes door kun je best wat doen. Ik heb het wel afgeleerd om wakker te maken, dan had ik een overstuur kind, wat niet meer sliep. Slaapt ook nooit in auto of wandelwagen.

6. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

Mar 28, 2015
    954
    0
    16
    Door de weeks maken we hem om 7.30 wakker ivm oppas. In het weekend mag hij uitslapen. Meestal is dat tot 8.00 ofzo. Maar ook dan is hij na een ruim uur alweer in zn oogjes aan het wrijven.

7. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    dochter slaapt eigenlijk ook alleen in bed.
    als we een dagje weg zijn krijg ik haar soms wel in slaap in de wandelwagen maar dan moet ze echt heel moe zijn en slaapt ze maar kort.
    in de auto slapen is ook zeldzaam en daar gaat dan heel wat gebrul aan vooraf.
    maar ik heb haar wel tot nu toe gewoon meegenomen als ik ergens heen moet.
    dan slaapt ze maar wat later.
    je kan niet continu dingen uitstellen of niet doen omdat je kindje wil slapen..

8. Moogletje

Moogletje Lid

May 31, 2016
    32
    2
    8
    Ik lees graag mee. Mijn zoontje is 5 maanden oud en slaapt dus ook niet onderweg en alleen in eigen bed! Bij opa en oma in bed met eigen slaapzakje doet hij met mazzel een slaapje van 45 minuten en bij mijn moeder heeft hij wel een keer gelogeerd in het campingbedje.
    Het resulteert dus dat ik niet vaak langer erop uit ga dan voor een boodschapje of wandeling voor of na de voeding. Niet langer dan 30 minuten weg.
    Zo af en toe een slaapje overslaan kan op zich wel, maar gevolg is dat hij bij thuiskomst het laatste slaapje niet meer doet, omdat het niet lukt. Met mazzel gaat hij dan zonder te huilen de nacht in.

Als uitzondering doen we aan babyzwemmen om de zaterdag, dan is het ook wisselvallig of dat het hem lukt bij thuiskomst het middagdutje te doen. We proberen het altijd wel.

Ik vind het lastig omdat mijn beleving is dat mensen om me heen hun baby meenemen en ik altijd de baby`s zie slapen. Ik denk dan: goh kon mijn baby die rust ook maar pakken!
    Familie en vrienden denken dat hij wel even in slaap valt als hij moe wordt, nou dan weten ze niet wat voor lange adem mijn baby heeft en wat dit op den duur veroorzaakt.

Verder wilt mijn zoon ook geen speentje, zoekt zijn duim op als troost. Zijn dag loopt ongeveer van 7:00-19:00 uur met 2 tot 3 dutjes. Het derde dutje lukt niet altijd.

9. Shaana

Shaana Bekend lid

Apr 7, 2014
    886
    23
    18
    #9 Shaana, Aug 22, 2016
    Last edited: Aug 22, 2016
    Herkenbaar verhaal. Vanaf dag 1 slaapt onze kleine meid ook nergens dan alleen in haar eigen bedje. Ben 3 a 4 dagen in de week bij me moeder en daar is ze het nog steeds niet gewend. In het begin paste ik me volledig aan haar dag/slaap schema, inderdaad met de gedachte dat ze anders een slaapje overslaat en dan huilerig wordt omdat ze wel wilt slapen maar dan alleen in haar eigen bed.
    Maar het was voor mij niet lang vol te houden. Ik kon werkelijk niks doen en nergens naar buiten. Want ook zij kan maar een uurtje tot 1,5 wakker blijven.
    Heb op den duur gewoon me dingen weer opgepakt. Dan slaat ze maar een slaapje over. Is soms echt niet anders...
    Ook blijf ik het elders ook proberen om haar daar (bij wie thuis dat dan ook is) gewoon te laten slapen. Maar helaas nog geen succes... Wie weet gebeurd dat ook nooit.
    Schema nu is:
    7.00/7.30 pap
    8.45/9.00 slapen
    10.30/11.00 wakker
    11.00 soms een fruithapje
    12.00 fles
    12.30/13.00 slapen
    14.00/14.30 wakker
    14.45 boterham, drinken (fruithap als ze dat sochtends niet heeft gekregen)
    16.00/16.30 slapen
    17.00/17.30 warme maaltijd
    Ze wilt hiertussen weer gaan slapen, maar ik probeer het uit te rekken tot de laatste fles. Want als ze dit slaapje doet, krijgt ze net weer even wat energie om soms wel tot 22.00 nog wakker te blijven.
    Terwijl ze overdag maar 1 tot 1,5 wakker kan blijven. Rare ook af en toe :p
    19.00/19.30 fles
    20.00/20.30 slapen voor de nacht

Ik probeer momenteel de slaaptijd voor de nacht wat op te schuiven.
    Vaak valt ze uiteindelijk 21.00 in slaap (soms onrustig omdat het bijv. een drukke dag is geweest) en vind dat best laat voor zo een kleintje.
    Verder wat hierboven ook wordt gezegd, als het vandaag een drukke dag is geweest. Zorg ik (als het kan) er wel voor dat het de volgende dag lekker rustig, volgens ritme en vertrouwd verloopt.

10. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

Mar 28, 2015
    954
    0
    16
    Het is wel fijn om te lezen dat meer moeders met hetzelfde probleem zitten. En de meningen zijn dus verdeeld. De een voegt zich helemaal naar har kindje en de ander probeert toch ook haar eigen ding te doen. Ik denk dat ik me met een middenweg het prettigst voel. Zoveel mogelijk het ritme van mijn kindje maar me (proberen) niet schuldig (te) voelen als ik een keer toch iets doe waarbij een slaapje vervalt. Dan laatste is lastig.

11. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Slaapt hij ook niet in de auto of wandelwagen als je er een doek overheen doet?
    Dat was bij mijn dochter toen wel de oplossing: als er niks te zien viel ging ze wel slapen.
    En verder plande ik er ook altijd zoveel mogelijk omheen, een slaapje missen ging nog wel voor een keertje zolang ze dan maar actief bleef, maar eerder wakker maken, brrrr.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,163
    23,242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar hoe het bij anderen gaat is geen maatstaf voor alle baby's. Hun kind is niet de standaard ofzo. Ik heb me in het begin wat aangetrokken van anderen, maar leerde wel dat niet te doen. Ik doe wat goed is voor mijn kind, en daar hebben anderen helemaal geen last van, of wat mee te maken. Hier ging het derde slaapje pas af met 13 maanden, en ze slaapt nu nog steeds 2x. Handig niet altijd, maar het is nu eenmaal zo. Gelukkig heb je dan tussendoor nog een hoop tijd, ik voel het nu zeker niet meer als een beperking. En als ze nu dr 2e slaapje mist of kort, dan is het nog te doen en slaapt ze gewoon de nacht door.
    Mijn tip altijd: doe wat goed is voor je kind! Het wordt echt makkelijker.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,163
    23,242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, dat is ook een goeie! Inderdaad wakker maken heb ik wel afgeleerd, maar op pad zijn en het wordt wat later is veel beter te doen!

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,163
    23,242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is ook lastig! Maar het moet voor jezelf wel vol te houden zijn. Daar word je een leukere moeder van. En een middenweg is prima toch? Er zit gelukkig nog een hoop ruimte tussen elke dag de hort op, en nooit de hort op.:)

15. Shaana

Shaana Bekend lid

Apr 7, 2014
    886
    23
    18
    Doekje ervoor heeft bij mij niet gewerkt helaas. Ze raakt er juist geirriteerd door, wetende dat er aan de andere kant van het doekje van alles te zien en te horen is was slapen ver te zoeken. Ze zijn soms scherper dan we denken :p

16. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

Mar 28, 2015
    954
    0
    16
    Gelukkig wel!

Share This Page